Csúcsra pöröghet a Daimler

2014.08.25. 10:38

Agresszív növekedést kezdett megvalósítani a Daimler az utóbbi hónapokban, aminek kezd beérni a gyümölcse. A Mercedesek értékesítése mindenkori rekordokat döntöget az új modelleknek nagyban köszönhetően, miután a főbb régiókban egyre jobban pörögnek a cég eladásai. Ráadásul csökkent a Daimler részvényeinek túlárazottsága az elmúlt hetekben, és a technikai kép is optimizmusra ad okot. Emiatt vételi ötletet fogalmazunk meg a papír piacán.

Az ötödik sebességi fokozatba kapcsol idén a Daimler, mely rendkívül agresszív terjeszkedésbe kezdett. A Mercedes luxusautóiról ismert német autógyártó 30 új luxusmodellt dob piacra az évtized végére, melyektől az értékesítések további emelkedését, végső soron az eredmények javulását várják.

A vállalat hónapról-hónapra kiváló Mercedes-értékesítési adatokról számol be, melyek szinte rendre felülteljesítik az eladási célkitűzéseket. A világ legnagyobb autópiacának számító Kínában folyamatosan kétszámjegyű ütemben bővülnek az eladásai. Az USA-ban a Mercedesek vezetik az eladási listákat a luxusautók között, és Európában is felpörögni látszanak az értékesítések.

A Daimler részvényeinek túlértékeltsége eltűnt az utóbbi hetek árfolyamesésének köszönhetően. A technikai kép is erősíti a papírokkal kapcsolatos optimizmusunkat, emiatt vételi ötletet fogalmazunk meg a részvény piacán. 

Forrás: 123rf.com

Mitől érdekes?

Elképesztő ütemű terjeszkedésbe kezdett a Daimler a nagyratörő tervei megvalósítása érdekében. A német vállalat ugyanis az értékesítéseket tekintve az elsőszámú szereplővé kíván válni a prémiumautó-gyártók piacán az évtized végére, amihez a jelenleg piacvezető BMW-t, és a dobogó második fokát elfoglaló Volkswagen Audijait is le kell győznie.

A cél elérésére a legjelentősebb prémiumautóinak számító Mercedesek eladásait kívánja tovább fokozni a vállalat. Ennek érdekében kiemelkedőnek számító, 30 új Mercedes modellt fog piacra dobni 2020-ig, melyek biztosíthatják az értékesítések további növekedését. A 30 új modellből már megérkezett a C-osztályú szedán és a GLA kompakt utcai terepjáró márciusban, melyek fogadtatása rendkívül kedvező volt, ilyen előzmények után pedig a világ egyik legnépszerűbb prémiumautójának számító S-osztály kupé változatának szeptemberi debütálása is jól sülhet el.

A piacvezető szerep átvétele mindenesetre nem lesz könnyű, mivel eközben a BMW és az Audi is gőzerővel fejleszt. A két nagy rivális szintén új modellekkel (bár kevesebbel, mint a Mercedes) támad, ami vásárlókat csalhat el a Daimler luxusautóinak piacáról.

Az új modelleknek köszönhetően a Mercedesek globális eladásai folyamatosan növekednek. Az értékesítések éves növekedési üteme 2013-tól kezdve az utóbbi negyedévekben már rendre magasabb volt, mint a nagy rivális BMW-é és Audié (az idei második negyedévet leszámítva).

A második negyedévben kisebb megtorpanás volt megfigyelhető a Mercedesek értékesítésében. Az időszakban csupán 3,5 százalékkal tudtak emelkedni az eladások, miközben a rivális BMW és Audik értékesítése 9-11 százalékkal bővült. Emiatt a Daimler hátránya a második negyedévben ismét nőtt a luxusautó-piacon, holott az utóbbi negyedévekben rendre faragni tudott lemaradásából.

Forrás: Daimler, Investor.hu

A júliusi statisztikák azonban már a Mercedesek értékesítésének újabb megugrását mutatják. Az idei hetedik hónapban a Daimler tudta a legnagyobb mértékben (11 százalékkal) növelni a luxusautóinak eladásait a három fő luxusautó-gyártó között, miután a júliusi Mercedes-értékesítések mindenkori rekordra, 130 ezer darabra ugrottak fel. Ráadásul az azt megelőző, idei első féléves eladások is mindenkori féléves rekordot megdöntöttek.

Forrás: Daimler, Investor.hu

Szárnyalnak Kínában

Az Egyesült Államokban már a Mercedes a piacvezető a három legnagyobb prémiumautó-gyártó közül. Az idei első hét hónapban 190 ezer Mercedes fogyott az USA-ban, szemben a globális szinten piacvezető BMW 183 ezer darabos eladásaival. A Volkswagen messze lemaradva követi őket, az Audikból júliusig csak 99 ezer darab fogyott idén a tengerentúlon.

A világ legnagyobb autópiacán, Kínában is remekül teljesít a Daimler. A cég bevételeinek több mint 11 százalékát adó ázsiai országban a még mindig kiemelkedő gazdasági növekedésnek köszönhetően egyre jelentősebb kereslet mutatkozik a luxusautók iránt, melyek eladásai hónapról-hónapra kétszámjegyű ütemben emelkednek. A BMW-Audi-Mercedes hármasból azonban a Daimler modelljeinek értékesítése bővül a legnagyobb ütemben, idén rendre 20 százalék felett volt a növekedési ütem. A Mercedesek értékesítései így soha nem látott szintre pörögtek fel az ázsiai országban.

Forrás: Daimler, Investor.hu

Kínában még hatalmas növekedési lehetőségek rejlenek az autógyártók számára. Az ország útjain még mindig csak a népességnek alig 7-8 százalékára rúgó gépkocsi fut. Ennek kiaknázására egyre nagyobb energiákat koncentrál a Daimler Kínára, a német cég kétmilliárd euró értékben hajt végre beruházásokat az országban a Mercedesek gyártókapacitásának növelése érdekében, ami a tavaly 11,5 milliárd euró értékben végrehajtott beruházások közel 20 százaléka.

A kínai terjeszkedést azonban számos tényező veszélyezteti. A legfontosabb ilyen, hogy a kínai kormány úgy kíván fellépni az óriási légszennyezettség ellen, hogy limitálja az új autók regisztrációit a nagyobb városokban. Eszerint évente csak 300 ezer új autót lehetne forgalomba állítani nagyvárosonként, ami erősen behatárolná az autógyártók – így a Daimler - terjeszkedési lehetőségét. Számos kínai nagyvárosban már konkrét lépéseket tettek ez irányba, amit később további városok követhetnek.

Ezen túl Kína lassulása is komoly kockázatot jelent. Az ázsiai országban fújódó hatalmas hitellufi kipukkanása komoly gazdasági visszaesést okozna, ami a fogyasztás visszaesésén keresztül a Daimler eladásaira is veszélyt jelenthet. Nem szabad amellett sem elmenni, hogy az autóértékesítések növekedése már alacsonyabb dinamikák mellett következik be.

Kínában komoly hatósági vizsgálatok indultak az európai autógyártók ellen. A vádak szerint a külföldi vállalatok visszaélve erőfölényükkel mesterségesen magasan tartják egyes alkatrészeik árait, és rendkívül magasak a szervízdijaik. A büntetések elkerülésére számos autógyártó, köztük a Daimler is kénytelen volt csökkenteni az alkatrészek árait, ami a marginok szűkülésével jár együtt. Ennek ellenére a kínai hatóságok bűnösnek mondták ki a Daimlert a túlzottan magas alkatrész-árai és szervízdijai miatt.

A fő piacnak számító Európában is pozitív jelek mutatkoznak, bár ebből messzemenő következtetéseket még nem biztos, hogy érdemes levonni. Az mindenesetre jól fest, hogy a Mercedesek eladási darabszámai a második negyedévben egy hosszan tartó stagnáló időszakot követően tudtak új, több éves csúcsra emelkedni.

Forrás: Daimler, Investor.hu

Az utóbbi hónapokban megindult az európai autópiac lassú javulása. A Daimlernek a rendkívül agresszív növekedési stratégiájával és új modelljeivel sikerülhet magához csábítani a vásárlókat, ami véleményünk szerint az európai régióban való növekedés fennmaradásának ágyazhat meg a Daimler értékesítéseiben.

Forrás: Acea, Investor.hu

Az Oroszország és Ukrajna közötti konfliktus, az egyre komolyabb szankcióháború komolyan visszavetheti a Daimler orosz és ukrán értékesítéseit. A Daimler járműeladásainak nagyjából 3-4 százaléka érkezik Oroszországból és Ukrajnából, így az ottani feszültségeket a német társaság is megérezheti az árbevételének visszaesésén keresztül.

A cég menedzsmentjének várakozásai szerint a kamionjai iránti kereslet idén a tavalyihoz hasonló rekordszint környékén alakulhat, ami így 2014-ben is a cég profittermelésének biztos pillére lehet. A Daimler kamiongyártása a cég árbevételének közel negyedét adja. Az egység stabil növekedési ütemet tud felmutatni az értékesítések terén, melyek tavaly több éves rekordra ugrottak.

Forrás: Daimler, Investor.hu

Javul a makrokörnyezet

Az eladások jövőbeni növekedését biztosíthatja a javuló amerikai és eurózónás gazdasági környezet. A laza monetáris politika által támogatott Egyesült Államok gazdasága visszatért a növekedés útjára, és úgy tűnik, hogy az eurózóna is maga mögött hagyja történetének leghosszabb recesszióját. A gazdasági növekedés visszatérésének köszönhetően javul a fogyasztói bizalom, ami az elmúlt években jó előrejelzője volt az autóértékesítések alakulásának.

Ha folytatódik a fogyasztói bizalom emelkedése, és a gazdasági növekedés beindulásának köszönhetően emelkedik a lakosság elkölthető jövedelme a fejlett régiókban, akkor a Daimler luxusautói iránti kereslet változatlanul erős maradhat. A vásárlók magukhoz csalogatásában pedig az új Mercedes-modellek nyújthatnak segítséget.

Forrás: Investor.hu

Ugyanakkor nem elhanyagolható az eurózóna gazdaságának megakadásának az esélye az egyre komolyabb orosz-ukrán konfliktus és a kialakult szankcióháború miatt. Ha az eurózóna mégis recesszióba csúszna vissza, az többek között az itteni eladások visszaesésén keresztül a Daimler eredményeit is ronthatja.

Amerikában egyre magasabb a személyautók átlagos életkora, mely 2013 végére 11,4 évre, több évtizedes rekordra emelkedett. Ez arra ösztönözheti az amerikaiakat, hogy lecseréljék öreg autóikat, ami biztosíthatja az amerikai autópiac további bővülését. Ennek során pedig az új modellekkel támadó Daimler luxusautói iránt is tovább élénkülhet a kereslet.

Javulhatnak az eredmények

A cég óriási költségcsökkentési programba kezdett 2013-ban, melynek keretében idén 2 milliárd eurót, 2015-ig összesen négymilliárd eurót kívánnak megtakarítani a Mercedes divíziónál. Ez tekintélyes összegnek számít a cég tavalyi 6,8 milliárd eurós nettó profitjához képest. A program a vártnál jobban halad, és év végére már a 70-80 százalékát teljesíthetik a 2015-ig kitűzött céloknak a menedzsment szerint. A célok elérése tartható lehet, figyelembe véve azt is, hogy a Daimler eredményei az utóbbi két évben rendre felülmúlták a cég előzetes várakozásait.

A költségcsökkentéseknek, valamint az új modelleknek köszönhetően emelkedni kezdett az üzemi margin, mely az elemzők várakozásai szerint idén hároméves csúcsra (7,73%-ra), jövőre pedig mindenkori rekordra (8,3 %-ra) ugorhat. Ez az eredmények jövőbeni növekedésének lehet az egyik záloga.

Forrás: Investor.hu

Vonzó az osztalék

A Daimler részvényei az iparág élmezőnyébe tartoznak az osztalékhozamok alapján. A Daimler részvényenként 2,4 eurós osztalékot fizethet az idei eredményei után a várakozások szerint, amit áprilisban juttathat el a részvényeseinek.

Ez 3,71 százalékos előretekintő osztalékhozamnak felel meg, ami kiemelkedőnek számít az autógyártók között, különösen, ha a tízéves hozamokhoz hasonlítjuk annak összegét. A német tízéves hozamhoz képest 2,7 százalékpontos prémiumot kínál a Daimler osztalékhozama, ami a luxusautó-gyártók között a legmagasabb értéknek felel meg.

Forrás: Origo

Eltűnt a túlárazottsága

A Daimlerben rejlő fundamentális sztorit most viszonylag jó áron meg tudjuk venni. A részvény elmúlt hónapokban mutatott túlértékeltsége csökkent, nagy részben az elmúlt hetek árfolyam-zuhanásának köszönhetően. A Daimler P/E alapon már hasonló értékeltségen forog, mint a nagy rivális BMW, és a Volkswagenhez képesti túlértékeltsége is 2012 óta nem látott mértékűre szűkült.

Forrás: Investor.hu

Ha az európai autószektorhoz képest vizsgáljuk a Daimler P/E alapú árazását, szintén az látható, hogy eltűnt a részvények jellemzően megfigyelhető felülértékeltsége. A Stoxx Europe 600 autóipari vállalatait tömörítő indexéhez képest már csak minimális (2,3 százalékos) prémiumon forog a Daimler, ami az elmúlt években több esetben is a kedvező vételi pontot jelöltek ki a részvény piacán.

Forrás: Daimler, Investor.hu

Megpattant az árfolyam

Az elmúlt hetek mélyrepülése után az árfolyam az 57-58 eurónál húzódó fontos támaszzónájához érkezett meg, ami sikeresen megfogta a papír esését. Az árfolyam így ismét emelkedésnek indult, és újra megközelítheti lokális csúcsait.

Az indikátorok közül az RSI és az MACD is vételi jelzést adott a napi grafikonon, ami segítheti a Daimler további erősödését.

Daimler napi grafikonForrás: AmiBroker, Investor.hu

Az emelkedésnek azonban útját állhatja a 70 euró körüli erős ellenállás, melynek áttörésére négy alkalommal is nekifutott a részvény az utóbbi években, de egyik alkalommal sem járt tartós sikerrel. Igaz, minél többször próbálja áttörni a szintet az árfolyam, annál nagyobb lesz a siker valószínűsége.

Daimler heti grafikonForrás: OAmiBroker, Investor.hu

Hogyan profitálhat a Daimler árfolyammozgásából?

A Daimlerben rejlő lehetőségeket a cég részvényein, certifikátokon és befektetési alapokon keresztül is meglovagolhatja. Ezekhez elég csak számlát nyitnia nálunk, és az Investor Trader kereskedési rendszereiben néhány kattintás után elérhetővé válnak ezek az eszközök. 

Befektetési alapon keresztül:

A K&H legújabb, autóipari tőkevédett származtatott alapjával, melyben a legnagyobb súllyal a Daimler részvényei szerepelnek. Az alap a nagy európai autóipari vállalatok részvényeinek árfolyamemelkedéséből profitál, melyben megtalálhatóak a legjelentősebb gumigyártók és beszállítói óriások papírjai is. Az alap vagyonának túlnyomó részét bankbetétbe fekteti a futamidő elején, ezzel biztosítva a befektetett tőke védelmét és kifizetését a futamidő végét követően, abban az esetben is, ha a mögöttes befektetés teljesítménye stagnálna vagy negatívan alakulna a futamidő során

Ezzel az eszközzel nem csak a Daimler részvényeibe fektethet, hanem a széleskörű európai autópiac alakulásából profitálhat. Ezáltal egy diverzifikáltabb autóipari sztorit tud megvásárolni, 100 százalékos tőkevédelem mellett.

Ha ezek után is maradt még kérdése, azt bátran felteheti nekünk az alábbi űrlap segítségével.