A Fogyasztóbarát Tanúsítási Rendszer célja, hogy a vállalkozások közül kiemelje és a vásárlók figyelmébe ajánlja a fogyasztók bizalmát és elégedettségét növelő és fenntartó cégeket. Emellett ösztönzi a vállalkozásokat, hogy
olyan újszerű ötleteket és megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek fokozzák a fogyasztók bizalmát és elégedettségét.
Tehát az embléma elnyeréséhez nem elég, ha a vállalkozás maradéktalanul betartja a jogszabályi kötelezettségeket, valami pluszt is kell adnia, amivel kitűnik az egyébként tisztességes cégek közül is.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) idén közvélemény-kutatást végzett, felmérte a Fogyasztóbarát Vállalkozás védjegy használatának eddigi tapasztalatait. A válaszok alapján a fogyasztók 70 százaléka szívesebben vásárol olyan üzletben, ahol a fogyasztók jogait kiemelten kezelik (pl.: hosszabb jótállási idő, termékvisszavétel, rövid panaszkezelési idő).
A válaszadók szintén 70 százaléka viszont nem hajlandó több pénzt fizeni például egy hosszabb jótállásért cserébe.
Ebből az következik, hogy a fogyasztók bizalmát elsősorban azok a vállalkozások nyerik el, melyek nemcsak, hogy megfelelnek a jogszabályoknak, de azon túlmutatva, önként vállalnak többletkötelezettségeket a fogyasztói elégedettség érdekében - olvasható az NFH közleményében.
Az alábbi fő témakörök alapján lehet a védjegy-használati jogosultságot elnyerni:
Az emblémát ingyenes pályázat útján lehet elnyerni kiskereskedelmi, vagy vendéglátó tevékenységet végző cégeknek. Az elbírálás szakmai bizottság véleménye alapján történik. Ha a pályázat sikeres a bizottság oklevelet állít ki,
a nyertes vállalkozás két évig használhatja a védjegyet,
de új pályázat benyújtásával meghosszabbíthatja a jogosultságát.
A pályázat bevezetése óta összesen 37 pályázatot nyújtottak be, 19 járt sikerrel, négyen pedig már meg is hosszabbították a védjegy használatának jogát.
A jelenleg védjeggyel rendelkező vállalkozások listája itt érhető el.