Előfordulhat, hogy az utazás vagy a kinti ajándékvásárlás nem úgy alakul, ahogy eltervezzük, mert például törlik a repülőjáratot vagy késik a repülőgép, elveszik a poggyász, rossz minőségű a szállás vagy meghibásodik a külföldön vásárolt termék.
Amennyiben az érintett külföldi szolgáltatóval, vállalkozással a helyszínen nem lehet rendezni a panaszunkat, vagy később a panaszlevélre nem válaszoltak vagy az elutasító, akkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz érdemes fordulni ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségért.
A központ ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos vállalkozásokkal szembeni panaszok rendezéséhez, így elkerülhető egy hosszadalmas, határon átnyúló bírósági pereskedés – hangsúlyozták közleményükben.
Azt javasolják, hogy utazás előtt mindenki töltse le az ingyenesen és internetkapcsolat nélkül használható „ECC-Net: Travel” mobil alkalmazást, amely a külföldön megillető jogok érvényesítéséhez nyújt segítséget.
Az alkalmazás fogyasztóvédelmi jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén továbbá norvégul és izlandi nyelven Androidra, iOS-re és Windows Phone-ra.
A központ arra is figyelmeztet mindenkit, hogy ne vegyenek feketén belépőjegyet, mert ebben az esetben természetesen nem kapják vissza a pénzüket, ha az hamis. Ha pedig valaki magyarországi székhelyű utazási irodán keresztül utazik, akkor a felmerülő kifogásokkal a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve az illetékes békéltető testülethez, bírósághoz fordulhat.