Ha működik a kávézacc, akkor új fordulat jöhet a bio-üzemanyagok történetében. Az iparágban sokáig az etanolból előállított termékek uralkodtak, melyek alapja a brazíliai nádcukor. Az 1990-es évek második felétől azonban új tendenciák jelentkeztek: például
Stockholm városa egy ideje a metán alapú bio-gázas megoldásokra koncentrál. Ezek alapja a háztartási és ételhulladék,
valamint a szennyvíz újszerű felhasználása lehet. Az biztos, hogy az Európai Unió célkitűzésében, melynek értelmében 2020-ra a tagországokban a közlekedési eszközök legalább 10%-ának megújuló energiaforrással kell üzemelnie, visszaesés látszik, és nem egyértelmű az sem, milyen források bevonásával lehetne ezt az arányt elérni.
Míg Stockholmban meghatározó törekvés a bio-gáz felhasználása és a töltőállomások felkészítése a bio-üzemanyagokkal való kiszolgálásra, addig a világ legélhetőbb helyei közé sorolt Norvégiában az elektromos és a hibrid meghajtású járművek a megoldás kulcselemei. A norvég várakozás szerint, az idén nyilvántartásba kerülő új járművek felét ilyen technológiákat használó gépjárművek fogják képviselni. Persze a sajátos motiváció mellett büntető jellegű megoldásokkal is élnek a skandináv államban.
A belső égésű motorokkal üzemelő járműveket keményen adóztatják náluk, míg az elektromos autók szinte valamennyi ilyen kötelezettség alól mentesülnek,
és használóik ingyenesen vehetik igénybe az egyébként fizetős útszakaszokat és a legtöbb parkolóhelyet.
Peking nagyon alaposan foglalkozik azzal, hogyan lehet a súlyos légszennyezettségtől sújtott metropoliszt tehermentesíteni. A kínai vezetés döntése értelmében a nagyjából 70.000 gépkocsit számláló taxisflotta járműveit, 9 milliárd jüanos ráfordítással, elektromos autókra cserélik le.
Visszatérve a britekhez: Kay úgy látja, minden oka megvan a sikerre. A kávézacc felhasználására kidolgozott és szabadalmaztatott biokémiai folyamatban
egységnyi zaccnak 15-20 százalékát lehet az eljárással a bio-üzemanyag alapját képező olajjá alakítani, a maradék masszát pelletként lehet tüzelőanyagként használni.
„Az Egyesült Királyságban az emberek 500.000 tonna kávét fogyasztanak minden évben, ha ezt mind hasznosítani tudnánk, egy Manchester nagyságú várost el tudnánk látni energiával" – állítja a start-up vezetője.
Ez persze nem azt jelenti, hogy egyik napról a másikra beköszöntene a bio-üzemanyagokkal hajtott jövő.
A korábban ígéretesnek tűnő, kukoricára és repcére épülő etanol-termelést zsákutcába juttatta az, hogy a szükséges termésmennyiségekhez újabb földterületeket kellene művelés alá vonni, az pedig morális dilemmát jelent, hogy az így előállított többlet nem élelmiszerként hasznosulna. Ezért nagy az érdeklődés a hulladékból előállított üzemanyagok iránt.
„Még ha hulladék is az alapja, az nem jelenti azt, hogy a konverziós folyamatnak nincs ökológiai hatása. Ezeknek a megoldásoknak is figyelembe kell vennie más szempontokat, elsősorban az energiafelhasználás és a kémiai segédanyagok vonatkozásában" – hívja fel a figyelmet dr. Cecilia Mondelli, az Advanced Catalysis Engineering, ETH Zurich kutatócsoport munkatársa.
Hamarosan többet tudhatunk meg a kávézacc alapú meghajtásról: a kávéspoharak gyűjtésében bizonyára rövidesen élenjáró Biobean azt ígéri, néhány hét múlva bemutatja az első, zaccból előállított üzemanyaggal futó buszt.