Hogy kutassuk fel a munkaerőt?

2017.06.13. 07:06

A közösségi média alapjaiban írta át a kommunikációt, s ez minden szegmensre igaz, ahol A felveszi a kapcsolatot B-vel. Ma már csodabogárnak tűnik, aki telefonkönyvet vesz a kezébe, s kérdéses, ki támaszkodik még az újságokban megjelenő álláshirdetésekre. Nemcsak a papír alapú kommunikáció szorul vissza, a milliárdokat érő állásközvetítő portálok sem elégítenek ki már minden igényt. Mit csináljuk, hogy megtaláljuk és kikutassuk a legjobb munkaerőt?

Egy könyvelő, tanácsadó cég szerint évekkel ezelőtt a könyvelői álláshirdetéseit akár 2500 ember is megnézte, manapság azonban már jóval kevesebb az érdeklődők száma. Ennek alapján ne csodálkozzunk, ha nem rohannak meg a jelentkezők, amikor csak így próbálunk meg munkaerőt keresni.

Hol vannak az emberek?

Ezt sem kell persze veszni hagyni, de körbe kell nézni, hová lettek a potenciális alkalmazottak. Tehetünk egy próbát a nagyobb adatbázisú álláskereső oldalak mellett az általános kompetenciákra szűrő allas.hu oldalon is, ahol

kulcsszavak alapján lehet feladni hirdetést – olyan szavakra, mint kreativitás, szerkesztés, tervezés – így pontosabban meghatározható, kit is keresünk. De akkor is, irány a közösségi háló.

A közösségi média használata több szempontból is hasznos. Egyrészt a direkt álláskereső portálok csak azokat szólítják meg, akik épp állást keresnek, a munkavállalók többségét így nem lehet elérni. Másrészt a kapcsolat, a stílus sokkal lazább, szabadabb, mint a kérdezz-felelek típusú portáloknál.

Közösségi térfoglalás

A nagy közösségi médiafelületek közül a LinkedIn hasonlít leginkább egy állásközvetítő, partnerközvetítő oldalra. Itt nincsenek idétlen fotók, gifek vagy cuki macskák, ezen a portálon egyértelműen szakmai kapcsolatokat keresnek a tagok. A LinkedIn-en ráadásul kereshetünk nekünk való alkalmazottat úgy is, hogy a célszemély nem első sorban a hirdetések miatt van jelen, hanem kapcsolatépítés céljából.

Célzottan és hatékonyan a közösségi médiát használva kereshetünk munkaerőtForrás: Getty Images/hocus-focus/Hocus-Focus

Még lazább a Facebook, ahol pedig egyszerűen az idővonalon jelenhetnek meg a hirdetések. Mivel a Facebook hirdetéseiben tetszőleges szűrőket lehet alkalmazni, ki tudjuk választani azt a csoportot, ahonnan el tudunk szipkázni akár olyan munkaerőt is, akinek amúgy eddig esze ágában sem volt álláskeresésen gondolkodni. Így a hirdetés célzottan a kiszemelt csoport tagjainak falán jelenik meg – ez csökkenti a hirdetési kiadásokat.

Magánügyek

A Facebook persze másra is jó. Ha már túl vagyunk az első körös interjúztatáson, a megmaradt potenciális munkavállalókat le is csekkolhatjuk a közösségi hálón, ha a profiljuk nyilvános. Kis kutatómunka után kiderülhet,

valójában mi iránt érdeklődik, hogy viszonyul a munkához, kreatív-e, de akár az is, ha a cégünk filozófiájával szögesen ellentétes nézeteket vall. Érdemes az általános keresőkben is megfuttatni a neveket, hátha plusz információ derül ki róluk.

Fontos leszögezni, hogy nézelődni, olvasgatni, kicsit kutakodni szabad, ám az adatokat felhasználni már nem. Ne arra használjuk a Facebookot, hogy kiszűrjük, van-e gyereke a jelöltnek, mert kényelmetlen egy náthás gyerekhez hazarohangáló szülő. Ha kiderül, hogy diszkriminálta a munkaadó a jelöltet, akár be is perelhet. Szintén törvénytelen az adatok begyűjtése, listázása és elemzése. Ehhez a felhasználók engedélyét kell ugyanis kérni.