Az Aldi és a Lidl a vasárnapi boltzár nyertesei

Horizontal
Signage is pictured at a branch of Lidl supermarket in south London, on January 10, 2018. Traditional supermarket chains, such as Tesco, Sainsbury's and Morrisons, benefited by between 2% and 3% sales growth in value, but to a much lesser degree than German discount companies Aldi and Lidl (up 16.8 % each) who are taking a larger and larger share of the cake. / AFP PHOTO / Justin TALLIS
Vágólapra másolva!
A boltzár feloldása után újra elkezdett növekedni a vasárnapi forgalom, de még nem érte el a szabályozás előtti szintet. A kisebb boltok veszítették a legtöbbet a zárva tartással, amit azóta sem hevertek ki. A legnagyobb nyertesek pedig a diszkontok.
Vágólapra másolva!

A GfK piackutató intézet a 2017-es adatok alapján vizsgálta a legfőbb változásokat. Magyarországon egy évet élt a vasárnapi zárva tartás. A heti FMGC-forgalom (azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek értékesítése) a vasárnapi boltzár eltörlése után is a törvényi szabályozás bevezetését megelőzően elért szint alatt maradt. Tavaly azonban már újra nagy növekedés volt.

A tulajdonos által üzemeltetett kis üzletek forgalmának növekedése a vasárnapi zárva tartás idején nem tudta feltartóztatni a kiskereskedelem átstrukturálódását, aminek nagy nyertese az Aldi és a Lidl lehet.

A kisboltok tovább veszítettek a jelentőségükből. Míg a diszkontok részesedése a 2014. évi 17 százalékról tavaly 21 százalékra nőtt.

A Lidl a vasárnapi boltzár egyik nyertese Forrás: AFP/Justin Tallis

A kisboltoknak kizárólag a kisebb értékű, sürgős és impulzív vásárlások maradtak, elsősorban a frissáru kategóriában.

A vasárnapi boltzár következtében és annak időszakában a fogyasztók alapvető napi fogyasztásicikk-beszerzéseiket továbbra is a nagy láncok üzleteiben végezték, csak azokat a hét más napjaira csoportosították át.