Átalakulóban van a karácsonyfapiac

karácsony, karácsonyfa, égősor, dekoráció
Vágólapra másolva!
A recesszió, az éghajlatváltozás, az öregedő gazdálkodók és a változó fogyasztói preferenciák miatt átalakulóban van a globális karácsonyfa-ipar. Ugyanakkor ez lehetőséget teremt fiatalabb vállalkozásoknak arra, hogy belépjenek a piacra – összegzi a Fast Company.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt öt évben karácsonyfa hiányról számoltak be az Egyesült Államok számos részén. A 2008-as gazdasági válság idején a termelők eladták földjeiket és kevesebb fát is ültettek, ami a fenyőfák növekedését figyelembe véve egy ültetési generáció.

Illusztráció Forrás: AFP/Cultura Creative/Liam Norris

Egy karácsonyfa megfelelő méretűre való növekedése 6-12 évet vesz igénybe,

ugyanakkor a fogyasztói preferenciák gyorsabban változnak, minthogy a gazdák képesek legyenek alkalmazkodni hozzá. Az éghajlatváltozás ráadásul megváltoztatja a hőmérsékletet és az esőzést, ami súlyosan befolyásolja a fák növekedését.

2017-ben mintegy 15 ezer farmon termesztettek karácsonyfát az Egyesült Államokban, a legtöbbjük átlagosan 9 hektáros földekkel, ezeknek a fele évente 25 ezer dollárt termelt (7,4 millió forint).

A Fast Company nemrég végzett felmérése során 1.500 indianai lakost kérdeztek meg fenyővásárlási szokásaikról: a vásárlók túlnyomó része (38 százalék) rövidlevelű fákat kerestek, mint a lucfenyő, míg 24 százalék a közepes hosszúságú tűlevéllel rendelkező fákat vásárol szívesen.

A válaszadók 42 százaléka karácsonyfa-gazdaságból vásárol,

32 százalék faárusoktól, és mintegy 20 százalék vásárol kiskereskedelmi láncokból.

Illusztráció Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Az eladási adatok szerint a 2004 és 2017 között értékesített fenyőfák száma viszonylag állandó volt, míg az eladott műfenyők száma több mint kétszeresére nőtt.

A fatermesztők pedig elveszítették piaci részesedésüket az egyre népszerűbb műanyag fenyőfákkal szemben, ráadásul az éghajlatváltozás és az idősödő népesség miatt nehézségekbe ütközhetnek a jövőbeni értékesítések.

Egy tavaly, a gazdák körében végzett felmérésből kitűnik, hogy

a termelők 60 százaléka szerint a környezeti változások kihívást jelentenek a működésükre

– többségük kiemelte a szárazságot –, a válaszadók felének problémái vannak a növényeket támadó betegségekkel és rovarokkal, továbbá 30 százalékuk elmondta, hogy a vásárlók olyan fát keresnek, amit nehezen vagy egyszerűen nem tudnak megtermeszteni.

A frissen vágott karácsonyfák vonzereje valószínűleg nem fog halványulni, ami jó hír a leendő karácsonyfa-termelők számára, mivel kevés versenytárssal kell megküzdeniük, ráadásul a fenyőpiacon stabil a kereslet a valódi fenyőfák iránt.