A kínai gazdaságot széles körben sújtják a koronavírus hatásai. Nem csupán egyes gyárakban állt le időszakosan a termelés, de súlyosan lelassult a turizmus és a fogyasztói aktivitás is, ahogy az emberek sokkal kevesebbet járnak el otthonról vásárolni, moziba vagy étterembe.
Az S&P Global friss jelentése azonban úgy számol, egyes szektorokat különösen kedvezőtlenül érintik a járvány hatásai. A kulcsfontosságú tényező egyértelműen a fogyasztás, főleg hogy a kínai vezetés az elmúlt években épp elkezdett ráállni egy olyan gazdasági növekedési modellre, melynek hajtóereje pont a belső fogyasztás.
A kínai éttermi szektor hatalmas zuhanásokat könyvelhet majd el a bevételeiben az idei első negyedévre – hangsúlyozta az elemzés.
Az S&P Global számításai szerint a csökkenés, éves alapon, 45-55 százalékos lesz.
Az egyik legnagyobb probléma, hogy a koronavírus-járvány épp a kínai Holdújév ünnepi időszakában tört ki, amivel a betegség jelentős károkat okozott a kiskereskedelemben – ebben az időszakban ugyanis rendre megugrik a kínai belső fogyasztás.
A fentiekhez a Morgan Stanley azt is hozzátette, hogy a makaói kaszinók kéthetes leállása szintén súlyos költségeket jelent majd az üzemeltetőknek. Az első negyedéves adózás előtti (működési) nyereségek akár 50 százalékos csökkenést is mutathatnak az idei első három hónapra a vállalatoknak.
Szintén komoly csökkenéseket láthatunk majd az idei első féléves turisztikai adatokban. Ráadásul az S&P Global szerint a vírus az egész éves számokat is le fogja húzni, még akkor is, ha márciusban sikerülne teljesen kontroll alá helyezni a betegséget.
Itt szintén komoly hatást gyakorol a holdújévi időszak gyengesége.
Főleg, hogy az S&P Global számításai szerint ez az időszak adta tavaly a teljes első féléves turisztikai bevételek 16 százalékát.
Azzal viszont, hogy most számos turisztikai célpont, szálloda és szabadidős park időszakosan zárva tartott, rendkívül nagy károkat szenvedhetett el az iparág, ami az egész első féléves eredményt a mélybe húzhatja.
A 2002-2003-as SARS járvánnyal összehasonlítva a mostani a koronavírus sokkal súlyosabb hatásokat gyakorol majd az ingatlanpiacra – emelte ki a jelentés. Ráadásul az ország harmadik és negyedik kategóriás városaiban várhatóan nem is fog talpra állni az eladás-növekedés ebben az évben.
Ez elsősorban annak tudható be, hogy a külföldön dolgozó kínaiak nagy számban térnek haza szülővárosaikba a holdújévi időszakban, és igen gyakran ilyenkor vásárolnak ingatlant is.
A kutatás kiemelte, a kereskedelmi ingatlanpiacra gyakorolt hosszú távú hatást sem szabad lebecsülni – itt például az áruházak, bevásárlóközpontok, valamint az irodaépületek szenvedhetik meg a lassulást.
A bevásárlóközpontok esetében az is komoly gond, hogy a fogyasztók sokkal kevesebbet járnak el otthonról, hogy fizikai boltokban vásároljanak.
Ez a másik oldalról viszont elég jó hír az online kiskereskedelmi cégeknek.
A Morgan Stanley elemzése szerint több mint 50 kínai városban döntöttek úgy a szereplők, hogy lényegében leállítják az ingatlanfejlesztéseket, az értékesítéseket, sőt még a marketingtevékenységeket is.
Az már eddig is világos volt, hogy a kínai mozik számára hatalmas csapást jelentett a járvány, és óriási veszteségeket könyvelhettek el a holdújévi időszak jegyár-bevételeiben – innen pedig elég nehéz lesz teljesen talpra állni, mondják az S&P Global szakértői.
A koronavírus ugyanis a lehető legrosszabbkor jött, abban az időszakban, amikor a mozik hagyományosan a legerősebb bevételeket produkálják.
Emellett hét filmnek a holdújévi időszakra időzített premierjét is elhalasztották, ami nagyjából 1,4 milliárd jüanos (210 millió dollár) veszteséget jelentett a moziknak.
Ráadásul a legtöbb mozi két hétre be is zárt.
Noha látszólag az online kiskereskedelmi cégek a helyzet legnagyobb nyertesei, ezek a vállalatok is megszenvedik a közvetett hatásokat. A Morgan Stanley rámutatott, hogy a logisztikai fennakadások rövidtávon negatívan érintik az e-kereskedelmi cégeket, elsősorban a beszállítói láncok, valamint és a kiszállítások esetleges akadozása miatt.
Az Alibaba például a múlt héten figyelmeztetett, hogy a márciusi negyedévben gondok lehetnek a bevétel-növekedéssel, elsősorban a koronavírus hatásai miatt.
A cég vezetője, Daniel Zhang jelezte, ahogy a dolgozók csak a vártnál később állnak újra munkába, fennakadások lehetnek a beszállítói láncban, ami az e-kereskedelmi óriás teljesítményét is érinti.