Az egyik legnagyobb kínai robottaxi cég, az AutoX azt tervezi, hogy 100 új önvezető autót helyez működésbe júniusig, Sanghajban. A startup azonban csak egy a számos vállalat közül, amely felpörgette a fejlesztéseit a területen – írja a BBC összefoglalója.
A járvány miatt ugyanis a lakosság egy jelentős része igyekszik elkerülni az idegenekkel való fizikai kontaktust, aminek következtében jelentősen megnőtt az igény a robottaxik iránt
– mondta az AutoX szóvivője. A vállalat mögött egyébként az Alibaba internetóriás áll.
Mindeközben egy másik nagy technológiai cég, a Baidu is belehúz, és az Apollo nevű projektjén keresztül több kínai városban is új robottaxikat helyez üzembe – noha a pontos számot a cég nem közölte. A Baidu egyébként olyan nagy autógyártókkal dolgozik együtt az Apollo keretein belül, mint a Toyota, a Honda vagy a Ford.
A Baidu szóvivője hangsúlyozta, a járvány rávilágított arra, hogy a rendkívüli időkben hatalmas kereslet mutatkozik az önvezető technológiák iránt. Hozzátette, a partnerekkel együtt eddig 104 önvezető autót helyeztek üzembe, összesen 17 városban. Ezek egyebek mellett az áruszállításban is részt vettek.
Mindazonáltal az AutoX szóvivője jelezte, első körben az önvezető autók még nem teljesen sofőr nélküliek, mivel biztonsági okokból szükség van egy élő emberre a kormánynál. A cél azonban az, hogy teljes egészében kikapcsolják az emberi sofőrt a rendszerből, vagyis a jármű magától közlekedjen. A vírus pedig most fel is gyorsítja az erre irányuló törekvéseket – tette hozzá.
Februárban egyébként a kínai kormány közzé is tett egy tervezetet, amely tartalmazza az intelligens járművek fejlesztési terveit. A cél az, hogy 2025-re jelentősen megemelkedjen a magas szintű önvezető autók tömeggyártása.
Mindezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a korábbi Baidu és Google mérnökök által alapított Pony.ai nevű vállalat 400 millió dollárnyi tőkét kapott februárban a Toyotától. A cég értéke így már eléri a 3 milliárd dollárt. A társaság Kínában és az Egyesült Államokban is fejleszt robottaxikat, és a cég vezetése szintén megerősítette, hogy a koronavírus-járvány fel fogja gyorsítani ezirányú kutatásaikat.
Egy másik kínai cég, a WeRide jelenleg egy 40 önvezető autóból álló flottát tesztel – partnerségben a Baiyun Taxi Group nevű állami vállalattal. A WeRide jelenleg úgy számol, 2021-re már teljesen önvezető robottaxikat fog üzemeltetni. Mindazonáltal továbbra is komoly szabályozói és jogi akadályokat kell megugrania a szektornak, függetlenül attól, hogyan állnak a technológiai fejlesztések.
A robottaxik mellett a másik felfutó iparág a sofőr nélküli házhozszállítások területe lehet.
A járvány idején ugyanis jelentősen megnőtt az igény a házhozszállítás iránt, vagyis számítani lehet arra, hogy az önvezető megoldásokra itt is nagy szükség lesz majd.