Robottaxikkal oldhatják a tömegközlekedéstől való félelmet Kínában

Proposed traffic congestion charge in Beijing being debated China Chinese Beijing traffic jam congestion gridlock SQUARE FORMAT
Vágólapra másolva!
A robottaxikat működtető cégek azt tervezik, hogy megemelik Kínában a sofőr nélküli autók számát. Egyre nő a kereslet ugyanis az önvezető taxik iránt, ahogy a kínai lakosság a járvány miatt igyekszik elkerülni a fizikai kontaktust az idegenekkel.
Vágólapra másolva!

Az egyik legnagyobb kínai robottaxi cég, az AutoX azt tervezi, hogy 100 új önvezető autót helyez működésbe júniusig, Sanghajban. A startup azonban csak egy a számos vállalat közül, amely felpörgette a fejlesztéseit a területen – írja a BBC összefoglalója.

A járvány miatt ugyanis a lakosság egy jelentős része igyekszik elkerülni az idegenekkel való fizikai kontaktust, aminek következtében jelentősen megnőtt az igény a robottaxik iránt

– mondta az AutoX szóvivője. A vállalat mögött egyébként az Alibaba internetóriás áll.

Mindeközben egy másik nagy technológiai cég, a Baidu is belehúz, és az Apollo nevű projektjén keresztül több kínai városban is új robottaxikat helyez üzembe – noha a pontos számot a cég nem közölte. A Baidu egyébként olyan nagy autógyártókkal dolgozik együtt az Apollo keretein belül, mint a Toyota, a Honda vagy a Ford.

A Baidu szóvivője hangsúlyozta, a járvány rávilágított arra, hogy a rendkívüli időkben hatalmas kereslet mutatkozik az önvezető technológiák iránt. Hozzátette, a partnerekkel együtt eddig 104 önvezető autót helyeztek üzembe, összesen 17 városban. Ezek egyebek mellett az áruszállításban is részt vettek.

A kínai technológiai óriások is beálltak az önvezető autók trendje mögé Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Li Xin

Mindazonáltal az AutoX szóvivője jelezte, első körben az önvezető autók még nem teljesen sofőr nélküliek, mivel biztonsági okokból szükség van egy élő emberre a kormánynál. A cél azonban az, hogy teljes egészében kikapcsolják az emberi sofőrt a rendszerből, vagyis a jármű magától közlekedjen. A vírus pedig most fel is gyorsítja az erre irányuló törekvéseket – tette hozzá.

Februárban egyébként a kínai kormány közzé is tett egy tervezetet, amely tartalmazza az intelligens járművek fejlesztési terveit. A cél az, hogy 2025-re jelentősen megemelkedjen a magas szintű önvezető autók tömeggyártása.

Mindezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a korábbi Baidu és Google mérnökök által alapított Pony.ai nevű vállalat 400 millió dollárnyi tőkét kapott februárban a Toyotától. A cég értéke így már eléri a 3 milliárd dollárt. A társaság Kínában és az Egyesült Államokban is fejleszt robottaxikat, és a cég vezetése szintén megerősítette, hogy a koronavírus-járvány fel fogja gyorsítani ezirányú kutatásaikat.

Egy másik kínai cég, a WeRide jelenleg egy 40 önvezető autóból álló flottát tesztel – partnerségben a Baiyun Taxi Group nevű állami vállalattal. A WeRide jelenleg úgy számol, 2021-re már teljesen önvezető robottaxikat fog üzemeltetni. Mindazonáltal továbbra is komoly szabályozói és jogi akadályokat kell megugrania a szektornak, függetlenül attól, hogyan állnak a technológiai fejlesztések.

A robottaxik mellett a másik felfutó iparág a sofőr nélküli házhozszállítások területe lehet.

A járvány idején ugyanis jelentősen megnőtt az igény a házhozszállítás iránt, vagyis számítani lehet arra, hogy az önvezető megoldásokra itt is nagy szükség lesz majd.