Pénzre van szüksége a Panama-csatornának, mert kevés a víz az átkelésekhez

nicaragiuau panama csatorna, a, panama csatorna, panama city
Vágólapra másolva!
Édesvíz-pótdíjat vet ki Panama a híres csatornán áthaladó hajókra, mégpedig az esőzések hiányát ellensúlyozandó intézkedések részeként, számol be arról egy hírportál.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hét évtized ötödik legszárazabb éve volt 2019 Panama számára, amikor is a szokott esőzések elmaradása, illetve intenzitásuk csökkenése miatt, a tengeri átkelő közelében lévő víztározók alig teltek meg vízzel. A fenyegető vízhiányt valamilyen módon orvosolni kell, mégpedig azért, mert minden egyes hajó átkelése több millió liter gallon, az óceánokba ömlő víz elhasználását jelenti a tározókból.

A csatorna üzemeltetését ellátó hivatal egyik magas rangú tisztviselője azt mondta, az új intézkedések célja, hogy megőrizhessék az édesvíz-készletet mind az átkelőhajózás, mind az emberi fogyasztás céljaira.

"Nem egy könnyű döntés, de garantálnunk kell a víz rendelkezésre állását a csatorna-útvonalon", mondja Ricaurte Vásquez, arra utalva, hogy Panama pótdíjat vezet be az átkelő hajóknál az elhasznált víz kapcsán.

Vízpótdíj jön az átkelő hajóknak Forrás: AFP/Rodrigo Arangua

A pótdíj bevezetésére vonatkozó döntés február 15-én lép hatályba, és egyelőre nincs lejárati dátuma, azaz meghatározatlan időre szól.

A rendelkezés értelmében valamenyi, 125 lábnál hosszabb hajó édesvíz-pótdíjat köteles fizetni, átaladásonként 10 ezer dollárt, továbbá egy változó összeget, amelynek mértéke attól függ, az áthaladáskor éppen milyen magas a Gatún-tó vízszintje.

Ha több a víz a tározóban, a pótdíj másik része kevesebb.

A Gatún-tó Panama legnagyobb tava a csatorna nyomvonalán, és keresve sem lehetne találni jobb példát az édesvíz, a vízfelhasználás és a gazdaság összekapcsolódására. A Gatún tavon még vízierőmű is működik, energiatermelésre használják. A vízből jut a környező ültetvények öntözésére, valamint legalább több száz helyi halász, illetve hobbihorgász tevékenykedik rajta, így évi néhány száz tonnás haltermése sem elhanyagolható. Kedvelt a turisták körében is, akik minden évben nagy számban fordulnak meg ott, amikor felkeresik a Panama-csatornát.

S van még egy fontos vonatkozása: a tó, a folyók és a környező vízgyűjtő területek rendszere, egyszerre felelnek mind a csatorna hajózhatóságáért, mind pedig Panamaváros vízellátásáért, ahol az ország 4 milliós lakosságának nagyjából a fele él.

Ricaurte Vásquez azt közölte, a kialakult helyzetért nem kis részben a klímaváltozás tehető felelőssé, amely veszélyezteti a csatorna működését.

A hatóságok ugyanakkor egyelőre még nem döntöttek arról, szükség lehet-e idén a hajóforgalom korlátozására a Gatún-tó alacsony vízszintje miatt.

A pótdíj bevezetése alaposan visszavetheti a 105 éves átjáró forgalmát.

Jelenleg a csatornát használó ügyfelek átlagosan 188 ezer dollárt (mintegy 56 millió forintot) fizetnek átkelésenként, de

az illetékes szervek tájékoztatása szerint egy-egy áthajózás díja akár az 1 millió dollárt is elérheti.

A kiegészítő vízdíj bevezetésével egyidejűleg Panama azt is közölte, változások várhatók a foglalási rendszerben, különösen a szárazabb időszakokra. Az indoklás szerint a tervezett újításoknak az a célja, hogy Panama felkészültebben tudja fogadni az eltérő tulajdonságokkal bíró hajókat átkelésre - olvasható a Canal Authority közleményében.