Műtrágyával hajtott óceánjárókkal csökkentenék az emissziót

Cruise ship Costa Deliziosa PORT business trip CABIN harbor harbour Water_Supply HOLIDAYS ISLAND shipping BALCONY WATER PROW islet firm journey companies TOURISM booth destination holiday vacation aquatic voyage COMPANY BOW BRIDGE Holidays_or_Vacations LI
The cruise ship "Costa Deliziosa" of the shipping company Costa Crociere docks at the port of Corfu (Greece), 16 August 2016. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Ammóniával hajtott tengerjáró hajókkal csökkentenék a kílmaváltozáshoz hozzájáruló károsanyag-kibocsátást a hajózásban - írja a BBC. Az optimista forgatókönyvek szerint a változásra nem is kell már sokat várni.
Vágólapra másolva!

Egy friss tanulmány szerint akár már egy évtizeden belül is rendelkezésre állhat az a technológia, amellyel lehetővé váik a tengerjáró hajók ammóniával való meghajtása. Az ammónia a műtrágyák egyik legfontosabb alkotóeleme.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hauke-Christian Dittrich

Az ammónia azért lehet különösen hasznos a hajózás szektorában az emisszió csökkentésében, mert szén-dioxid kibocsátás nélkül ég. Ugyan az ammónia gyártása jelentős mennyiségű karbontermeléssel jár - egy felmérés szerint, a globális szén-dioxid kibocsátás 1,8 százalékáért felel -,

a hajózás kibocsátása óriási, éves szinten a globálisnak a 2 százaléka.

Ez annyi, mint amennyit az egész német gazdaság produkál egy év alatt.

A tekintélyes brit tudományos társulás, a Királyi Természettudományos Társaság jelentése szerint azonban megoldható az, hogy az ammónia gyártása ne vonja maga után a szén-dioxid kibocsátás emelkedését. Ehhez az kell, hogy az ammóna gyártásakor keletkező szén-dixidot befogják, illetőleg megújuló energiaforrásokból nyert energiát használjanak az előállítás során.

Ami könnyítheti a helyzetet, az az, hogy már létezik az ammónia kezelésére és tárolására szolgáló infrastruktúra, legalábbis a mezőgazdasági felhasználáshoz biztosan. De a hűtött ammónia tárolása és üzemanyagként való értékesítése sem tűnik megoldhatatlan kihívásnak, hiszen például az USA-ban most is van egy több mint 3200 kilométer hosszú vezetékrendszer ammónia szállítására.

Az ENSZ illetékes szakszerve, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet, azt a célt tűzte ki, hogy a világon 2050-re 50 százalékban csökkenjen a nemzetközi hajóforgalomhoz kapcsolódó emisszió mértéke, összehasonlítva azt a 2008-as adatokkal.