Megadóztatnák a tengeri hajózás üzemanyag-felhasználását

bulk carrier, teherhajó, hajó, hordozó
(200523) -- TANGSHAN, May 23, 2020 (Xinhua) -- Aerial photo taken on May 22, 2020 shows a bulk carrier loading cargoes at a newly built coal berth of Caofeidian Port in Tangshan, north China's Hebei Province. Caofeidian Port's coal berth is a coal discharging project in north China and its construction will be carried out in phases. The first part of the project's Phase Three has been put into use with an expected annual throughput of 50 million tonnes. (Xinhua/Yang Shiyao)
Vágólapra másolva!
A hajózási ágazat több képviselője javaslatot nyújtott be az ENSZ számára, hogy megadóztassák a tengeri hajózással kapcsolatos üzemanyag-használatot, bevételi forráshoz juttatva ezáltal a karbonsemleges hajózás megteremtésére irányuló erőfeszítéseket. Az a kilenc ország, mely a hajózás világforgalmának mintegy 40 százalékát adja, szintén csatlakozott a javaslathoz.
Vágólapra másolva!

A hajózás a globális szén-dioxid kibocsátás 2,9 százalékát adja, ami 2050-re akár a duplájára is nőhet, ha nem hoznak semmilyen intézkedést a javítás érdekében.

A friss javaslatot az ENSZ globális hajózást irányító testülete a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) mutatta be. A tervezet értelmében

a hajók által felhasznált üzemanyag tonnánkénti 2 dolláros adója a következő évtizedben körülbelül 5 milliárd dolláros bevételt eredményezne,

mellyel támogatni lehetne a szén-dioxid-mentes hajók kutatás-fejlesztését. Ez nagyban segítené az előrelépést, mivel a hajózás dekarbonizálásával kapcsolatban komoly nehézségek merülnek fel.

A hajózás a világkereskedelem több, mint 80 százalékát adja Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Yang Shiyao

Például ahhoz, hogy egy elektromos hajó átszelje az Atlanti-óceánt, 10 ezer Tesla-akkumulátorra van szükség.

A szervezet már 2018-ban elfogadta azt a célkitűzést, hogy 2030-ig 40 százalékkal csökkentsék a 2008-as szinthez képest a hajózásból származó szén-dioxid kibocsátást, illetve a felére mérsékeljék 2050-ig. Mindezek ellenére még konkrét lépés nem született az ügyben. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet idén júniusban és novemberben fog a kérdéssel foglalkozni.

Környezetvédelmi szakértők azonban attól tartanak, hogy az adó mértéke túl kicsi és csupán arra lesz jó, hogy elvonja a figyelmet a hajózásból származó szén-dioxid kibocsátás csökkentésének hatékonyabb módszereiről.