Erre várt az egész világ: útnak indult az Ever Given - videó

Container Ship 'Ever Given' Refloated, Unblocking Suez Canal bestof topix SUEZ, EGYPT - MARCH 29: The container ship 'Ever Given' is refloated, unblocking the Suez Canal on March 29, 2021 in Suez, Egypt. This morning the container ship came partly unstuck
SUEZ, EGYPT - MARCH 29: People watch as the container ship 'Ever Given' is refloated, unblocking the Suez Canal on March 29, 2021 in Suez, Egypt. This morning the container ship came partly unstuck from the shoreline, where it ran aground in the canal last Tuesday, and later resumed its course shortly after 3pm local time. The Suez Canal is one of the world's busiest shipping lanes and the blockage had created a backlog of vessels at either end, raising concerns over the impact on global shipping and supply chains. (Photo by Mahmoud Khaled/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Szuezi-csatornát márciusban elzáró és azóta ott feltartóztatott konténerhajó szerdán végre újra útnak indult, miután a tulajdonos és a biztosítók a hét elején kártérítési megállapodásra jutottak a csatorna működését felügyelő hatósággal. A szenzációs hírről a Reuters számolt be.
Vágólapra másolva!

A világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója, az Ever Given még márciusban szorult be átlósan a Szuezi-csatornába, ahol

hat teljes napig blokkolta a világkereskedelem egy részét,

globális problémákat generálva az ellátási láncokban.

Az Origo folyamatosan nyomon követi a hajóval kapcsolatos eseményeket, legutóbb már a szabadon bocsátásáról is közöltünk előzetes információkat.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) eredetileg több mint 900 millió dolláros kártérítést követelt a mentési műveletért és egyéb veszteségekért,

amelyet később 550 millió dollárra csökkentettek. A követelés érvényesítése során, a megállapodás megkötéséig a hajót bírósági végzés alapján tartották vesztegzár alatt, ami vitát szült a hajó biztosítójával és a Shoei Kisen japán tulajdonossal.

A hajó és indiai legénysége több mint három hónapja horgonyzott a Nagy Keserű-tóban, a csatorna két szakasza között.

Az Ever Given úton Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mahmoud Khaled

Hosszas tárgyalások után a felek között nem nyilvános egyezség született, vagyis részletei nem ismertek, de hétfőn az SCA bejelentette, hogy a hajót szerdán szabadon engedik.

Nézze meg a hajó első útját száz nap után:

A mintegy 18.300 konténerrel megrakott hajót valóságos ünnepséggel engedik útjára. Ennek keretében újságírók tucatját egy kísérőhajóra invitálták, ahonnan fotókat és videófelvételeket készíthettek az induló óriásról. Sőt, a jelek szerint van olyan tudósító, aki az Ever Givenen utazva tudósíthat a várt eseményről:

Források szerint az Ever Given-t két tapasztalt révkalauz fogja irányítani, és két vontatóhajó is kísérni fogja a csatornán való áthaladása során.

A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak.

A hajónak Port Saidban biztonsági ellenőrzésen kell átesnie, mielőtt a hollandiai Rotterdamba, majd a brit Felixstowe kikötőjébe megy,

ahol kirakodják a konténereket - jelentette a Wall Street Journal.

A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én. Forrás: MTI/EPA/Háled El Fiki

A kártérítési megállapodást szerdán írták alá ünnepélyes keretek között a Szuezi-csatorna partján, miután az Ever Given elhagyta a kikötőt. A ceremóniát az egyiptomi televízió is közvetítette.

Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke korábbi televíziós interjújában elmondta, hogy Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

A 440 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás Ever Given - amely a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója - március 23-án erős szélben átlósan beszorult a csatorna egyik szűk, déli szakaszában, aminek következtében teljesen leállt a forgalom az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon. A mentési műveletek hat napig tartottak, és több mint egytucat vontatóhajó vett részt a munkában. A csatorna medrét is kimélyítették, hogy kiszabadítsák a beszorult konténerszállítót.
Az SCA szerint Egyiptom napi 12-15 millió dollárt veszített a csatorna lezárásával. Emellett a hatóság egyik alkalmazottja életét vesztette a mentési műveletek során, és károk keletkeztek a partburkolatban. A hat nap alatt 422 hajót kellett feltartóztatni, fedélzetükön több mint 26 millió tonna áruval. Az Allianz biztosító szerint a tengeri kereskedelem számára okozott veszteségek elérték a napi 6-10 milliárd dollárt.

A Szuezi-csatorna forgalma 5,7 milliárd dollárt hozott Egyiptomnak 2019-2020-ban. Tavaly csaknem 19 ezer, azaz naponta átlagosan több mint 51 hajó haladt át a csatornán az SCA szerint.