Kiderült, miért ütköznek az önvezető Teslák kifejezetten rendőr-, mentő- és tűzoltóautóknak

Sofőr - Az önvezető autókkal a sofőrök, busz-, vonat- és egyéb járművezetők helyét is nagy valószínűséggel éveken belül átveszi a mesterséges intelligencia. Már Magyarországon is váltották ki az emberi munkaerőt így, gondoljunk csak az M4-es metróra. Ez persze vitaindító téma, gondoljunk csak a Teslák baleseteire...
Vágólapra másolva!
A Forbes szerint már több sérülés, sőt haláleset is származott abból, hogy az önvezető Tesla robotpilótája nem vette észre az esetkocsikat.
Vágólapra másolva!

Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálat alá vonta a 2014 – 2021 között forgalomba állított Tesla Y, X, S és 3-as modelleket, miután

az önvezető funkcióval közlekedő járművek rendőr, mentő vagy tűzoltóautókkal ütközve 17 embert megsebesítettek, egynek pedig a halálát okozták.


Legutóbb az Origo arról írt, hogy két férfi meghalt, amikor Houstonban fának ütközött egy elektromos önvezető Tesla:

Szakértők szerint a robotpilótás járművek technológiája alapján beazonosítható, hogy mi állhat a veszélyes jelenség hátterében.

Nagy a valószínűsége annak, hogy az ilyen típusú Tesla autók még nem képesek teljes mértékben elkülöníteni az esetkocsikat, és megzavarodnak ezek észlelésekor

– magyarázta Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem önvezető járművekre szakosodott villamos-és számítástechnikai professzora.

Önvezető autó (illusztráció) Fotó / Shutterstock

Az önvezető járművek általában radar és kamerák segítségével azonosítják, hogy mi lehet a közelükben. Mindkét technológiánál komoly programozói munka és mesterséges intelligencia kell ahhoz, hogy az autó pontosan lásson, és érzékeljen. A radar hullámokat bocsát ki, amelyek visszapattannak a környezetükről, és ezek alapján azonosítja, hogy hol található a közelében a tárgy / személy. A nehézséget az álló helyzetű tárgyakhoz történő közeledés, illetve az ezek melletti elhaladás jelenti, ami vészfékezésre késztetheti a robotpilótákat.

A Tesla már egyáltalán nem használ radart

– jelezte Rajkumar -, mert állítása szerint a kameráival és a mesterséges intelligenciával együtt remekül felismeri az autó környezetébe kerülő tárgyakat.

Tesla ütközés Forrás: Twitter

A technológiát részben manuálisan fejlesztik, azaz megtanítják az autónak, hogy az adott tárgy micsoda. Emellett a rendszert jellemzi egy öntanuló automatizmus is, magyarul, minél gyakrabban lát egy adott embert, autót vagy kerékpárt, annál nagyobb magabiztossággal érzékeli azt a jövőben is, a gép pedig ennek megfelelően dönt a manőverről. Annak érdekében, hogy egy ilyen rendszer biztonságos legyen, milliószámra kell döntési helyzet elé állítani a mintaérzékelő mesterséges intelligenciát.

Az esetkocsik jelentik a rendszer Achilles-sarkát, ugyanis azok piros-kék villogása, jelzőfénye vakká teszik.

A megoldás az lehet, ha a szakértők képesek lennének megtanítani a mesterséges intelligenciának a villogó fények értelmezését. Ehhez pedig még sok hasonló szimulációs helyzet elé kell állítani, hogy különböző fényviszonyok között is érzékelni tudja ezeket a járműveket. Rajkumar tanácsa azonban az, hogy a a kamerák mellett a Tesla térjen mégis vissza a radar, vagy lézeres alapú alternatív radar használatára .