Svájc már több pénzt keres az olajon, mint a turizmuson

svájc
High angle view of city and river Aare with snow covered rooftops, Berne, Switzerland
Vágólapra másolva!
Az olajjal és más nyersanyagokkal való kereskedelem nagyobb részaránnyal bír a svájci GDP-termelésben, mint a turisztikai szektor.
Vágólapra másolva!

Ha az olajipar legfontosabb országairól van szó, valószínűleg kevesen említenék a szektor élvonalában Svájcot. Az ország hivatalos statisztikái alapján azonban meglepő kép bontakozik ki a svájci gazdaságról.

Az olaj- és nyersanyagipari kereskedés ugyanis nagyobb szerepet játszik Svájc GDP-termelésében, mint a turizmus

– írja az RT.com.

Ez pedig nem a koronavírus-járvánnyal áll összefüggésben, vagyis azzal a jelenséggel, hogy a tavaly kibontakozó pandémia globálisan közel lenullázta a turizmust.

A háttérben az áll, hogy a világ legnagyobb független nyersanyag-kereskedő cégei közül számos vállalat székhelye van Svájcban, de legalábbis jelentős irodákat tartanak fenn az országban. Olyan cégek élvezik az alacsony svájci adókat a szektorban, mint a Vitol, a Glencore, a Trafigura vagy a Gunvor.

A független nyersanyag-kereskedő cégek imádják a kedvező svájci adókörnyezetet Forrás: AFP

A statisztikák alapján pedig az látszik, hogy

a nyersanyag-kereskedelem 2018-ban a GDP 4,8 százalékát adta, szemben a turisztikai szektor 2,9 százalékos részesedésével.

A friss adatok ráadásul még meg is haladják a korábbi becsléseket – előzőleg a szakemberek nagyjából 4 százalékra tették a nyersanyag-kereskedelem szerepét a svájci GDP-ben.

2018-ban a svájci nyersanyag-kereskedelem egyébként összesen 33 milliárd dollárnyi bevételt generált. Tavaly pedig a nagy nyersanyagpiaci volatilitás miatt a kereskedő vállalatok is hatalmas profitokat realizáltak.

A Trafigura magüzletága például rekordnyereséget ért el. A cég éves jelentése szerint a szeptember végén lezárult pénzügyi évben az olaj- és üzemanyag-kereskedelem ágazata kivételesen erős profitot produkált.