Tízmillió számra vették az elektromos kétkerekűeket Kínában, egészen mostanáig

QR kód Kína
A Chinese mobile phone user scans the QR code on a shared electric bike on a street in Hangzhou city, east China's Zhejiang province, 15 September 2017. A special hairy crab-grabbing machine showed up in a shopping mall in Hangzhou city, east China's Zhejiang province, on Sunday (17 September 2017). Customers can use their credit scores on Alibaba's online shopping platform Taobao.com to take a grab without paying money. Some pioneers harvested 20 hairy crabs all in one go.
Vágólapra másolva!
Noha az iparági adatok szerint Kína továbbra is a világ legnagyobb piacának számít a kétkerekű elektromos járművek területén, jól látszik, hogy az ország kereslete már nem tudja azt a kirobbanó növekedési ütemet produkálni, mint a megelőző években.
Vágólapra másolva!

A kétkerekű elektromos járművek kínai piaca még mindig hatalmas, olyannyira, hogy a 2020-as 29,66 millió eladott darabbal a világ legnagyobbjának számított. Mindazonáltal az IDTechEx elemzéséből az látszik, hogy

a kínai kereslet már nem tudja produkálni a megelőző években tapasztalt kirobbanó növekedést

– írja a Mining.com.

A piaci elemzők szerint a kétkerekű járművek szegmense Kínában 24 százalékos összesített éves növekedést produkált 2002 és 2016 között, és

a csúcson 32 millió darab körüli eladást mértek az országban. Ez a szám viszont azóta folyamatosan csökkent.

A lassulás egyik lehetséges oka, hogy a személyautók egyre népszerűbbek lettek, háttérbe szorítva a kétkerekű járműveket. Bár az autópiac 2020-ban a koronavírus-járvány miatt Kínában is beszakadt, az autók népszerűsége nem tört meg, ahogy a piac is újból felfutott, már csak azon oknál fogva is, hogy sokan épp a fertőzésveszély csökkentése miatt ültek inkább saját járműbe - már ha erre módjuk volt.

Lassulásnak indult az elektromos kétkerekűek kínai piaca Forrás: AFP/Imaginechina/Ni Yanqiang

A csökkenés másik lehetséges oka, hogy Kínában 2019-ig a legtöbb kétkerekű elektromos járműben úgynevezett ólómsavas akkumulátort használtak, melyeket addig nem érintettek a környezetvédelmi standardok. A 2019-es új szabályozás óta viszont a gyártóknak alkalmazkodniuk kellett, ami visszafoghatta a piaci növekedést.

Ennek eredményeként viszont a lítium-ion akkumulátorok részesedése a kétkerekű elektromos járművekben 20 százalékra nőtt 2020-ra, a 2010-ben mért 1 százalékos szintről.

Az elemzők szerint pedig ez az arány egészen 50 százalékig emelkedhet 2025-re.

Végül pedig lehetséges egy harmadik ok is a lassulás mögött. Mégpedig az, hogy sok kínai nagyvárosban betiltották az elektromos motorok használatát, mivel számos tulajdonos trükközött azzal, hogy a 70 kilogramm alatti kétkerekűek sebességét felturbózza 40 km/h-ra.

Ezek a méretű járművek pedig hivatalosan biciklinek számítanak.

Ez pedig idővel komoly biztonsági kockázatot jelentett az utakon, megkövetelve a szigorúbb szabályozásokat.

Kína tehát továbbra is hatalmas piacnak számít az elektromos járművek területén, de a piaci trendek és a szabályozások változása jelentősen érintheti a keresletet, ahogy az a kétkerekűek példáján jól látszik.