Beleremegett a világ egyik legnagyobb országa a borravaló körüli vitába

jatt, borravaló
Vágólapra másolva!
Az indiai kormány tárgyalásokat folytat az ország éttermeinek képviselőivel, hogy megoldást találjanak egy súlyos problémára, amely mára országos üggyé nőtte ki magát. Sokan ugyanis felháborítónak érzik, hogy az éttermek kötelező szervízdíjat számolnak fel, függetlenül attól, hogy milyen volt a kiszolgálás.
Vágólapra másolva!

A borravaló vagy szervízdíj körüli kultúra jelentősen eltérhet egyes országokban, és ez turistaként akár komoly problémát jelenthet, ha valaki nem akar udvariatlan lenni a helyi vendéglátókkal. Alapvetően megkönnyíti a fogyasztók helyzetét, ha az éttermek beépítik a számlába a szervízdíjat, azonban a plusz tétel akár felháborító is lehet, ha egyenesen szörnyű volt a kiszolgálás.

Ez a probléma merült most fel Indiában, ahol a kormány a múlt héten tárgyalásokat kezdett az ország éttermeinek képviselőivel.

A cél az lenne, hogy megoldást találjanak a borravalók problémájára – írja a BBC tudósítása.

Indiában országos vita alakult ki a borravalók körül Forrás: The Times of India via AFP/Rajesh Mehta

Sok indiai vendéglátóhelyen ugyanis akkor is felszámolnak 10 százalékos szervízdíjat, ha a vendég kifejezetten közli, hogy nem elégedett az étellel vagy a felszolgálással. Ez pedig azért került a figyelem középpontjába az országban, mert eddig a borravaló csupán opcionális volt. Ha a vendég elégedett volt, akkor általában a végösszeg 5-10 százalékát adta borravalóként. Az elmúlt időszakban viszont egyre több étterem kezdte el beépíteni a szervízdíjat a számlába, függetlenül a vendégek elégedettségétől.

A BBC által megkérdezett étteremtulajdonosok szerint két alapvető oka van az újabb eljárásnak. Az egyik, hogy

a szervízdíjat ne csupán a pincérek kapják meg, „zsebből zsebbe", hanem azt el lehessen osztani olyan dolgozók között is, akik nem érintkeznek közvetlenül a vendégekkel

– szakácsok, mosogatók, takarítók stb. A másik ok, hogy az indiaiak nem túlságosan bőkezűek a borravalók tekintetében – ez utóbbi állítást egyébként vitatta a BBC-nek nyilatkozó étteremkritikus.

Sok éttermi dolgozó még mindig nagyon alacsony bérekért dolgozik Indiában Forrás: NurPhoto via AFP/Debajyoti Chakraborty

Indiában a borravaló kultúrája Nyugatról terjedt el, és máig fontos részét képezi az éttermi dolgozók fizetésének.

Olyannyira, hogy az 1950-60-as években voltak olyan vendéglátóhelyek, melyek egyáltalán nem is fizettek munkabért a pincéreknek, és elvárták, hogy a borravalókból éljenek meg.

Mára azonban az a sajátos helyzet állt elő, hogy miközben az indiai éttermi szektor mérete elérte az 55 milliárd dolláros szintet, az ágazat dolgozóinak jelentős része továbbra is nagyon alacsony fizetéseket visz haza – még akkor is, ha sztár éttermekben dolgoznak.

Az indiai kormány szerint a szervízdíj minden esetben opcionális Forrás: yurakrasil / Shutterstock

Az indiai kormány pedig ragaszkodik ahhoz a véleményéhez, hogy a szervízdíj kizárólag önkéntes lehet. 2017-ben az állam ki is adott egy iránymutatást, amely közölte, a fogyasztóknak kizárólag az étlapon szereplő összeget (beleértve az adókat is) lehet kiszámlázni.

Vagyis minden egyéb összeg felszámolása (így a kötelező szervízdíj is) etikátlan üzleti magatartásnak minősül.

A borravalók tehát várhatóan a jövőben is fontos részét képezik majd az indiai vendéglátásnak, azonban nem kizárt, hogy még tovább fokozódnak majd a feszültségek a különböző gyakorlatok körül.