Így vált fontos magyar e-kereskedelmi várossá Debrecen

Szinglik napja 2020, szingli, vásárlás, shopping, online shopping, 2020.11.11.
Vágólapra másolva!
Ha Magyarország üzleti és technológiai központjáról beszélünk, akkor először mindenkinek Budapest jut az eszébe. Ám az elmúlt években Debrecenben is jelentős fejlődés és átalakulás ment végbe, így a várost már az ország második legjelentősebb üzleti központjának is tekintik. De milyen út vezetett idáig, és kik ma a város legjelentősebb e-kereskedelmi szereplői? A cikk szerzője Guba Vanda, az Ecommerce Expo főszervezője.
Vágólapra másolva!

A technológiai és vállalati fejlődés egyik esszenciális területe hazánkban is az e-kereskedelem. Változnak az online vásárlási szokások és az igények, ami újabb szolgáltatóknak, megoldásoknak és termékeknek ad helyet. Nélkülözhetetlen, hogy ehhez a hazai e-kereskedelemben mozgó vállalatok is alkalmazkodjanak. Ennek a jelei jól láthatóak Debrecenben, ahol első kézből megfigyelhetjük az üzleti és a kereskedelmi színtér átalakulását.

Hogyan jutott el idáig a város? Honnan indult és minek köszönhetően hívhatjuk ma már az ország második legjelentősebb e-kereskedelmi központjának?

Kereskedelmi központ a 15. századtól

A város gazdagságát és folyamatos fejlődését a 15. századtól kezdődően a kereskedelem, valamint a vásárok biztosították. Az 1700-as években Debrecen fő bevételi forrása a szarvasmarha-kereskedelem, az állattenyésztés és a kézművesség volt, amelynek hagyományait a mai napig megtapasztalhatjuk az évente megrendezésre kerülő Hortobágyi Hídivásárban.

A jelentős kereskedelmi szerepét a város a mai napig megőríizte, csupán részben átköltözött az online világba, ahogyan azt a modern társadalmunk elvárásai diktálták.

A képen Debrecen karácsonykor Fotó: Polyák Attila - Origo

Az e-kereskedelmi fejlődés otthona

Schmidt Richárd (Hoppline Kft./Alinda.hu), az Ecommerce Expo-nak adott interjújában már úgy nyilatkozott, hogy Magyarországnak két e-kereskedelmi központja van; Budapest és Debrecen. De mégis milyen eseményeknek és történéseknek köszönheti a város ezt a címet?

Már sokat hallhattunk az e-kereskedelem robotizációjáról, ami lehetővé teszi a logisztikai feladatok automatizációját. Sokan nem is gondolnák, de Debrecen ezen a területen is fontos szerepet töltött be, hiszen 2022-ben a városban tesztelték az Ona-t, az önjáró csomagszállító robotot. A DKV Innovációs és Szolgáltatásfejlesztési igazgatósága nyerte el ugyanis a LogiSmile nevű pályázatot, melynek keretében az Európai Innovációs és Technológiai Intézet felkérésére Debrecent választották a teszt helyszínéül.

Papp László polgármester szerint:

A cívisváros az energiatudatosság és a zöld városok program szempontjából is nyitott az ehhez hasonló együttműködések kialakítására.

2022-ben megnyílt Debrecenben a Mongol Kereskedelmi Központ, ami a mongol-magyar testvériséget, valamint a kulturális kapcsolatokat is erősíti a két ország között. A mongol márkájú termékek kereskedelmi központjaként funkcionáló épület megnyitóján kihangsúlyozták, hogy a természetes alapanyagokból, fenntartható gyártási technológiával készített árucikkek egyre növekvő népszerűségnek örvendnek Európában, így a termékek exportjának egy kritikus lépése volt a központ létrehozása.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Magas színvonalú kereskedelmi oktatás

A város az egyetem mellett helyet ad a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Technikum és Szakképző Iskolának is, ahol a szakma-specifikus tanfolyamok mellett az érdeklődők megtalálhatják az e-kereskedelemmel kapcsolatos képzéseket is. Ilyen például a kereskedő és webáruházi technikus, vagy a kereskedelmi értékesítő képzés.

Megyeszékhely lévén a városban helyezkedik el a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is, ami jelentős szerepet vállal a szakképzés, a gyakorlati oktatás magasabb színvonalú megvalósításában. A kamarához tartozó tagok például ingyenes előadásokon vehetnek részt, melyek növelik a régióban élő vállalkozók üzleti kompetenciáit, miközben tájékoztatást is kapnak az őket érintő változásokról.

A cikk a következő oldalon folytatódik!