Perlik az Evergreent a Szuezi-csatorna blokkolása miatt

Képeken a Szuezi-csatornában elakadt konténerszállító óriáshajó, hajó, konténer, beszorult
6498750 26.03.2021 In this handout photo released by Suez Canal Press Service, a view shows the operation of unblocking the Ever Given container ship that ran aground in the Suez Canal, blocking vessels passing through, Egypt. The 400m-long container ship blocked the Suez Canal as it was knocked off course during a sandstorm on 23 March while en route from China to Rotterdam, Netherlands. About 12% of global trade passes through the canal, which connects the Mediterranean Sea to the Red Sea and provides the shortest sea link between Asia and Europe. Editorial use only, no archive, no commercial use. Suez Canal Press Service (Photo by Suez Canal Press Service / Sputnik via AFP)
Vágólapra másolva!
Kártérítési pert indított a világ egyik legjelentősebb, vízi teherszállítással foglalkozó vállalata a Maersk az Evergreen ellen. A társaság azért indította meg az eljárást, mert úgy ítéli meg, komoly kára keletkezett akkor, amikor 2021 márciusában a vállalat Ever Given nevű hajója keresztbe fordult és zátonyra futott a Szuezi-csatornában, ezzel napokra blokkolva az átkelő forgalmát.
Vágólapra másolva!

A hírről először a hajózási iparág ügyeivel foglalkozó ShippingWatch.dk számolt be. Ezt követően a Reuters írt arról, hogy a Maersk szóvivőjén keresztül megerősítítette, valóban perlik az Evergreen-t. Azt azonban nem közölte, hogy az eljárást mikor indították, és hogy mekkora kártérítés megítélését szeretnék elérni az illetékes dán hajózási és kereskedelmi ügyeket tárgyaló bíróságon. A szóvivő azt mondta:

komoly káruk származott abból, hogy az Ever Given, a világ egyik legnagyobb konténerhajója, megfeneklésével és keresztbe fordulásával hat napra lezárta a Szuezi-csatornát 2021 márciusában.

A 2021 márciusában készült felvételen a Szuezi-csatornában veszteglő Ever Given Forrás: AFP/Suez Canal Press Service

Az Ever Given-t egy tajvani hajózási vállalat, az Evergreen bérli a hajó tulajdonosától. A tulajdonos egy japán cég, a Shoei Kisen. A Maersk azt közölte, hogy keresetüket mind a hajó üzemeltetője, mind tulajdonosa, mind pedig a műszaki igazgató ellen benyújtották.

A gCaptain szakportál egyelőre nem érte el az Evergreen-t, a Shoei Kisen pedig nem kívánta kommentálni az értesülést.

Nem ez az első per az akkor világgazdasági szinten is jelentős károkat okozó esemény kapcsán. Ahogy arról az Origo beszámolt, teherhajók tulajdonosai és üzemeltetői már tavaly keresetet nyújtottak be, ám ők nem a hajó üzemeltetőjét, hanem egyenesen tulajdonosát, a japán vállalatot perlik.