Az új terroristák mellett előkerültek a régiek is: hatalmas lehet miattuk az áruhiány

kalózok, tenger, elfogás
GULF OF ADEN - OCTOBER 15: In this photo provided by the U.S. Navy, Members of a visit, board, search and seizure team from the guided-missile cruiser USS Anzio (CG 68) and U.S. Coast Guard Maritime Safety and Security Team 91104 dispose of bags of illegal narcotics aboard a drug smuggling vessel October 15, 2009 in the Gulf of Aden. Anzio is the flagship of Combined Joint Task Force 151, a multinational task force established to conduct counter-piracy operations off the coast of Somalia. (Photo by Matthew Bash/U.S. Navy via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egyre nagyobb a feszültség a Vörös-tengeren és térségében, miután a húszi terroristák hajókat érő támadásai nyomán ellehetetlenül a világkereskedelem egyik legfontosabb tengeri útvonalának használata. A rendkívül aggasztó helyzetet tovább ronthatja, hogy a szinte naponta előforduló támadások mellett még veszélyesebb terroristák bukkanhatnak fel újra a vizeken, akikről sokan azt hihették, végleg visszaszorultak a partokra.
Vágólapra másolva!

Brutálisan emelkedő szállítási költségek, 15-20 nappal hosszabb tengeri utazási idő a Jóreménység-fokánál kerülve, késve érkező áruk, elszabaduló konténerárak, és a hajózási vállalatok mögül kihátráló (vagy fedezetet csak méregdrágán, "háborús felárral" kínáló) biztosítótársaságok: ezek a körülmények jellemzik most az Ázsiából Európába tartó tengeri áruszállítás világát.

A válság következményeit egyre inkább érzi Európa.

Ahogy az Origo összeállításában bemutatta, nagy cégek, autógyárak termelése állhat le hosszabb-rövidebb ideig, mint a Volvóé, a Tesla Berlin melletti gyára, vagy éppen a magyar Suzukié. A Tesco, Ikea és más vállalatok vezetői pedig arra figyelmeztetnek, hogy a vásárlók hamarosan áruhiánnyal, illetve emelkedő árakkal találkozhatnak a boltokban.

A húszik által közreadott képen fegyvereseik szállnak le a Galaxy Leader nevű kereskedelmi hajóra 2023. november 20-án; a hajót a rajtaütésben elfoglalták Forrás: Anadolu via AFP/2023 Anadolu/Houthis Media Center / Handout

A tengeri áruszállításra további csapást jelent az Európa egyes északi térségeit sújtó szélsőséges téli időjárás, emiatt a már csúszással érkező hajók csak jelentős késedelemmel tudnak kikötni és áruikat lerakodni.

A legnagyobb szállítmányozási vállalatok vezetői arra készülnek, hogy a helyzet legalább hónapokig nem fog javulni. Ráadásul további aggodalomra ad okot, hogy a Vörös-tengerre, illetve az Ádeni-öbölbe visszatérhetnek a Jemennel átellenes partokról portyára induló tengeri banditák, és ezzel a rettegett szomáliai kalózkodás is újraéledő veszélyforrásként jelenhet meg a konfliktusban.

Hat év után újra eltérítettek egy hajót

A Nemzetközi Tengerészeti iroda (angol rövidítéssel: IMB) szakosított osztályként minden évben kiadja jelentését az előző év tengeri kalózkodásáról. A 2023-as fő mutatószám rosszabb, mint a 2022-es. 2022 egyébként pusztán a számok alapján az egyik legkevésbé intenzív év volt a tengeri kalózkodásban.

Az IMB szerint 2023-ban világszerte 120 kalóztámadást jelentettek, míg korábban 2022-re némileg kevesebbet, 115-öt. Tavaly nőtt a túszul ejtett illetve elrabolt legénységi tagok száma is. 2022-ben 41 tengerészt ejtettek túszul fegyveres tengeri rablók, 2023-ban 73-at. Az elraboltak száma 2 főről 14-re ugrott.

Továbbá a jelentés szerint

2017 óta 2023 volt az első olyan év, amelyben szomáliai támadók eltérítettek egy kereskedelmi teherhajót.

Ez december 14-én történt: a kalózok egy ömlesztettáru-szállítót fogtak el. Ez pedig a gCaptain cikke szerint azt mutatja, hogy nem szabad leírni a szomáliai kalózkodás jelentette fenyegetést.

Az MV Ruen nevű ömlesztettáru-szállító hajó: 2023 decemberében térítették el szomáliai kalózok, az első ilyen akciójukkal 2017-et követően Forrás: Vessel Finder

A decemberi akció részeként a kalózok eltérítettek két úgynevezett dhow hajót is – ennek a típusnak a hajói szigorúan fából készülő, emelt hátsó fedélzetű vitorlások, melyeket a térségben, a Vörös-tengertől az Indiai-óceánig használnak.

Mivel pedig a dhow hajók megszokottak ezeken a vizeken, ezért a kalózok számára ideálisak lehetnek álcaként támadási szándékuk leplezéséhez

– hívják fel a figyelmet a szakértők.

Mindez azért is nyugtalanító, mert mint az Origo megírta, az elmúlt években úgy tűnt, hogy sikerült visszaszorítani a szomáliai kalózkodás jelenségét. A tengeri kalózkodás "hagyományos" ázsiai színterei mellett Afrikában a hatalmas Guineai-öbölben vált egyre intenzívebbé a kalózok tevékenysége, és nőtt meg a hajók elleni támadások száma. Ezzel statisztikai értelemben a Guineai-öböl lett a világ legveszélyesebb tengerterülete, de úgy tűnik, újra figyelni kell a szomáliai partokat is.

A felvételen hátul az ománi szultán jachtja, előtte egy hagyományos dhow vitorlás Forrás: ONLY FRANCE/ANTOINE LORGNIER/ ONLYWORLD.NET/Antoine Lorgnier

Több hajót is eltérítettek a rettegett bűnözők

A szomáliai kalózkodás legerősebb éve 2011 volt. Abban az évben

212 általuk elkövetett támadást regisztráltak, melyek a Világbank becslése szerint 18 milliárd dollár (mostani árfolyamon több mint 6.000 milliárd forint) kárt okoztak a világgazdaságnak.

Bár aggasztó és eltekinteni semmiképp nem lehet attól, de ehhez képest nem tűnik soknak a tavalyi egyetlen sikeres támadás kereskedelmi hajó ellen.

Ám a hajózási híroldalak beszámolói szerint a szomáliai partokról induló kalózok ténylegesen ennél aktívabbak, noha nem minden akciójuk jelenik meg a nemzetközi összefoglaló jelentésekben.

  • 2023. novemberében egy iráni halászhajót térítettek el az Ádeni-öbölben, a halászok szabadon engedéséért 400 ezer dollárt követeltek, azzal fenyegetőzve, hogy az iráni járművet más hajók elleni támadásokhoz használják majd, ha nem kapják meg a pénzt.
  • Néhány nappal ezt követően egy iráni olajtankert próbáltak eltéríteni a jemeni partoknál szomáliai kalózok. A hajó vészjelzésére egy amerikai hadihajó reagált, a hadtengerészek elfogták a kalózokat, akik csónakjaikon próbáltak elmenekülni. A támadás kapcsán külön figyelmet érdemel, hogy az amerikai hadihajóra és a tankerre a sikeres beavatkozás után húszik által ellenőrzött területről lőttek ki rakétákat, amiért a Pentagonnak külön közleményt kellett kiadnia arról, hogy a kalóztámadást nem húszik, hanem öt felfegyverzett szomáliai bűnöző követte el.
  • Egyes források szerint ugyanakkor ténylegesen legalább négy hajót térítettek el szomáliai kalózok tavaly az év végéhez közeledve a jemeni vizeken.
  • December második felében arról érkeztek jelentések, hogy már három dhow hajót térítettek el az Ádeni-öbölben szomáliai támadók abban a hónapban. A jelentések szerint a támadók legalább egy alkalommal "nagyon erősen" fel voltak fegyverezve.
  • Idén január elejére pedig ötre nőtt az eltérített dhow hajók száma. Ebből az egyik, korábban a szomáliai Eyl partjánál eltérített hajó később Jemen partjainál, halászhajóként tűnt fel. Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy bár hivatalosan egyik esetben sem ismert, kik illetve melyik országból származók állnak a dhow-k eltérítése mögött, de a vitorlásokat minden valószínűség szerint jövőbeni kalóztámadásokra akarják majd felhasználni.

A szomáliai kormány nemrég nemzetközi segítséget kért az újra erősödni látszó szomáliai kalózkodás visszaszorítására, melynek jelét a dhow-k eltérítésében látja.

Egy korábbi felvételen amerikai haditengerészek vizsgálnak át egy csempészhajót az Ádeni-öbölben a kalózkodás elleni műveletek részeként végrehajtott vízi járőrözés közben Forrás: Getty Images/U.S. Navy

Elemzők szerint biztos, hogy a partok menti bűnözők könnyen kihasználhatják a húszik jelentette fenyegetés helyzetét a Vörös-tenger előszobájának tekintett Ádeni-öbölben áthaladó hajók elleni támadáshoz. Az IMB és a biztonsági szakértők azt mondják:

ideje leporolni a korábban érvényben lévő biztonsági ajánlásokat már akkor is,

ha kereskedelmi hajóikat a Vörös-tengerre a húszik akciói miatt nem irányítják a társaságok, de az Ádeni-öblöt viszont érintik a Jóreménység-foka irányába tartva.