Csúszással indul a világ leghosszabb, 20 órás légi járata

Vágólapra másolva!
A Qantas legalább fél éves késéssel tudja elindítani a világ leghosszabb repülőjáratát, mert a légiipart sújtó nehézségek miatt az Airbus is késve szállítja hozzá a repülőgépet.
Vágólapra másolva!

A Qantas bejelentette, hogy a korábban vártakhoz képest 6 hónapos késéssel, 2026 közepén kapja meg azt az Airbus SE A350-es repülőgépet, amivel képes lesz teljesíteni a világ leghosszabb menetrend szerinti, kereskedelmi repülőjáratait. A Sydney-t New Yorkkal illetve Londonnal összekötő légi útvonalat a társaság az európai gyártó gépével leszállás nélkül repüli majd.

Ahogy az Origo megírta, 

a Qantas eredetileg 2025 végén akarta elindítani a nagyjából 20 órás repült idejű utakat.

Csúszásra készül az Air New Zealand is írja a Bloomberg. A társaság által rendelt Boeing 787 Dreamliner gépek várhatóan csak 2025 közepén érkeznek hozzá. Így nem tudják elindítani azokat a járataikat, melyeken újszerű, ággyá kihúzható ülések szolgálnák az utasok kényelmét a hosszabb repülőutakon.

Airbus a350, repülőgép
Egy Airbus A350-es repülőgép: ennek egy változatával repülné a Sydney-London útvonalat a Qantas
Fotó: Wikipedia

A Boeing és az Airbus a világ két meghatározó repülőgépgyártója. Azonban mindkét vállalat komoly kihívásokkal küzd az új gépek gyártásánál.

A koronavírus-járvány után ugyanis a légi közlekedés a vártnál gyorsabban állt helyre. 

Az üzleti vagy turisztikai célú utazási kedv egyaránt nagy, a légitársaságok pedig bővítenék útvonalaik számát.

Ezek mellett folyamatosan cserélni kell a régi, elavuló repülőgépeket is. 

A gyártók beszállítói viszont alkatrészhiánnyal küzdenek, vagy egyszerűen nincs elegendő képzett szakember egy-egy gyártási feladat felgyorsításához. Lassíthatja az új gépek szállítását az is, ha a szabályozó hatóságok repülésbiztonsági okokból rendelnek el változtatásokat a gyártásban. Például idén a minőségi problémák miatt egyelőre megtiltották a Boeing-nek, hogy bővítse a MAX-gépek gyártását. 

Az Airbus sikeres A320neo családjába tartozó repülőgépekre pedig akkora a kereslet, hogy a megrendelésekkel az évtized végéig lekötötték a gyártási kapacitást.

Mindez azt eredményezi, hogy nem pusztán az olyan presztízsutak körül merülhetnek fel problémák, mint az említett, leghosszabb idejű légi járatoknál, hanem azt is, hogy az utasok száma és a kevés repülőgép miatt a légicégek várhatóan növelni fogják a jegyáraikat.