Megkezdődött az M0-s javítása

Vágólapra másolva!
Pénteken a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. megkezdte a nyomvályúk felszámolását az M0-s autópályán - tudta meg a Népszava Bakonyi Istvántól, az autópálya-társaság kapcsolatigazgatójától. Az úthibák kijavítása várhatóan szeptember végére fejeződik be.
Vágólapra másolva!

A karbantartási munkálatok több százmillió forintos kiadással járnak majd, a burkolat javítását az idei költségvetésben az autópálya-építésre elkülönített keret egy részéből finanszírozza majd az autópálya-társaság.

Idén a kormányzat 27,2 milliárd forintot szánt sztrádaépítésre és ebből mintegy 800 millió forint használható fel az ingyenes autópályák fenntartására.

Az igazgató kifejtette: a forrás ma még a közlekedési tárca birtokában van, ám az autópálya-társaság reményei szerint a szakminisztérium hamarosan eljuttatja a keretösszeget a nemzeti autópálya-vállalatnak.

Bakonyi István arról is beszámolt, hogy a napokban megkezdődött a betonból készített elválasztó elemek telepítése az M0-s körgyűrűn. Az elemeket hozzávetőleg 2,5 kilométer hosszan, a pálya veszélyesebb szakaszain helyezik majd el.

Az NA Rt. eddigi bevételei alapján úgy tűnik, hogy idén nem lesz elegendő a sztrádahasználati díjakból beszedett összeg a fizetős autópályák fenntartási, felújítási költségeire sem. Az M1-es és az M3-as autópályán utazók eddig mintegy 107 ezer darab éves, csaknem 220 ezer havi és több mint 1,8 millió heti úthasználatra jogosító matricát vásároltak. Az eladott tikettek árából hozzávetőleg hétmilliárd forint bevétele származott a Nemzeti Autópálya Rt.-nek. Ez az összeg azonban a pályák karbantartási költségeinek csak a töredékére nyújt fedezetet, hiszen csak az M1-es pálya felújítására több mint 20 milliárd forintot kellene költeni ahhoz, hogy az út állapota megfeleljen a sztrádákkal szemben támasztott követelményeknek.

Az NA Rt.-nek több mint 60 ezer forintot kellene kérnie az éves autópálya-matricákért ahhoz, hogy az útdíjakból befolyó összeg elegendő legyen a fizetős autópályák állapotának a megőrzésére. Vagy abban az esetben, ha a díjak változatlanok maradnak, a kormányzatnak évente legalább 30 milliárd forintot kellene biztosítania a pályák karbantartására.

Illés József

(Népszava)