Az autófinanszírozás az egyik legbiztosabb ügylet a pénzintézetek számára, több bank külön céget működtetnek az autós hitelek kezelésére - áll a Napi Gazdaság kedden megjelent, autófinanszírozásról szóló elemzésében. A népszerűség - a bankok részéről - nem véletlen, ebben a hitelformában ugyanis igen alacsony a rossz hitelek aránya. A bankok az ügyfél számára kötelezően előírt casco-val biztosítják be magukat, így csupán a nemfizetés marad, mint kockázat, igaz az is minimális mértékben, hiszen ha az ügyfél nem fizet, a bank érvényesíti tulajdonjogát.
A gépjárműhitel felvétele igen egyszerű, a legtöbb esetben személyi igazolványt és jogosítványt kérnek a bankok, munkáltatói-, keresetigazolást, vagy bankszámla-kivonatot már ritkábban. Különleges elbírálás alá eshet az ügyfél, ha alacsony önrészt választott, túl fiatal, vagy nagy értékű autóra kíván hitelt felvenni.
A választott önrésztől nagymértékben függ a törlesztendő havi - esetleg negyedéves - díj; minél kisebb részt fizetünk előre, annál magasabb lesz a havidíj (az alacsonyabb önrész új autó vétele esetén az ár 20-30 százaléka, használt autó esetén 30-40 százalék). A hitelek összehasonlításának egy másik szempontja lehet az előre fizetendő kezelési költség, vagy a hitelbírálati díj. A törlesztőrészletet értelemszerűen csökkenti a magasabb önerő (alacsonyabb felvett összeg), és a hosszabb futamidő. A futamidő általában 12-től 60 hónapig terjed, de létezik ennél hosszabb lejáratú autóhitel is. Használt autó vásárlása esetén az a futamidő alatt nem érheti el a 8-12 évet.
A hitelt felvehetjük forintban is, de az autófinanszírozásban egyre inkább közkeletűek a devizahitelek. A forint alapú hitelek teljeshiteldíjmutatója (THM) magasabb, mint a devizában felvett kölcsöné, de a forint intervenciós sávjának szélesítése óta hordoz némi kockázatot ez a fajta hiteltípus. Szakértők mindenesetre a forint további erősödését prognosztizálják, így nem kizárt, hogy még idén 12-13 százalékra süllyed a devizaalapú autóhitelek kamata.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: