A légitársaságok keveslik az uniós segítséget

Vágólapra másolva!
Loyola de Palacio közlekedési EU-biztosasszony a kritika ellenére úgy véli: az európai légitársaságok közötti versenyt és a már korábban elindult konszolidációs folyamatot nem szabad segélyezéssel megzavarni. Ez alól a kivétel lehet az amerikai terrortámadások közvetlen következményeinek - a kieső utasforgalom, illetve a növekvő biztosítási díjak - kompenzációjára nyújtott segély.
Vágólapra másolva!

Szerdai nyilatkozatában az európai légitársaságok szövetsége (AEA) közölte: az eddig megítélt segélycsomag nem értékarányos azokkal a hatalmas veszteségekkel, amelyek a terrorakció nyomán keletkeztek. A veszteségek a szervezet becslései szerint mintegy 2,5 milliárd euróra rúgnak. A szövetség közben azzal érvel, hogy az amerikai kormányzat a hazai repülési ágazat cégeinek 15 milliárd dolláros segélyt adott, amely könnyen jelentős hátrányba sorolhatja az európai versenytársakat.

De Palacio kritikusnak nevezte az amerikai légitársaságoknak nyújtott kormányzati segítséget, mondván, az árdömping veszélye az ő esetükben tagadhatatlan. Mindazonáltal úgy gondolja, az Unió az amerikai szervekkel közösen hónapokon belül aláírhatja a légitársaságok megsegítésének szabályozásáról szóló egyezményt.

Loyola de Palacio EU-biztos szerint azonban - aki kedden a német WirtschaftsWoche című lapnak nyilatkozott - Európában nincs elég hely 14 különböző nemzeti légitársaság számára. A biztos bírálta a svájci kormánynak a nemzeti légitársaságát a kátyúból kihúzó segélycsomagját is. A belga Sabenával kapcsolatban viszont kijelentette: az uniós jogrend szerint egy cég egyetlen alkalommal számolhat állami segéllyel, azokban az esetekben azonban, amikor a céget csőd fenyegeti, a csődeljárás megindításáig áthidaló hitelek folyósítás megengedett. A Sabena esetében pedig pontosan ez történik.

(Üzleti Negyed)