Vágólapra másolva!
Hamarosan elfogy Németországban a roncsprémiumra szánt állami pénz, az autóvásárlás ösztönzését támogató ötmilliárd eurós alapot kezelő gazdasági- és exportellenőrzési hivatal (Bafa) szerint.
Vágólapra másolva!

Akár az országos parlamenti választások előtt kifuthat a hivatalosan környezetvédelmi prémiumnak nevezett állami támogatás. A hivatalnál mostanáig 1,7 millió kérelmet dolgoztak fel, és naponta újabb nyolcezer érkezik - mondta a Bafa egyik illetékese, és hozzátette: ha továbbra is ilyen ütemben özönlenek a kérelmek, négy-hat héten belül elfogy a pénz.

A legalább kilencéves gépkocsik cseréjét környezetkímélő, új típusokra autónként 2500 euróval támogatja a német állam. Az év elején erre a célra elkülönített 1,5 milliárd euró már tavaszra elfogyott, az érdeklődés viszont akkora volt, hogy a kormány ötmilliárd euróra bővítette a keretet.

Felpörgette a piacot

A kedvezmény nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a német autópiac az első félévben a válság ellenére robbanásszerűen bővült. Júniusban 427 ezer új kocsi kapott rendszámot, Németország újraegyesítése óta eltelt időszakban nem volt még példa arra, hogy az adott év júniusában ennyi új autó találjon gazdára.

Szakmai számítások szerint júliusban 30 százalékkal, az első hét hónapban körülbelül 26 százalékkal több autó kelt el Németországban, mint egy évvel azelőtt. A német autógyártók szövetsége (VDA) több mint 3,5 millió kocsi értékesítésére számít idén a tavalyi 3,09 millió után. Az első számítások szerint az ötmilliárd euró az év végéig kitartott volna, így átsegítette volna a hazai autóipart a világméretű válság legnehezebb szakaszán. A berlini kormány az utóbbi hetekben számos alkalommal leszögezte, hogy a keret újabb bővítéséről szó sem lehet.

Politikai kritika

A szociáldemokratákkal nagykoalícióban kormányzó Kereszténydemokrata Unió (CDU) költségvetési ügyekben illetékes parlamenti képviselője, Steffen Kampeter egyenest kábítószernek nevezte a roncsprémiumot. "Nem lenne szabad tovább terítenünk ezt a drogot" - mondta a politikus a minap a Financial Times Deutschland című lapnak. Úgy vélte, az autóiparnak "inkább működőképes üzleti modelleket kellene kidolgoznia, hogy megfeleljen a kihívásoknak", különben annál nagyobb lesz a baj, amikor az állami mankótól majd meg kell válni.

Az ellenzéki német Szabad Demokrata Párt (FDP) is bírálja a roncsprémiumot, és a liberálisok szerint is ez a pénz mesterségesen ösztönzi a keresletet, azaz eltorzítja a piaci viszonyokat. Az ugyancsak a kábítószer-hasonlattal élő FDP-alelnök Rainer Brüdele szerint a roncsprémium "olyan, mint egy kemény drog, további használata pedig még inkább megnehezítené a leszokást róla".

Rossz helyzetet teremthet a roncsprémium eltűnése

Szakértők szerint a program kifutása után meredeken csökkenhetnek az autóeladások Németországban, és ezért újabb elbocsátási hullám indulhat, ráadásul a vásárlók időközben hozzászoktak a mérsékelt árakhoz, ami a gyártók rémálma.

A roncsprémium megszűnése azonban nem csupán a gyártóknak és a kereskedőknek okozhat fejfájást; elemzők azt is kifogásolják, hogy a fogyasztók adósságba verik magukat az új kocsi vásárlása miatt, ez újabb egyéni csődökhöz vezethet a jelenlegi helyzetben, miközben az autóipar állami támogatása elvonja a lakossági forrásokat más ágazatoktól.