ÁPV kontra ÁSZ: jogosak-e a főváros százmilliói?

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!


A fővárosi önkormányzat 768 millió forintot jogszerűen kapott az OTP után járó belterületi földjei ellenértékeként - állítja az ÁPV Rt. Ezzel szemben az Állami Számvevőszék még 1997-ben felhívta az ÁPV Rt. figyelmét arra, hogy egyes társaságok - köztük az OTP esetében - az állami vagyonkezelő másfélszeres teljesítésre vállalt kötelezettséget.

A jogszerűtlen kifizetést firtató kérdésünkre Mohácsi Tibor, az ÁPV Rt. ügyvezető igazgatója egy múlt heti sajtótájékoztatón megerősítette korábban közölt információinkat, miszerint csaknem 130 millió forint névértékű részvényt, valamint 400 millió forintot fizettek a fővárosnak az OTP után. Kiegészítésként elmondta, további 236 millió készpénzt is
kifizettek.

Sajó Zsuzsa, az ÁPV sajtófőnöke az ÁPV-sajtótájékoztatóról közölt tudósításunk (MH, március 26., 9. oldal) helyreigazításaként az alábbiakközlését kérte: "A lapban megjelentekkel ellentétben az OTP Rt.-részvények fővárosi önkormányzat részére történő kiadását Mohácsi
Tibor nem minősítette jogszerűtlennek. A kerületi önkormányzatok területén elhelyezkedő földek esetében egyidejűleg két önkormányzat - a kerületi és a fővárosi - illetékes, ennek alapján a járandóságot az ÁPV Rt. 50-50 százalékban megosztva adta ki. Az ÁPV Rt. közel 123 millió forintot részvényben, mintegy 410 millió forintot pedig készpénzben adott ki a fővárosi önkormányzatnak. Ennek megfelelően mintegy 768 millió forint a kerületi önkormányzatok járandósága, amely azonban nem egy, hanem valamennyi kerület részére összesen került kiadásra. Kérdésre válaszolva Mohácsi Tibor elmondta, hogy kettős teljesítésre utaló adatot
az ÁPV Rt. nem talált."

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ezzel szemben 1997-es vizsgálatakor más eredményre jutott. Például 1996 decemberében a XVI. kerületi önkormányzatnál végzett vizsgálatról készített jelentésében megállapította: "Az OTP-részvényátadás az ÁPV Rt. nyilvántartása szerint 10,052 millió forintban valósult meg, a valóságban a felét kapta meg. Az önkormányzatot jogszerűen az átvett részvények kétszerese illeti meg, mivel az 1991. január 1-jei átalakulási időpontban a törvény akkori változata még nem írta elő a főváros-kerület közötti 1/2-1/2 megosztási arányt. (Az említett ÁPV Rt.-megoldás ezt a problémát korrigálta, de
persze megkésve.)."

Az ÁPV Rt. 1996-os tevékenységének ellenőrzésekor a számvevőknek feltűnt az is, hogy "Budapest főváros önkormányzata részére az ÁPV Rt. igazgatósága az átalakulási törvényt alapul véve az 1990. IX. 18.-1991. IX. 1. közötti időszakban átalakult társaságok vagyonából is odaítélte azt az 50 százalékos arányú részvénymennyiséget, amit a törvény ezirányú módosítása előtt a kerületi önkormányzatok kaptak meg. Vagyis korábban már kiadott vagy kifizetett járandóságok felét most új kötelezettségként előírta a maga számára az ÁPV Rt."
Ez pedig nem kevesebbet jelent, mint hogy az ÁPV Rt. - ha nem is kettősen - az OTP-esetében bizonyítottan másfélszeresen teljesített.

Az ÁSZ jelentésében leszögezte: az ÁPV Rt. említett kötelezettségvállalása "vitatható érvelésen alapul, ezért csak egyértelmű jogi álláspont alapján vagy bírósági ítéletet követően célszerű teljesítéseket eszközölni". Torkos Matild