Az említett berendezés egy mobiltelefon alapú, műholdas támogatással működő felderítő berendezés, amelynek segítségével az eltulajdonított autót típustól függően 2-15 méteres pontossággal bárhol a világon megtalálják. A forgalmazók ma már hazánkban is jó néhány különböző modellel várják a megrendelőket, ám a készülékek ára meglehetősen borsos. A legolcsóbb GPS-berendezés is legalább háromszázezer forintért vihető el.
Az AXA-Colonia csak az 1500 köbcentiméternél nagyobb motorral rendelkező modellekre, azaz a viszonylag drágább kocsikra írta elő a kötelezettséget. Sőt: a ma kínált Audi modellekben már alapfelszereltség ez a rendszer. De még így is előfordulhat, hogy egy olcsóbb modell tulajdonosa autója árának tizenöt-húsz százalékát lesz kénytelen kifizetni, ha nem kívánja maga vállalni a lopás kockázatát. Egy 99-es évjáratú, nagyobb motorral szerelt Golf esetében ugyanis hasonló az autó és a berendezés áraránya.
Ráadásul a rendőrség szakértői nem igazán értik, hogy a biztosítótársaság miért éppen ezeket a modelleket emelték ki. A Volkswagen ugyan már valóban 1997 óta vezeti a statisztikát, modelljeiből tavaly összesen 2363 tűnt el - tájékoztatta lapunkat Szőgyényi Zoltán, az Országos Rendőr-főkapitányság tárgykörözési osztályának vezetője.
Ugyanakkor csak a Ladák (1472), a Trabantok (1162) és az Opelek (1123) után következik a sorban az Audi (1100). Az ellopott Seatok viszont még az első tíz között sem szerepelnek a "fekete listán", amelyet a Fiatok (918), a Mercedesek (858), a Suzukik (732), a Wartburgok (654) és a Fordok (571) zárnak.
M. Kovács Róbert
(Népszava)