A repülők értékesítéséből pótolnák a vadászgépbeszerzés kiadásait<br/>

Vágólapra másolva!
Üzleti tárgyalásokat kezdett az ÁPV Rt. az oroszokkal és a németekkel arról, hogy a légierő MiG-29-es vadászgépparkját milyen anyagi és műszaki feltételekkel korszerűsítsék. Míg a német félnek fizetne a kormány, addig az orosz fél az államadósság fejében dolgozna. A tervek szerint a MiG-ek értékesítésének összegéből kívánják kipótolni a nyugati vadászgépbeszerzés kiadásait. Ha az oroszok - ígéretük ellenére - nem járulnak hozzá az eladáshoz, akkor a fegyverkereskedelem szigorú hazai szabályozása és a nemzetközi előírások miatt lehetetlen lesz pénzzé tenni a MiG-eket.
Vágólapra másolva!

A jelenlegi tervek szerint a magyar légierő még 3-4 évig hadrendben tartja 27 darab MiG-29-es vadászgépét. Ám ennek elengedhetetlen feltétele, hogy a kötelező nagyjavításokat elvégezzék rajtuk. Mivel a repülőkkel kapcsolatos korábbi, NATO-sításra vonatkozó 20 milliárdos korszerűsítést a nyugati gépbeszerzés miatt elvetették, új koncepciót alakított ki a kormány. Modernizálják a MiG-eket, majd 2004 után piacra dobják.

Az ezzel kapcsolatos üzleti tárgyalások kormánymegbízottja az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnök-vezérigazgatója, aki azt a tárcaközi bizottságot is vezeti, amely a hazai fegyvereladásokról dönt. Felügyeletét Stumpf István kancelláriaminiszter látja el. A Népszava értesülése szerint a MiG-ek modernizálására felkért orosz cégek német felügyelettel végeznék el a nyugati típusú karbantartási munkát, amelynek csak két helyszíne lehet: Magyarország vagy Németország. A Faragó Csaba elnök- vezérigazgató vezette megbeszéléseken az anyagi kérdéseket még nem tisztázták. Abban született megállapodás, hogy a 27 gép repülési állapotba hozataláért csak a németeknek fizet Magyarország ? erre nettó 4-5 milliárd forintos keret van -, az oroszok viszont az államadósság terhére dolgoznak, és az alkatrészcsomaghoz is ilyen módon jutnánk.

Független megfigyelők "jó húzásnak" tartják az orosz államadósság ilyen célra történő felhasználását. A kérdés csupán az, hogy az orosz fél betartja-e jelenlegi ígéretét: segít Magyarországnak a gépek kivonás utáni eladásában.

Az Orbán-kormány ugyanis a MiG-ek értékesítésének összegéből gondolja kipótolni a nyugati vadászgépbeszerzés 160-180 milliárd forintra kalkulált, de ennél jóval többre is növekedhető kiadásait, ami jelentős részben a költségvetés terhe lesz.

Ha az oroszok meggondolják magukat, és az eladáshoz nem járulnak hozzá, nem adják ki az ehhez szükséges, a vevő nevére kiállított végfelhasználási igazolást, akkor a fegyverkereskedelem szigorú hazai szabályozása és a nemzetközi előírások miatt lehetetlen lesz pénzzé tenni a MiG-eket. Értesüléseink szerint eddig nem merült fel, hogy esetleg maguk az oroszok vásárolják vissza a vadászgépeket. Szakértők szerint a visszavétel gesztus lenne, de ezt a gesztust nem várhatja el az oroszoktól Magyarország. Kérdésként vetődik fel az is, melyik ország akarna használt MiG-29-eseket venni? Az embargó alá eső államok természetesen szóba sem jöhetnek.

Szakértők szerint a felújításról megkezdett tárgyalások el fognak húzódni. Mint mondják, azért, mert két fontos dokumentumot kell harmonizálni. Az államadósság felhasználásáról szóló orosz-magyar kormányközi megállapodást, valamint azt, amelyet a németek az oroszokkal a hadiipari együttműködésre kötöttek, ez ugyanis magában foglalja azt: mit és hogyan léphetnek, tehetnek a felek a MiG-eket illetően.

(Népszava)

Ajánló:

Korábban:

(2001. április 20.)