Ferihegy: 25 milliárdos kártérítést kérnek

Vágólapra másolva!
Megindultak az első egyeztető tárgyalások a ferihegyi terminálok üzemeltetésének ügyében. Az Orbán-kormány által még tavaly decemberben felmondott koncessziós szerződés kárvallottja, a kanadai ADC cég a gazdasági miniszterhez írt levelében 88 millió dollár - majdnem 25 milliárd forint - kártérítést kér a januárban megszüntetett szerződés miatt.
Vágólapra másolva!

Öttagú tárgyalódelegációt nevezett ki a kormány a ferihegyi terminálszerződés felmondása következtében előállt helyzet rendezésére. Mint azt az MH januárban hírül adta, az Orbán-kormány tavaly december végén egy törvénymódosítással az újonnan létrehozott, állami tulajdonban lévő Budapest Airportra (BA) ruházta a ferihegyi terminálok üzemeltetésének jogát, s ezzel megszüntette a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő és Hasznosító Kft. (FUF) koncessziós szerződését. A FUF - amelyben 66 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a magyar állam, 33 százalékkal pedig a kanadai ADC cég - még kilenc évig működtethette volna a ferihegyi repülőteret. A terminálépítési beruházásnak számukra éppen az volt a célja, hogy több mint tízéves működtetés bevételeivel termelték volna ki a befektetett tőkét, s annak hasznát.

A kanadai tulajdonosok képviselője, Danczkay Béla a szerződés felmondása után többször próbált egyeztetni a BA korábbi vezetőjével, de Gansperger Gyula akkori elnök-vezérigazgatóval a többszöri levélváltáson nem jutott túl. A Magyar Hírlap februárban még úgy értesült, hogy a BA mindössze néhány millió dolláros kártérítést kínált az ADC-nek, amit a kanadai beruházók elfogadhatatlannak, komolytalannak tartottak, és elutasítottak. (A ferihegyi terminálépítkezésekre 1998-ban a FUF által felvett 103 millió dolláros hitel még nem törlesztett részét időközben a magyar állam kiváltotta, tehát ez nem része az egyezkedésnek.)

Az ADC nem csupán a koncessziós időszakban rájuk eső bevétel ellentételezését kéri a kormánytól, hanem a FUF pénztárában levő "befagyasztott" 10 milliárd forintból rájuk eső rész kifizetését is. Vélhetően ellentételezést várnak arra az opciós szerződésre is, amely szerint ők építhetik meg a ferihegyi légikikötő újabb terminálját is. Danczkay Béla megkeresésünkre nem kívánt részleteket elmondani, de lapunk úgy tudja, hogy a gazdasági miniszterhez írt levelében 88 millió dolláros - mintegy 25 milliárd forint - kártérítést kért az ADC nevében.

A BA jogelődje, a FUF a rendelkezésre álló adatok szerint nyereséges vállalkozásnak bizonyult: 1999-ben 28 millió, 2000-ben 31,7 millió, tavaly pedig 26,3 millió dolláros eredményt ért el. Ebből a magyar államot akkor képviselő LRI 12,6 millió dollárra - csaknem 3 milliárd forint -, a kanadaiak az adminisztrációért 1,5 millió dollárra, osztalékként pedig 4,3 millió dollárra voltak jogosultak.