A hókotrók készen állnak a télre

Vágólapra másolva!
Felkészítette a téli időszakra technikai és személyi állományát a Fővárosi Közterület-fenntartó Részvénytársaság (FKF Rt.); a téli munkarend november 9-én lépett életbe - közölte Varga László műszaki vezérigazgató-helyettes, aki elmondta: rendkívüli időjárás esetén közel 100 munkagép és mintegy 1500 fő dolgozik majd egyszerre a főváros 3300 kilométert kitevő szilárd burkolatú útjain. 
Vágólapra másolva!

A társaság a főváros fő- és tömegközlekedési útvonalainak, különösen a hidak, felüljárók és közlekedési vonalak hegyvidéki szakaszainak, valamint a lakosság ellátásában kiemelt létesítményekhez, egészségügyi központokhoz és élelmiszer-elosztókhoz vezető utak hó- és síkosság-mentesítését tekinti legfontosabb feladatának. Ezek az útvonalak képezik azt az 1200 kilométeres fővonal-hálózatot, amelyet az úgynevezett első ütemben tisztítanak meg szükség esetén, a második ütemben pedig a 2100 kilométeres mellékútvonal-hálózat takarítását végzik el. Hozzátette: a téli munkarendszer bevezetésével állandó vezetői szintű ügyeleti rendszert működtet a vállalat, az éjjel-nappal folyamatosan működő központi ügyelet mellett.

A vezérigazgató-helyettes beszámolója szerint az úgynevezett harmadik fokozati készültségben a teljes célgép-állományt bevetik a hó eltakarítására, állandó készenlétet tartanak, valamint rendkívüli hómunkásokat is felvesznek. A hómunkások, akik műszaktól függően nettó 2100 és 2500 forint közötti bérezésben részesülnek, az elektronikus és az írott sajtóból értesülhetnek a munkafelvétel helyszínéről.

Varga László ismertetése szerint a síkosság-mentesítési munkák során a társaság a környezetvédelmi elvárásoknak megfelelően jár el, valamint a kiszórt só mennyiségét mindig az adott útviszonyoknak megfelelően szabályozzák. Elmondta azt is, hogy a közjárdák, lépcsők, gyalogátkelőhelyek kézi erővel történő síkosság-mentesítése céljából ezer darab egy köbméteres, hintőanyaggal feltöltött ládát helyeztek ki a főváros különböző pontjain. Megjegyezte: a munkavégzés biztonsága és a lakosság pontos tájékoztatása érdekében a vállalat rendszeres kapcsolatot tart fenn a közlekedésben érdekelt más illetékes szervekkel, valamint az útvonalak tisztításában elsőbbséget biztosít a budapesti mentőszolgálat járművei részére. Az Országos Meteorológiai Szolgálattól naponta négy alkalommal kap a társaság rövid távú előrejelzést, valamint információt a következő három nap időjárásról.

Az elvégzett technikai fejlesztések között Varga László megemlítette, hogy a központi ügyeleten számítógépes rendszert helyeztek üzembe. Hatvannyolc gépjárműbe építették be a rendszerhez tartozó elektronikus jeladó szerkezeteket, amelyek segítségével a célgépek mozgását folyamatosan figyelemmel tudják kísérni. A régi típusú, szovjet, mechanikus szóróberendezéssel ellátott munkagépeket folyamatosan selejtezik, s az idén négy szórásra és ekézésre is alkalmas, nagyteljesítményű gépet állítottak üzembe. Elmondása szerint a társaság az elmúlt időkben úgynevezett cserefelépítménnyel ellátott gépeket állított munkába, amelyeket a téli időszakban hóeltakarításra, az év többi részében pedig közterületi takarítási munkákra lehet felhasználni.

Varga László felhívta a figyelmet arra, hogy a téli hóeltakarítási munkák végzésére a lakosság részére szerszámokat és eszközöket biztosítanak a vállalat közönségszolgálati irodáiban, valamint arra kérte az autósokat, hogy a társaság gépeinek munkáját akadályozó üzemképtelen gépjárműveiket távolítsák el az utak széléről és biztosítsanak elsőbbséget a sárga villogóval felszerelt célgépek számára a forgalomban.