Nem rakták vissza a hajtóműolaj tartályának fedelét karbantartáskor, ezért a folyadék elfolyt, és le kellett állítani a vasárnapi New Yorkba tartó Malév-gép egyik hajtóművét. A 090-es Malév-járat emiatt fordult vissza tízperces repülés után. Ezt a Polgári Légiközlekedési Hatóság vizsgálata állapította meg, amely a továbbiakban a személyi felelősséget is firtatja.

A Malév 090-es New York-i járatának Boeing 767-200 ER típusú repülőgépe 2002. november 17-én a hajtómű meghibásodása miatt szakította meg repülését és tért vissza Budapestre, ahol egy működő hajtóművel kényszerleszállást hajtott végre - tudatta közleményben Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH).

A PLH hivatalos eljárás keretében vizsgálja a kényszerleszállás körülményeit. Az eddigi vizsgálatból kiderült, hogy a repülőgép bal hajtóművét a hajózó személyzet állította le még a levegőben, miután észlelték, hogy a hajtómű olajszintje folyamatosan csökken, majd eléri a minimális szintet. A kényszerleszállás után kiderült, hogy az olaj azért folyt ki a hajtóműből, mert egy - a karbantartás során használatos - nyílás fedelét az utolsó karbantartáskor nem rakták vissza a helyére.

Ferihegyre visszatérve a repülőgéppel úgynevezett túlsúlyos leszállást hajtottak végre. Ez azt jelenti, hogy a repülőgép 155 tonnás leszálló tömege meghaladta a rendszeres üzemeltetésben előírt 126 tonnás leszálló tömeget, de még nem érte el a maximálisan megengedett 176 tonnás leszálló tömeget. Az ebből adódó intenzív fékezés miatt nagyon felmelegedtek a gumik, ezért az egyik főfutó kereke a megállás után 10 perccel leeresztett. A túlsúlyos leszállás miatt kötelező műszaki felülvizsgálatot már végrehajtották.

A vizsgálat célja, hogy a kényszerleszállás okainak feltárásával - ha szükséges - olyan intézkedéseket rendeljenek el, amelyekkel megelőzhetők a hasonló események. A további vizsgálat ezért kiterjed a kérdéses időszakban rögzített radar- és rádióforgalmazási adatok elemzésére, az alkalmazott eljárások helyességére, betartására, az érintett szervezetek együttműködésére és a személyi felelősség megállapítására is - tudatta a PLH.

A HavariaPress értesülései szerint a kényszerleszállás ügyét a rendőrség is vizsgálja. A rendőrségi vizsgálat feljelentés kiegészítés keretében kívánja tisztázni, hogy terhel-e bárkit is büntetőjogi felelősség légiközlekedés biztonságának veszélyeztetése bűncselekmény miatt. Az [origo] ezzel kapcsolatban megkereste Krebsz Adrienn Malév-szóvivőt, de ő nem tudta megerősíteni az értesülést. Az ORFK Repülőtéri Biztonsági Szolgálatánál csak annak parancsnoka, vagy a bűnügyi osztály vezetője nyilatkozhat, de ők csütörtök este már nem voltak elérhetők.