A mogorvákból lesz jó metróvezető

Vágólapra másolva!
Szigorú pszichológiai teszteken kell átesnie annak, aki metróvezető akar lenni. A kifelé forduló, életvidám emberek általában alkalmatlanok metróvezetőnek, mert rosszul viselik az ingerszegény környezetet. A metróvezetőket folyamatosan tréningezik, hogy felkészítsék őket a váratlan helyzetekre. A BKV szerint a felkészítésnek köszönhetően a legtöbbjük könnyen túlteszi magát a baleseteken is. Többségük szereti munkáját, betegállományt alig vesznek ki, sokan pedig innen mennek nyugdíjba is.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) rendszeresen tart pszichológiai térninget a metróvezetőknek. Ilyenkor vizsgálják a vezetők felkészültségét, helyzetmegoldó képességét és higgadtságát. Bereczky László, a BKV szakrendelőjének vezetője szerint a tréningre azért van szükség, mert a vezetők szélsőséges körülmények között dolgoznak. Sötét alagút, rengeteg ember, lélektani szempontból ingerszegény környezet - ez jellemzi a metróvezetők mindennapjait, éppen ezért erre a munkára csak olyan emberek jelentkezését fogadják el, akikre személyiségük megváltozása nélkül hosszú időn keresztül lehet naponta százezrek életét, testi épségét rábízni - mondta Bereczky a Magyarország.hu-nak.

Már a felvételi vizsga is szigorú. Az 1980-as évek elején bevezetett, a világ több országában alkalmazott magyar felvételi tesztekkel igyekszenek kiszűrni a kifelé forduló embereket, mert ők nem viselnék jól az ingerszegény, egyhangú környezetet. Metróvezetőnek a befelé forduló emberek a legalkalmasabbak, mert ők a nyugodtságot keresik.

A metróvezetőknek rendszeresen részt kell venniük csoportos tréningeken is, hogy felkészültségük folyamatos legyen. A háromnapos foglalkozáson megtörtént eseteket dolgoznak fel. A helyzetgyakorlatok alatt a pszichológusok figyelik a metróvezetők beszédét, arcjátékát, reakcióit, és azt is, hogyan tudnak indulataikon uralkodni. A három napos tréningek végén mindenkinek kidolgoznak egy személyiségfejlesztő feladatsort, és három év múlva megvizsgálják, hogy milyen eredmény ért el.

Egy-egy baleset után a metróvezetőket azonnal lecserélik, legkésőbb másnap pszichológus segít feldolgozni nekik az esetet. Bereczky szerint a súlyos, vagy halálos gázolásokat - amelyek legtöbbször önhibájukon kívül történik meg - a metróvezetőknek általában sikerül feldolgozniuk. Az elmúlt tíz évben csak egyetlen ember akadt, aki úgy döntött egy baleset után, hogy sem metró, sem más tömegközlekedési eszköz volánja mögé nem ül többet - mondta Bereczky a Magyarország.hu-nak.

A tapasztalatok szerint a budapesti metróvezetők szeretik a munkájukat. Keveset vannak betegállományban, többségük innen megy nyugdíjba.