Saját maguktól akarják megvédeni a nőket

2005.10.05. 12:23

Egy miniszteri rendelet kimondja, hogy a munkahelyeken milyen mértékben terhelhetők a nők. A rendelet meg is jelöl néhány foglalkozást, melyet nem végezhetnek nők, a tilalmak nagy része azonban nem konkrét, inkább a rendelet értelmezésén alapul. Néhány munkahelyen általános szabályként értelmezik, így itthon a nők nem lehetnek sem tűzoltók, sem mozdonyvezetők.A munkáltatók hangsúlyozták, ők nem férfisoviniszták, de ezek nem női pályák.

Egy 1998-ban született népjóléti miniszteri rendelet kimondja, hogy a munkahelyeken milyen mértékben terhelhetők a nők. A rendelet meg is jelöl néhány foglalkozást, melyet nem végezhetnek nők, és néhány munkaeszközt, melyet nem használhatnak. A kimondott tilalmak között szerepel, hogy nem lehetnek olvasztárok, nem dolgozhatnak légkalapáccsal, nem végezhetnek föld alatti bányászati, kőolaj- és földgázbányászati mélyfúrási munkát. A tilalmak nagy része azonban nem ilyen konkrét, inkább a rendelet értelmezésén alapul.

Néhány munkahelyen azonban általános szabályként értelmezik a rendeletet, így Magyarországon a nők nem lehetnek sem tűzoltók, sem mozdonyvezetők. Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője elmondta, hogy vonuló tűzoltó, vagyis aki kimegy a tűzesethez, mentéshez, valóban nem lehet nő. "Az 1998-as miniszteri rendelet egyértelműen fogalmaz. Nem láthatjuk előre, hogy egy-egy esetnél mekkora lesz a kivonuló tűzoltó terhelése" - közölte.

A szóvivő hozzátette, hogy van még egy akadálya annak, hogy női tűzoltók is dolgozhassanak Magyarországon. Ugyanis a laktanyák sem alkalmasak arra, hogy nőket helyezzenek el bennük. Sem háló-, sem öltöző helységet nem tudnak biztosítani nekik. Dobson Tibor szerint az igény sem túl nagy: évente mindössze egy-két nő jelentkezik, hogy tűzoltó szeretne lenni. "Nem ostromolnak bennünket, tisztában vannak a lehetőségekkel" - fogalmazott a szóvivő. Dobson Tibor közölte, hogy ők nem férfisoviniszták, de ez nem egy női pálya.

Nem lehetnek, de nem is akarnak mozdonyvezetők lenni a nők

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője szintén a miniszteri rendelettel indokolta, hogy miért nincsenek női mozdonyvezetők itthon. A mozdonyvezetés a technika fejődésével egyre kevésbé veszi igénybe a szervezetet, de a szóvivő szerint bármikor adódhatnak váratlan helyzetek, melyek megoldásához olyan fizikai erő kell, ami a nőkben nincs meg. Kavalecz Imre úgy tapasztalta, hogy a MÁV-nál dolgozó nők nem is szeretnék kipróbálni magukat mozdonyvezetőként. Sok európai országban viszont vezethetnek mozdonyt nők, igaz, legtöbbször könnyű motorvonatokat.

Fotó: MTI
Ezt szabad

Mesterházy Attlia, az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium államtitkára elmondta, hogy a rendelet tulajdonképpen extra védelmet jelent a nőknek, a célja, hogy elkerüljék azt a fizikai terhelést, ami bizonyos munkakörökben esetleg károsíthatja a szervezetüket. "Különösen az esetleges későbbi terhességek miatt fontos ez"- tette hozzá. A rendelet, mely az Egészségügyi Minisztérium hatáskörébe tartozik, az államtitkár szerint esélyegyenlőségi szempontból, ha nem is aggályos, de ellentmondásos. "Nagy dilemmát jelent, mert saját maguktól akarjuk megvédeni ezzel a nőket" - fogalmazott.

Az államtitkár ugyanakkor azt mondta, hogy minden nőnek joga van eldönteni, hogy mi akar lenni, és vállalni ezért a felelősséget. Mesterházy Attila azonban úgy véli, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni a társadalmi felelősséget sem, mert ha valaki úgy dönt, hogy vállalja a kockázatot, aztán baj történik, már nem tehetnek semmit. "Nem állítom egyértelműen, hogy ez egy rossz rendelet, de talán érdemes lenne felülvizsgálni, és néhány esetben változtatni rajta". Az államtitkár a női katonákat hozta fel példának. "Régen nem engedték, hogy katonák legyenek, aztán mégis megoldották a dolgot" - mondta.

Matalin Dóra

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK