Kóstolgató Gyurcsányról, Orbán királyfiról üzennek

Vágólapra másolva!
"Szavazz a nagyira", "Nem félünk a Fletótól, nem robbant fel, csak megkóstol" - ilyen üzenetek is olvashatók az interneten található kampányarchívumban, ahol a kampánytémájú sms-eket, e-maileket gyűjtik. A választási folklórban Gyurcsány Bill Gatesszé alakul, Orbánból Mr. Bean lesz, és a két vezér egy Megasztár-párbajon méri össze tudását. Meglepő, hogy jóval kevesebb az üzenet, mint négy éve: elkényelmesedtek a felhasználók.
Vágólapra másolva!

"Hogy kell helyesen kiejteni Gyurcsány Ferencet? A nyolcadik emeletről!", "Rosszabbul élünk még négy évig" - ilyen és ehhez hasonló üzenetek olvashatók a CEU Nyílt Társadalom Archívum (OSA) adatbázisában, ahol a kampánytémájú sms-ek, e-mailek olvashatók. Az archívumba főként képek, átalakított választási plakátok érkeztek. Vannak olyan animációk is, amelyeken Gyurcsány Ferenc feje Bill Gates arcává alakul vagy Orbán Viktoré Mr. Bean képévé.

Viszonylag kevés a szöveges üzenet, és az idén mindössze tizenöt sms érkezett az archívumba (jóval kevesebb, mint 2002-ben). Van több átköltött Petőfi-vers is, ezek közül most egyet idézünk: "Mit nekem ti zordon nagy pártoknak ígérettől hemzsegő portája". Arany János Toldi-ja is inspirált valakit: "Ég a kongresszustól minden pártnak tája, tikkadt küldötteknek be nem áll a szája; nincs egy árva mondat a sok közt kelőben, ám néhány értelme lóg a levegőben", "- Hé, elit! melyik út megy Európába? - Kérdik sokan félve, nem amúgy félvállra".

Szavazz a nagyira

Megjelent a multifarkú kutya párt is. Egy e-mailen terjedő fotón látható plakáton az szerepel: "Ne légy hülye, az a mi dolgunk", alatta felirat hirdeti a párt programját: "Sopron-Záhony nyolcas metró, 2 darab örök élet, vezetékes sör, szabad péntek".

Van, aki e-mailben próbál kampányolni a saját nagymamájának: "Szia! Képzeld el, a nagymamám országgyűlési képviselő akar lenni. Soha semmi köze nem volt a politikához, de most kedvet kapott ahhoz, hogy megmutassa, mit tud. Nagyi hetvenöt évesen minden ülésen részt venne, és ott kötögetne valahol az ötödik sorban. Annyit beszéltünk a témáról, hogy már teljesen fel van pörögve. Drága nagyi. Legyél olyan jó fej, és szavazz te is rá, Gyöngyösön indul majd" - olvasható az üzenetben, amelynek írója azt is kéri, hogy aki megkapja, küldje tovább az e-mailt.

Vannak néhány szavas sms-ek is: "veszedelmünk: Orbán", "Fidesz rulez", a legegyszerűbb üzenet csak arra szólít fel: "szavazz". Egy sms imádkozásra hív fel: "Kedves Barátaim! Miénk a szabadság, a lehetőség, hogy változtassunk! Imádkozzunk együtt szombat 22-kor 1 Miatyánkot és 1 Üdvözlégyet hazánkért. Higgyünk az ima erejében!" Néhány üzenet Mikola István kijelentéseit idézi, mások Fidesz-aktivistákat állítólag bántalmazó MSZP-szimpatizánsokról szólnak. "Nem félünk a Fletótól, nem robbant fel, csak megkóstol. Millióan ott leszunk, VÁLTOZÁSRA éhezünk! Add tovább és légy velünk, mert rosszabbul élhetünk!" - hangzik egy Fidesz-párti versike (a Fletó név Gyurcsány Ferencet takarja). Az egyik e-mailben Orbán és Gyurcsány múlt heti vitáját egy Megasztár-párbajba képzelte a szerző, és a zsűri véleményét is leírta: Tilla például e szerint Duracell-nyuszinak nevezi a miniszterelnököt, és "szomorkodó legkisebb királyfinak" Orbán Viktort.

Elkényelmesedtek a felhasználók

2002-ben ezernél is több üzenet maradt fenn az OSA archívumában, most azonban még csak 259 van - igaz, a két forduló között esetleg növekvő számú keringő üzenetet is várnák az archívumban. "Jóval kevesebb üzenet van, rövidek a küldőláncok, és az üzenetek túlnyomó többsége kép" - mondta az [origo]-nak Székely Iván, a kampányarchívum projektvezetője. "Az is jellemző, hogy a képek zöme profi műhelyekben készült, profi programmal" - tette hozzá. Az OSA nem értékel ugyan, csak összegyűjti az üzeneteket, de Székely Iván szerint ezen a téren meglepetést hozott a 2006-os kampány. A kutatók azt várták, hogy 2002-höz képest sokkal több üzenet lesz, ennek azonban az ellenkezője történt.

A projektvezető szerint az ok talán az lehet, hogy megváltoztak a felhasználói szokások. "Annyira el vagyunk kényeztetve, hogy amit nem lehet egy egérkattintással megoldani, azt nem várjuk meg" - fogalmazott. Közrejátszhat az is, hogy átalakított plakátokat, képeket, animációkat készíteni nem mindenki tud, és a képformátumot nehezebb is továbbküldeni, mint a szöveget. Négy éve Székely szerint jobban működött a suttogó propaganda is, vagyis az üzeneteket tényleg sok helyre továbbküldték, hosszú láncok alakultak ki. "Ez egyelőre még nem indult be" - mondta a projektvezető.

Wirth Zsuzsanna