Rábólintottak a szigorúbb levegővédelemre

Vágólapra másolva!
Elfogadta a fővárosi közgyűlés azt a javaslatcsomagot, amelynek célja a légszennyezettség visszaszorítása. Arról, hogy a radikális javaslatokat tartalmazó tervezetből mi valósul meg, két hónap múlva dönt a főváros. A tanulmány kitiltaná a teherautókat a belvárosból, szűkítené a Rákóczi utat és a Kiskörutat, valamint megfontolandónak tartja az útdíj bevezetését is.
Vágólapra másolva!

Nagy többséggel fogadta el csütörtökön a fővárosi közgyűlés azt a programot, amelynek célja, hogy csökkenjen a fővárosi légszennyezettség mértéke. Két hónapon belül készül majd el az az intézkedési terv, amely azt tartalmazza, hogy konkrétan mi valósuljon meg a meglehetősen radikális javaslatokból.

A fővárosi önkormányzat megrendelésére készült, a környezetvédelmi bizottság által többször is tárgyalt programot támogatták az ellenzéki frakciók, az Fidesz és az MDF is. Endrédy István fideszes képviselő a közgyűlési vita során elmondta: hiába jó a program, az egyelőre bizonytalan, hogy a főváros vezetősége valóban eltökélt-e a annak megvalósítása mellett. Endrédy a zöldterületek megőrzésének fontosságát hangsúlyozta, valamint szorgalmazta, hogy a porszennyezés csökkentése érdekében locsolják az utcákat. Hegedűs Zoltán fideszes képviselő elmondta: Budapest egyik legnagyobb problémája a légszennyezettség, ennek ellenére a főváros évek óta nem tett érdemi intézkedést a szennyező anyagok visszaszorítása érdekében.

Bánsági György, a környezetvédelmi bizottság MSZP-s elnöke válaszában elmondta: a légszennyezettséget csökkentő javaslatcsomagot többször bővítették, beépítették azokba a környezetvédő civil szervezetek véleményét is. Bánsági szerint a programban foglaltakat várhatóan nem lehet majd konfliktusok nélkül megoldani, a beruházások ugyanis több helyen fennakadásokat okozhatnak.

A csütörtökön elfogadott tervezet több helyszínen is javasolja, hogy a haladósávokat leállósávvá, kerékpárúttá vagy járdává alakításák át, többek között a Kossuth Lajos utcán, a Rákóczi úton, a Kiskörúton, a Baross utca Kálvin tér és József körút közötti szakaszán, az Üllői út Kálvin tér és Nagyvárad tér közötti részén, valamint a Bécsi úton.

A közgyűlés által elfogadott tervezet a légszennyezést elsősorban a gépkocsihasználat visszaszorításával akarja visszafogni. A budapesti légszennyezésért ugyanis főként az autók által kibocsátott szennyezőanyagok a felelősek. A tervezet többek között felveti az útdíj bevezetésének lehetőségét is. Ezzel kapcsolatban részleteket nem tartalmaz a tanulmány, csupán javasolja a fővárosnak, hogy nemzetközi példák alapján vizsgálja meg ennek lehetőségét.

Lehetőségként felveti a tanulmány a személyautók használatának a korlátozását is. A teherautókat pedig teljesen kitiltaná a belső kerületekből. A 12 tonnánál nehezebb teherautók számára tilos lenne a bejárás a II.-III. kerület Bécsi út - Vörösvári út - Duna - budai körút - Szilágyi E. fasor - Hűvösvölgyi út - Nagykovácsi út - városhatár által közbezárt területre.

A javaslatcsomag szerint a környezetkímélő tömegközlekedési megoldásokat kell előtérbe helyezni, mégpedig az infrastruktúra fejlesztésével, a járműpark bővítésével, a szolgáltatás színvonalának emelésével - tartalmazza a tervezet. Ennek érdekében a tanulmány javasolja, hogy kizárólag a tömegközlekedési eszközök által használható sávokat alakítsanak ki Árpád fejedelem útján, a Szentendrei úton, a Soroksári úton, a Nagytétényi úton, a Thököly úton, a Kerepesi úton. Célszerű lenne villamosvonalat létesíteni a Bajcsy-Zsilinszky úton, fejleszteni a trolibuszhálózatot, a csepeli HÉV-et meghosszabbítani az M0-sig.

Szabó András