Keddig nem jár a 4-es és a 6-os

Vágólapra másolva!
Csak kedden indulhat újra a villamosközlekedés Budapesten az Oktogon és a Moszkva tér között, addig tudják kicserélni a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó két megdőlt oszlopot. A hétvégén e szakaszon pótlóbuszok közlekednek.
Vágólapra másolva!

Keddig kicserélik azt a két oszlopot a Margit hídon, amelyek annyira elöregedtek, hogy egy rutinellenőrzés alkalmával kidőltek a helyükről - ígérte Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese szombaton a közlekedési társaság budapesti székházában.

A rendkívüli sajtótájékoztatót amiatt hívták össze, hogy a hajnali órákban újabb üzemzavar történt a 4-es és a 6-os villamos vonalán: az Elektromos Művek kezelésében lévő, a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó egyik oszlop megdőlt, emiatt le kellett állítani a villamosforgalmat.

Donáth Zoltán elmondta, a villamosforgalmat hétfőn már a Jászai Mari térig engedik, onnan villamospótló buszok közlekednek a Moszkva térig. Kedd reggelig kijavítják a hibát, és lassított forgalom mellett újra elindulhatnak a szerelvények a Margit hídon.

Viszoczky Rezső, a lebonyolító mérnöki feladatokkal megbízott szakértő elmondta, hogy szombat hajnalban - az éjszakai üzemszünet alkalmával - statikai elővizsgálatokat tartottak az ominózus szakaszon, vagyis mesterségesen terhelték a kereszttartó sodronyokat, amikor az egyik oszlop kidőlt és magával rántott egy másikat is. Az oszlopokat nem lehet javítani, azokat cserélni kell - tette hozzá a szakértő.

Schulek János, a Főmterv műszaki igazgatója szerint nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Az oszlopokat 1978-ban tették a mai helyükre, azóta nem voltak felújítva. Mint elmondta, ezekben a régi oszlopokban még nincsenek korrózióvédő gyűrűk, amelyek megakadályozhatnák a fém elvékonyodását, vastagságuk így nyolcról egy milliméterre csökkent.

Donáth Zoltán az eset másik okának a megnőtt terhelést nevezte meg: az új Combino villamosok felsővezetői háromszor olyan nehezek, mint a régiek, az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A jövőben a teherpróbás vizsgálatokon kívül korszerűbb technikákkal is megpróbálják kiszűrni a vészesen korrodálódott oszlopokat: az egyik ilyen technika az átfúrással való mintavétel lehet.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szóvivője, Szegedi Péter úgy tájékoztatta az MTI-t, hogy a híd szerkezetében semmiféle statikai elváltozás nem történt.