Bevált plakáttrükkjeikben bíznak a pártok

2006.09.13. 15:58

Medencében sakkozó nyugdíjasokkal, lilás-rózsaszín színben játszó háttér előtt látható lakóparkkal, piros-fehér-zöld vekkerrel, ránctalanná retusált mosollyal és záptojásokkal próbálják felhívni magukra a pártok és a jelöltek a választók figyelmét az utcákon. Az [origo] grafikust, reklámszakértőt és kommunikációs szakembert kérdezett arról, mit szólnak az önkormányzati választások kampányplakátjaihoz.

"A legfőbb üzeneteket és szimbólumokat tekintve épp az a feltűnő, hogy alig van különbség a tavaszi kampányhoz képest. A pártok szinte lemásolják a parlamenti választási kampányukat" - állapította meg az [origo] által megkérdezett kommunikációs szakember, Somogyi Zoltán, a Political Capital ügyvezető igazgatója, aki szerint ez épp azért figyelemre méltó, mert egy önkormányzati kampány alapvetően különbözik a parlamenti választás kampányától. Előbbiben a jelölteken is, utóbbiban inkább csak a pártokon van a hangsúly.

A Fidesz például tavaszi veresége után is ragaszkodik a negatív üzenetet megfogalmazó kampányhoz. Középen dominószerűen kettéválasztott plakátjainak bal oldalán rendre egy-egy szerintük be nem váltott, régebbi MSZP-s vagy SZDSZ-es ígéret olvasható, míg a jobb oldalon a Jó reggelt, Magyarország! kiáltvány logója, egy piros-fehér-zöld színű vekker. "A Fidesz fő üzenete tehát, hogy a kormány becsapta az embereket" - foglalta össze a plakátok mondanivalóját Somogyi.

Aczél László, a Young & Rubicam reklámcég ügyfélkapcsolati igazgatója is hasonló véleményen van. "A Fidesz követi stratégiáját, amely szerint a választás alkalmával nem csak - igazából nem is - polgármesterekről, emberekről szavazunk, hanem valójában a kormány 100 napos tevékenységének ítéletét fogalmazhatja meg a lakosság" - véli a reklámszakember.

Segíthet a mesterséges fiatalság

A nagyobbik ellenzéki párt támogatja ugyan Tarlós István független főpolgármester-jelöltet, Demszky Gábor legesélyesebbnek tartott riválisát, a Fidesz plakátjairól ez nem derül ki. Tarlós maga sem hirdeti látványosan ezt a kötődést, sőt plakátjai az MSZP jól ismert piros négyzetének másával egészen mást sugallnak. "A piros négyzet vélhetően gyenge próbálkozás arra, hogy Tarlós MSZP-s színben tűnjön fel, lévén az MSZP-nek visszafogott a fővárosi kampánya, és nincs önálló főpolgármester-jelöltje" - mondta az [origo]-nak Aczél. Ezt a straégiát ugyanakkor ésszerűnek tartja, mert úgy véli, Tarlósnak balra és középre kell nyitnia, ha növelni akarja az esélyeit.

Katona biciklin

Bár a retusálás minden egyéni jelöltet reklámozó plakáton megfigyelhető, a Tarlós István hétköznapi és reklámarca közti különbség meglehetősen szembetűnő. Aczél szerint az olykor táskás szemek és csapzott haj frissre, fiatalosra cserélése is "értelemszerűen hozzájárulhat ahhoz, hogy kedvezőbb kép alakuljon ki róla a választókban".

A személyes megjelenésen túl a politikus mellett feltűnő tárgyak is fontos szerepet kaphatnak. Molnár Annamária, az [origo] grafikusa szerint például a "bicajosoknak imponálhat" az MDF egyik választási plakátja, amelyen Katona Kálmán főpolgármester-jelölt látható öltönyben, egy sárga biciklin ülve.

A grafikus egyébként úgy látja: az MDF szintén a tavasszal is alkalmazott arculati elemeket használja: fehér háttér, fotó vagy objektum, zöld háttérszínű szövegdoboz, "inkább minimálisan tálalva, mint túlgrafikázva". Az MDF "Nem minden tojás egyforma" szlogenű plakátja Aczél László szerint szintén nagyon letisztult, és emlékeztet a korábbi, cumis reklámra. Az üzenete is hasonló: a párt másképp viselkedik, mint a többi romlott, etikátlan nagy párt - ő az egyetlen, amely független, tiszta és becsületes tud maradni és leginkább őszinte választóihoz.

A reklámszakértő szerint ugyanakkor hiába Katona biciklije, az ő plakátjai nem aknázzák ki eléggé a "Zöldebb fővárost!" alapüzenetet, pedig Somogyi is azt gondolja: az MDF-jelölt éppen markáns zöld programjával igyekszik magát megkülönböztetni riválisaitól.

"Jóhangulat-kampány" bikinis nőkkel

Demszky és az átlátszó munkás

Az MDF letisztultságával szemben a túlzsúfoltság hibáját fedezte fel a grafikus és a reklámszakember is az SZDSZ hirdetésein. Aczél szerint nehéz kihámozni az üzenetet a számtalan logó, felirat és a mozgalmas képek kavalkádjában.  "Ezzel csak az a baj, hogy nem tudom, mit olvassak el legelőször, nem vezeti a szemet" - mondta Molnár Annamária is a "Budapest a mi városunk" feliratú plakátokról, bár hozzátette: a Demszky képmását is szerepeltető hirdetések egyszerűbbek, szebbek és informatívabbak, mint azok, amelyek fővárosi hangulatképekkel operálnak. A zsúfoltság elsősorban a lakótelepi parkban grillező családot, a Széchenyi-fürdőben sakkozó öregurakat vagy a Margitszigeten napozó nőket ábrázoló plakátokra jellemző.

Aczél szerint a liberálisok kampánya elsősorban a fiatalabb korosztályt célozza meg, és azt üzeni: "nincs még egy ilyen egyedi, jópofa város a világon". A reklámszakember ezt a módszert "jóhangulat-kampánynak" hívja. Hasonló körbe sorol két MSZP-s plakátot: egyiken a "Jó ez a tempó", a másikon a "Budapest egy jobb hely" szlogen jelenik meg. "Stílus szempontjából ez a kampány a legkifinomultabb, szereplői már-már divatlapokból léptek ki. Mindkét fenti kampány ahhoz a csoporthoz szól, amelynek tagjai úgy érzik, tudatosan alakíthatják Budapest arculatát, és tesznek is ennek érdekében" - fogalmazott a szakember.

A polgármesterek kampányában más stílust választott az MSZP, ezeken a plakátokon  a sikeresnek tartott polgármesterek saját területükről, régiójukból hozott példákon keresztül mutatnak be olyan beruházásokat, amelyekre büszkék. A grafikus a szocialista hirdetések kivitelezését dicsérte. "Nem erőszakosak, inkább kiegyensúlyozottságot, nyugalmat sugallnak a plakátok és a rajtuk lévő emberek, akiken meleg fények játszanak. Szépek a színek, kellemesek a színharmóniák" - véleményezte a reklámokat Molnár Annamária. Somogyi Zoltán ugyanakkor a két kisebb párt plakátjait emelte ki "a jelképek és szlogenek kreatívabb, bátrabb használata" miatt.

Janecskó Kata

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK