Soha nem elég a márkafüggő kamaszoknak

2007.12.08. 9:27

A márkás cuccok imádatáról szól egy közösségi oldal, ahol a tizenéves felhasználók drága holmijaikkal büszkélkedhetnek. A hatmillió tagot számláló zebo.com nyíltan hirdeti: az vagy, amit birtokolsz, és akinek több van, az többet ér. A magyar tinédzserek között is akadnak márkafüggők: van, aki inkább nem vesz pulcsit, mert az eltakarja a márkajelzéses pólót, de a többség szerint a zebo.com azért túlzás. 

Briana 13 éves lány. Van egy kék ZEN márkájú mp3-lejátszója, egy Lime Green mobiltelefonja, és leginkább egy Doomey&Bourke márkájú pénztárcára vágyik. A 15 éves Jeremynek Jordan cipője és XBox játékgépe van, de mindenképpen szeretne egy új Sony tévét hozzáillő DVD-lejátszóval. Marissa tizenöt éves, Neutrogena termékekkel ápolja a bőrét, van egy Compaq laptopja, három mobilja és egy Vans cipője. Egy Black and Fuchsia harisnya és egy piros Converse All Star cipő minden vágya.

Az információk egy közösségi oldalon, a zebo.com-on találhatók. A honlap jelmondata: "Az vagy, amit birtokolsz." A Zebo egy éve indult, de az oldal beköszöntője szerint hatmillió tagja van, többségében 16-24 évesek, a világ minden részéről. "Dőlj hátra és nézd végig, milyen luxusholmikat birtokolsz! Nem jó érzés? Tegyél hozzá még többet - még jobban érzed majd magad! Itt találsz hozzád hasonlókat! Segíts másoknak eldönteni, mi mindent kellene beszerezniük!" - buzdít a bejelentkező szöveg.

A felhasználók - a közösségi site-okhoz hasonlóan - megalkotják saját profiljukat, azonban saját magukat nem a hobbijukon vagy háziállataikon keresztül határozzák meg, hanem márkás holmijaik számát veszik alapul: az nyer, akinek több drága cucca van, legalábbis a Zebo egyik rangsora szerint.

Az összes felhasználó közül egy 16 éves lány, Shequale viszi a pálmát, ő több mint negyven különböző márka birtokosa - a valóságban vagy virtuálisan. A lány fényképeket is mellékelt a listához. A feltöltött adatok szerint Chanel briliánsgyűrűje, Dior napszemüvege, Gucci pénztárcája, DKNY pólója, Prada és Louis Vuitton kézitáskája van. Mazdát vezet, de ehelyett mindenképpen szüksége van egy piros Hondára. Egyik jegyzetében pedig az olvasható: "A legjobb vásár, amit valaha csináltam, egy Kathy táska volt 250 dollárért" (több mint 40 ezer forintért).

Ciki a piac

Az [origo] által megkérdezett tizenévesek szerint túlzás a márkák ilyen szintű tisztelete, de egy-két plázában flangáló lány jó ötletnek találta a zebo-t. Az egyik budapesti bevásárlóközpontban lézengő, kirakatokat nézegető tizenévesek általában állították: őket nem érdekli a márka, csak a minőség, mindegyiküknak akadt azonban olyan ismerőse, aki a ruhákon csak a nagy márkajelzésekért rajong.

Fotó: Vanik Zoltán

Egy fiatal fiú azt mondta, az egyik osztálytársa "inkább megfagy, és a kabátja alatt csak pólót hord, mert a pulcsi eltakarná a márkajelét, a márkás pulcsira pedig még nem gyűlt össze a pénze". Egy lány, aki barátnőjével pólókat próbált az egyik üzletben, azt mondta: neki a piacon vett ruha is jó, ha jól néz ki. Ő is ismer viszont olyan lányokat, akik szerint "a piac ciki", és azt hiszik, hogy "ha van valami márkás ruhája, akkor már nő".

A játékteremben ücsörgő tizenévesek viszont bevallották: "Persze, hogy fontos a márka, a megjelenés mindenhol fontos, nem?" "Ha kapok pénzt, szoktam venni egy-két dolgot" - mondta szégyenlősen egy lány, majd gondolkodás nélkül fel tudta sorolni a kedvenc márkáit: "Nike, Keyo, Dada, Philip Russel". "Retro, Dolce&Gabbana és Armani, mindenképp" - vette át a szót egy tizenöt év körüli fiú.


Szexi lányok és fiúk

A GFK egy korábbi kutatása szerint is dobogósak a divatos ruhák a magyar tizenévesek vágyai között. A megkérdezett 10-19 évesek jelentős részének kedvencei a következők: márkás órák, szexi lányok és fiúk divatos szerelésben, kozmetikumok, motorok, aerobic, kisgyerekek és kabalatárgyak.

A divatos ruhák mindig is nagyon fontos szerepet vittek a fiatalok életében - mondja Varga Zoltán pszichológus. "Márkás holmikkal nem rendelkezni hátrány, az öltözködés a társadalomban elfoglalt helyet mutatja" - magyarázta. Azokban a közösségekben, ahol a tizenévesek között olyanok is vannak, akik megengedhetik maguknak a drága ruhákat, és olyanok is, akik nem, ez a téma komoly feszültséget szül.

Fotó: Vanik Zoltán

Az egyes árucikkekhez való "kóros tapadás" azonban a pszichológus szerint magatartás-, személyiség- és értékrendzavarokat jelez. Szerinte a márkaimádat mögött is valamilyen hiánypótlás áll, de azért "gyerek abba még nem betegedett bele, hogy nincs Intimissimi melltartója" - fogalmazott. Az [origo] zebo.com-ra vonatkozó kérdésére a pszichológus csak annyit mondott: ez is csak az interneten megtalálható hülyeségek egyik formája.

KAPCSOLÓDÓ CIKK