Vannak halk aggályok a sávolyi hatástanulmányban is

2010.03.05. 18:29

Nyilvánosságra hozták péntek késő délután a vitatott sávolyi motorpálya-beruházásról elkészült hatástanulmányt, amelynek alapján a kormány 35 milliárdos támogatást hagyott jóvá a fejlesztésre. A többek között a magyarországi motoros kultúra terjedését is emlegető tanulmány végkövetkeztetése az, hogy a Balatonhoz közeli beruházás üzletileg megvalósítható, bár a dokumentum fogalmaz meg kockázatokat és veszélyeket is.

Több napos huzavona után péntek kora este nyilvánosságra került a vitatott sávolyi motorversenypálya beruházásról szóló hatástanulmány. A 101 oldalas dokumentumot a KPMG nemzetközi tanácsadó cég készítette tavaly szeptemberben, a költségeit a beruházásban érdekelt egyik magáncég, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. fedezte.

A kormány részben ennek a tanulmánynak az alapján döntött úgy tavaly októberben, hogy összesen 35 milliárd forint értékben támogatást nyújt a beruházáshoz. Azóta azonban az Index egyik cikkéből kiderült, hogy a Pénzügyminisztérium szakértői ellenezték a támogatás megadását, szerintük ugyanis kockázatos és jogszerűtlen.

A korábbi kérések ellenére titokban kezelt hatástanulmányt végül a Sávoly Motorcentrum hozta nyilvánosságra az MTI révén. A 101 oldalas dokumentumban található egy úgynevezett vezetői összefoglaló, amelynek végkövetkeztetése az, hogy "nem azonosítható olyan tényező, amely a jelenlegi ismeretek szerint kizárná a projekt megvalósíthatóságát". Ugyanebben az értékelésben hozzáteszik azonban azt is, hogy "a társaság által megcélzott üzleti és pénzügyi teljesítmény elérése kihívást jelenthet a menedzsment számára, de néhány meghatározó feltételezés teljesülése esetén elérhető".

A kiindulópont az állami hozzájárulás

Az összefoglaló szerint az egyik legfontosabb feltétel az állam hozzájárulása. "Az üzleti terv kiemelt alapvetése, hogy 2010-től 2034-ig MotoGP verseny kerül megrendezésre a versenypályán és a MotoGP licencdíját nem az üzemeltetőnek kell kitermelnie, hanem közvetve vagy közvetlenül a magyar állam fizeti meg" - fogalmaz a tanulmány, amelyből úgy tűnik, hogy a tanácsadó cég a beruházótól kapott információk alapján mondott véleményt a fejlesztésről.

Aggályként fogalmazza meg a tanulmány, hogy "a rendelkezésre álló dokumentumok alapján nem alakítható ki előzetes vélemény arról, hogy a költségek minden részfeladatot lefednek-e az adott kategóriában, illetve a tervezett költségek nagysága megfelel-e a magyarországi viszonyoknak."

A dokumentumban szerepel egy úgynevezett SWOT-elemzés is, amely az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket sorolja fel. Erősségnek tartják többek között a Balaton közelségét, azt, hogy a tervezett pálya autópálya mellett fekszik, és hogy van két magyar csapat is a MotoGP-ben. Gyengeségnek tartják ugyanakkor, hogy az eredeti tervekkel ellentétben 2009-ben nem tudtak MotoGP-futamot tartani, így "bizalmatlan légkör" alakult ki, valamint hogy nincs a közelben nagyváros, továbbá hogy a beruházásban érdekelt cégek között nehézkes lehet az "egyedi érdekek kompromisszum nélküli érvényesítése".

Az elemzés a lehetőségek közé sorolja például azt, hogy a "motoros kultúra népszerűsége töretlenül nő Magyarországon", veszélynek tartja ugyanakkor, hogy a feszített beruházási ütemterv miatt bármilyen csúszás a 2010-es verseny meghiúsulását jelentheti. Ez továbbra is kockázatot jelent a beruházás szempontjából, továbbra sincs ugyanis szerződés az állami hitelről, és a beruházás kormánybiztosa, Suchman Tamás is arról beszélt pénteken, ha nem indul be újra a pálya építése jövő hét szerdától, akkor nem garantálható, hogy elkészül a próbafutamra és az idei nemzetközi futamot meg lehet rajta tartani.

Nehezen ment a közzététel

Az anyag tartalma azért különösen fontos, mert a kormány részben az abban foglaltak alapján döntött az óriásprojekt támogatásáról, bár azt a pénzügyminiszter nem támogatta, a Pénzügyminisztérium (PM) több osztályvezetője pedig túlságosan kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek ítélte a kiszivárgott információk szerint. A hatástanulmányt Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. fizette, vagyis az a cég, amely a támogatás kedvezményezettje (erről bővebben itt olvashat). A PM véleményével szemben a kormány - részben a hatástanulmányban foglaltak alapján - mégis a projekt támogatásáról döntött. (Minderről bővebben itt olvashat.)

A hatástanulmány korábban nem volt nyilvános, kiadásáért pert indított az Index újságírója és a TASZ, kérte a közzétételét több civil szervezet, majd a múlt pénteken Bajnai Gordon miniszterelnök is. Ennek ellenére a hatástanulmányt máig nem akarták közzé tenni. Az MFB csütörtökön bejelentette ugyan, hogy hozzájárul a tanulmány nyilvánosságra hozásához, azt azonban mégsem tette közzé a honlapján, mert a KPMG és az SMF Kft. ebbe csak feltételekkel egyezett bele. (Erről korábbi cikkünkben olvashat.)

A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium és a Pénzügyminisztérium által előkészített, a pénzügyminiszter által azonban végül nem támogatott előterjesztést tavaly október végén fogadta el a kormány. E szerint 15 milliárd forint állami hitelgaranciát kap a beruházó, valamint további 20 milliárd forint állami támogatást, amelyet 10 év alatt fizet a Magyar Turizmus Zrt. a MotoGP nemzetközi jogtulajdonosának, a Dornának a versenyszervezés jogáért cserébe.

KAPCSOLÓDÓ CIKK