Arculatépítésnek tartják a miniszterelnök környezetéből az [origo]-nak nyilatkozó források Orbán Viktor szerdai kijelentését, miszerint a 2010-es választást a Fidesz az interneten és a Facebookon nyerte meg. A közösségi oldalaknak ugyanakkor egyre nagyobb szerepe van a kormányfői és a kormányzati kommunikációban. Ez jól jön Orbánnak, akinek technikai felkészületlenségével korábban saját pártjának igazgatója is viccelt.

"Ez egy arculatépítő mondat volt, egyszerűen jól hangzott akkor, abban a közegben. A valóságtartalmának ennek megfelelően nem is kellett nagyobbnak lennie bármilyen más PR-mondatnál, mondjuk annál, hogy a Karlsberg a világ legjobb söre" - így reagált az [origo]-nak a kormányfő kommunikációs csapatának egyik meghatározó tagja Orbán Viktor szerdai, strasbourgi kijelentésére, amelyben a miniszterelnök arra hivatkozva védte meg a több képviselő által keményen bírált magyar médiatörvényt, hogy miért korlátozná az internetes tartalmakat olyan párt, amely a választást is a világhálón és a Facebookonon nyerte meg.

Az [origo]-nak nyilatkozó forrás szerint Orbán kijelentése abba a tavaly év elején indított miniszterelnöki imázsépítésbe illeszkedik, amellyel a választások előtt a kormányfő megjelent, és aktív felhasználóvá vált egyes közösségi oldalakon, legintenzívebben ezek közül is a Facebookon. Bár Orbán internetes felbukkanását egyértelműen a 2008-as kampányát nagyrészt a világhálóra és a Facebookra építő Barack Obama amerikai elnök hatásának tulajdonította tavaly több politológus, egy a Fidesz választási stratégiájának kidolgozásában részt vevő kommunikációs szakember szerint a tengerentúlon bevált módszernek csak közvetett szerepe volt ebben. "Való igaz, járt nálunk tavaly év elején Barack Obama kampánytanácsadója, de már akkor is világos volt, hogy az ottani módszer nem ültethető át egy az egyben a magyar viszonyokra. Meghallgattuk, de utána mentünk a saját fejünk után" - mondta.

Vicceltek már Orbán technikai elmaradottságával

"Semmiképp nem szabad Obama facebookos szereplését analógnak tekinteni Orbán Viktoréval" - jelentette ki Orbán kommunikációs csapatának tagja, aki szerint a közösségi térben való megjelenéssel a célja is más volt a Fidesz-elnöknek: nem a támogatói bázisát akarta szélesíteni elsődlegesen, hanem a modern technikai eszközök használatával kapcsolatban róla kialakult kedvezőtlen képen akart javítatni. "Előnyszerzés helyett sokkal inkább a hátrányok ledolgozásáról, a felzárkózásról szólt ez az akció. Arról, hogy egy számára addig idegennek hírlett közegben jelent meg a pártelnök, amivel bebizonyította, hogy nem elmaradottabb vagy korszerűtlenebb riválisainál" - magyarázta a kommunikációs stáb tagja.

Egy, a tavalyi parlamenti választások előtt nyilvánosságra került hangfelvételen Orbán Viktor technikai elmaradottságával viccelt Kubatov Gábor, a Fidesz pártigazgatója. "Orbán Viktor (...) nem igazán ért a számítástechnikához, most már sokat léptünk előre, mert SMS-t tud fogadni-küldeni, és - kis túlzással - tudja, mi a fax és az e-mail közötti különbség" - mondta egy éve a pártigazgató. Az [origo]-nak nyilatkozó kommunikációs szakember szerint azóta "sokkal jobb a helyzet": a miniszterelnök, ha nem is professzionális szintre, de többé-kevésbé valóban felzárkózott, és "mindenféle kommunikációs eszközt kezel már".


A kormányfő profilja már a szerdai strasbourgi vitáról is beszámol

"A facebookos bejegyzéseket ugyanakkor nyilvánvalóan nem ő, hanem egy külön stáb írja és gondozza..., de ha alkalma és lehetősége van, akkor személyesen is tevékenyen részt vesz benne" - állította a kommunikációs szakértő, aki szerint nem gond, hogy a bejegyzésekből "átjön", hogy azokat nem saját maga írta a kormányfő.

"Ha a profilját gondozó munkatárs úgy tenne, mint ahogy korábban a Gyurcsány Ferenc blogját szerkesztők, vagyis nagyon személyesre venné a megszólalásokat, az már nem lenne hiteles, Orbán Viktorhoz ugyanis, akármennyit fejlődött is e téren, nem illik az örökké a hálón lógó geek imidzse" - mondta az [origo]-nak a Fidesz stratégiájának kialakításában részt vevő kommunikációs szakember. Hozzátette, ha nagy ritkán mégis erősen személyes töltetű bejegyzések jelennek meg a profilon, akkor azokat valószínűleg a kormányfő írta, vagy legalábbis diktálta. 

Kormányzati eszközzé váltak a közösségi oldalak

A választások megnyerése óta már nemcsak a miniszterelnök, hanem a kormány is egyre többet és egyre tudatosabban használja a közösségi médiát. A fiatal célközönségnek szóló üzeneteit, mint amilyen például a tavalyi ReGeneráció elnevezésű kormányzati karrierexpó népszerűsítése volt, nagyrészt már kifejezetten ezen a csatornán közvetítette a kabinet, de itt próbálta először megnyugtatni a kedélyeket a miniszterelnök a nagy vihart kavart nyugdíjváltozásokkal kapcsolatban is. Azt pedig egyenesen a kormányzás "médiatörténeti fázisának" nevezte forrásunk, amikor a tavalyi augusztus 20-ai központi tűzijátékot egy facebookos csoport kezdeményezése után mondta le a kabinet.

A miniszterelnöki és kormányzati kommunikációt eltérő pozícióból közelítő forrásaink abban ugyanakkor nem értenek egyet, hogy Orbán Viktor facebookos támogatóinak (most valamivel több mint hatvanegyezren, a választásokkor körülbelül harmincezren voltak) lehetett-e szerepe a Fidesz kétharmados győzelmében. A kormányfő csapatát erősítő forrás szerint a győzelmi arány a Facebook nélkül is messze meglett volna, mert bár sok szavazót elért ezen a csatornán a párt, arányuk az akkor nagyjából egymilliós (a legfrissebb adatok szerint ma már több mint két és félmilliós) közösséghez mérve szerinte elenyésző lehetett. (A legnépszerűbb magyar Facebook-oldalakról szóló összeállításunkat itt olvashatja.)

A miniszterelnöki stáb külső tanácsadója ezzel szemben úgy látja, hogy nagy szerepe volt a Facebooknak a mozgósításban is, és a fiatal, a politikával jórészt első szavazóként találkozó közösség nélkül nem lett volna meg a párt kétharmados győzelme (a Fidesznek és a KDNP-nek 263 képviselője van, a kétharmados többséghez 258 képviselő kell, azaz a kormánypártok többsége közel van a határhoz). A kommunikációs szakember az [origo]-nak azt mondta, az internetes közösség erejét bizonyítják azok a kormány megrendelésére a közelmúltban készült felmérések is, amelyek szerint a médiatörvényről szóló viták nyomán éppen ebben a korosztályban vesztette el a legnagyobb bizalmat a kabinet - a forrás szerint pont azért, mert ebben az ügyben nem használta az új kommunikációs csatornát.