Egy új uniós szabályozás értelmében lakott terület felett többé nem repülhet egy hajtóműves helikopter, ez azonban nehéz helyzetbe hozza a légi mentőket, hiszen a törvény a mostani flottának a negyedét a földre kényszeríti – írja a Blikk.
Az előírásra azért volt szükség, mert könnyen katasztrófához vezethet, ha az az egy hajtómű meghibásodik. A hazai légimentő-flotta hét gépe közül kettőt pont egyetlen hajtómű emel a levegőbe. A lap úgy tudja, Magyarország kérte, hogy rá ne vonatkozzon a szabályozás, október 28-tól ez mégis életbe lép majd.
A két Aérospatiale-Eurocopter AS350B Ecureuil gép így alkalmatlanná válik a mentésre, hiszen hiába történik a baleset lakott területen kívül, a fedélzeten ellátott sérültet kórházba kell szállítani, az viszont kivétel nélkül a városokban van – írja a lap. A légi mentők eddig tizenöt percen belül minden egyes sürgős esethez eljutottak, amit többek között az ország hét különböző pontján elhelyezett légimentő-bázis is segített. Ilyen van egyébként Budaörsön, Debrecenben, Miskolcon, Szentesen, Pécsett, Balatonfüreden és Sármelléken. A Blikk úgy tudja, a gond a Szentesen és a Debrecenben állomásozó gépekkel lesz, a többi öt Eurocopter, új nevükön Airbus Helikopters már két hajtóművel repül.
Ha a két bázisról nem szállhatnak fel a gépek az új szabályok értelmében, úgy hatalmas terület, csaknem az egész délkeleti országrész légi mentés nélkül marad. Egy helikopter nagyjából hatvan kilométer sugarú kört lát el, így a hét bázis az ország körülbelül 85 százalékát fedi le. A légi mentők évente több száz esethez érkeznek, szinte az összes komolyabb közúti balesethez már helikoptert küldenek.