Újrajátszották az éjjel Rezesova balesetét

2014.06.22. 08:53

Lezárták az M3-as érintett szakaszát, a Rezesova-baleset helszíni bizonyítása érdekében vasárnapra virradó éjjel. Szereztek X5-ös BMW-t, Fiat Puntót, kamiont is, hogy rekonsturálni tudják a baleset körülményeit. Ott voltak a bírók, az ügyészek, az ügyvédek, a szakértők, de a vádlott nem.

Helyszíni bizonyítást tartott a bíróság a Rezesova-perben az M3-as 39 és 55 kilométerszelvénye között szombatról vasárnapra virradó éjszaka. A bizonyítási kísérletet a májusi tárgyaláson kirendelt új szakértő indítványozta. Közlekedési ügyekben másodfokon ez nem gyakori, de nem is nevezhető példátlannak – közölte a Budapest Környéki Törvényszék. Rezesova ügyében a vádbeli cselekmény jelentős tárgyi súlya, a baleset négy halálos áldozata miatt látták indokoltnak.

Ugyanolyan típusú járműveket használtak, amilyenek a balesetben is részt vettek - azaz egy BMW X5-öst és egy Fiat Puntót - továbbá egy kamiont, amelynek vezetője szemtanúja volt az esetnek. A járművekkel az éjszaka többször rekonstruálták a járművek baleset előtti mozgását. Ezt kamera is rögzítette és szakértő vizsgálta a helyszínen, többek között a járművek sebessége, mozgása, láthatósága szempontjából.

Összesen 20 ember volt jelen a bírói tanács mellett az ügyész, a védő, a sértett képviselője és a technikai személyzet. A helyszínt rendőrök biztosították, mert az M3-ast Budapest felé 15 kilométeres szakaszon le kellett zárni. A bizonyításon részt vehetett volna a vádlott is, de ő nem kívánt élni ezzel a lehetőséggel.

A májusi tárgyaláson kirendelt új szakértő, Császár Gergely dolgozik a helyszíni bizonyításonForrás: MTI/Kovács Attila

Koszta János törvényszéki szóvivő szerint a helyszíni bizonyítás költsége néhány százezer forint, ami ilyen ügyekben nem számít kiugróan magasnak. Ezt a költséget az állam megelőlegezi, arról a bíróság dönt majd, hogy végül kinek kell kifizetnie. A bűnügyi költséget általában a vádlottnak kell megfizetnie, amennyiben bűnösnek találják.

A a Rezesová-ügyben a legközelebbi tárgyalás július elejére van kitűzve, másodfokú döntés leghamarabb július 14-én lehet.

Négy halott

Eva Varholíková Rezesová ellen négy halálos áldozatot okozó ittas járművezetés vádjával zajlik büntetőperben. A vád szerint Rezesová 2012. augusztus 21-én hajnalban ittasan, az M3-as autópályán, X5-ös BMW-jével 165 kilométeres óránkénti sebességgel hátulról belerohant egy személyautóba, melyben négyen életüket vesztették. Az ügyészség szerint a vádlott közúti veszélyeztetést is elkövetett azzal, hogy a sztrádán a baleset előtt nem sokkal agresszíven vezetett, több járművet, köztük a későbbi áldozatok autóját is veszélyesen megközelítette.

A helyszíni bizonyításon résztvevő járművekForrás: MTI/Kovács Attila

A szlovák nő az eljárás során tagadta bűnösségét. Az elsőfokú büntetőperben az ügyész tíz évnél is súlyosabb szabadságvesztést, a vádlott és védője felmentést kért. Az első fokon eljáró Gödöllői Járásbíróság tavaly ősszel nem jogerősen hat év fogházra ítélte Rezesovát több ember halálát okozó ittas vezetés miatt, ami a törvény szerint 5-től 10 évig terjedő börtönnel büntethető. A közúti veszélyeztetés vádjában elsőfokon felmentő rendelkezés született.

Hat év első fokon

A másodfokú eljárásban az ügyész az elsőfokú ítélet megalapozatlansága, ellentmondásossága, hiányossága miatt annak hatályon kívül helyezését és új elsőfokú eljárást kért, és indítványozta a védelem által felkért szakértő kizárását. Szerinte ugyanis az korábban nem valós okokra hivatkozva hárította el a sértettek hozzátartozóinak felkérést, ami így felveti a pártatlanság hiányának látszatát.

A védő elsősorban az elsőfokú ítélet megváltoztatását és a vádlott felmentését kérte, másodlagosan új műszaki szakértő kirendelését azzal, hogy a védelem korábbi szakértőjét ne zárják ki, adjanak neki lehetőséget álláspontja tárgyaláson való védelmére. A legutóbbi, májusi tárgyaláson a másodfokú bíróság kizárta a védelem szakértőjét és új szakértőt rendelt ki.

A baleset áldozatainak egyik hozzátartozója az első fokú ítélet idejénFotó: Tuba Zoltán - Origo

Akkor a bírói tanács elnöke arról beszélt, hogy az igazságszolgáltatásban nem elég pártatlannak lenni, annak is kell látszani. Csakhogy ebben az ügyben ez a követelmény - akár a szakértő önhibáján kívül is - sérült, ezért az igazságszolgáltatás pártatlanságába vetett bizalom megőrzése érdekében szükség van az ő kizárására és új szakértő kirendelésére.

Egy kizárt szakértő

A tanácselnök akkor felidézte, hogy az elsőfokú büntetőperben már konszenzusra jutottak az addig kirendelt szakértők, mikor a védelem becsatolta az új véleményt, melynek készítője pedig korábban elhárította a sértetti oldal felkérését. Ráadásul ennek indokát a szakértő elfogadhatatlan módon abban jelölte meg, hogy ő a szakértői testület elnöke, és ha elvállalná a felkérést, akkor a szakvélemények esetleges ütközése nyomán a testület elé kerülő ügyben ez bonyodalmakat okozhatnak. Ezek után viszont a vádlotti oldal felkérését elfogadta.

A tanácselnök szerint még ha a védelem szakértője a legnagyobb gonddal és tisztességgel végezte is munkáját, "a látszat lavinát indított el", a közvéleményben ezek után felmerülhet a gyanúja annak, hogy nem pártatlan a szakértő, ez pedig alkalmas lehet arra, hogy megingassa az egész igazságszolgáltatás pártatlanságába vetett bizalmat, ami megengedhetetlen.

Autóba szerelt kamera a helyszíni bizonyításonForrás: MTI/Kovács Attila

Rezesová a baleset után előzetes letartóztatásba került és az eltelt csaknem két év során egy kisebb, néhány napos megszakítással azóta is fogva tartják.

Szlovák sajtóhírek szerint a vádlott a kassai "Rezes klán" egyik tagja. Apja Alexander Rezes, az 1990-es években Vladimír Meciar kormányának közlekedési minisztere, a kassai vasmű privatizációjának kulcsszereplője, az ország második leggazdagabb embere volt.