György Bence, a TV2 egykori program- és hírigazgatója a csatornától távozó négy másik egykori kollégájával - köztük három felelős szerkesztővel - internetes portált épít, aminek az Origo információi szerint Habony Árpád médiabirodalmához is köze lehet.

Pár hónapon belül startolhat az az új portál, amit a TV2 volt programigazgatója és több egykori kollégája épít - értesült az Origo. A médiapiacon most azt találgatják, hogy a miniszterelnöki tanácsadó Habony Árpáddal összefüggésbe hozott, állítólag kormányközeli hírportálnak szánt, ám egyelőre nem működő via.hu helyett a György-féle új portál lesz-e a jobboldali médiabirodalom online lába.

Új kihívást kereső TV2-sök

Több vezető beosztású egykori TV2-s keze alatt formálódik egy új internetes portál, ami akár Habony Árpád médiabirodalmának részévé is válhat - tudta meg az Origo. Az ötletgazda és a projekt irányítója György Bence, aki februárban távozott a kereskedelmi csatornától, ahol program- és hírigazgató volt.

György Bence, a TV2 volt hír- és programigazgatója most egy új portált egyengetForrás: MTI/Szigetváry Zsolt

György Bence az Origónak nem kívánt nyilatkozni az új portálról, mondván: "ez még nagyon idő előtti lenne". Ugyanakkor úgy tudjuk, az indulás már nem is olyan távoli: akár 2-3 hónapon belül megkezdheti működését az oldal, formálódik a stáb, több alapemberrel már tárgyal György Bence.

György Bence idején sok volt a kormánypárti megszólalóForrás: MTI/Koszticsák Szilárd
György Bence és a TV2

György Bence 2004-től dolgozott a TV2-nél. Sokáig a Tények szerkesztője volt, majd 2010-től az aktuális műsoroknak (Tények, Aktív, Mokka, Napló) lett a vezető szerkesztője. 2014. február 1-től a TV2 hír- és programigazgatójának nevezték ki. Alig egy évvel később, 2015. február 17-én pedig már a csatornától történő távozásáról szóltak a hírek. György Bence vezető szerkesztősége idején a HVG elemzése szerint a TV2 elfogult volt a kormánnyal szemben, a Tényekben pedig a politikai megszólalók 85 százaléka kormánypárti volt.

Információink szerint Györgynek több, a TV2-től távozóban lévő egykori kollégája is szerepet vállalhat az új portálban. Felmondott háromból három felelős szerkesztő: Turi Zoltán, Németh Róbert és Sándor Zsolt. Szász Tamás riporter úgy tudjuk, hogy György Bencéhez ment, Losonczi Gergely az RTL-hez szerződött.

A TV2 vezető politikai riportere, Losonczi Gergely már az RTL Híradónál dolgozik - erősítette meg az Origónak Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója.

Az Origo úgy tudja, a TV2-nél februárban György Bencét váltó, majd egy hónap után a csatornát elhagyó Gábor Lászlónak is köze lehet az új portálhoz. Akár tulajdonosi szinten is, ám egyelőre nincs nyoma az elektronikus cégtárakban, hogy Gábor László céget alapított, vagy részesedést szerzett volna.

Azurák Csaba nem aggódik

Noha információink szerint a Tények csapatából az említett kollégákon kívül legalább egy ember már jelezte, hogy távozna, és várhatóan mindannyian György Bence portáljánál folytatják a munkát, nem aggódik a Tényekért is felelős Azurák Csaba.

Sok sikert kívánunk a távozó kollégáknak, akik új kihívásokat keresnek, új területen” - mondta az Origo kérdésére Azurák. Úgy vélte, a Tények fiatal, dinamikus csapatában nagyon sok tehetséges kolléga dolgozik, így zökkenőmentesen, gond nélkül megoldják a személyi változásokat.

Azurák Csaba sok sikert kívánt a távozóknak, és nem aggódik a Tények jövője miattForrás: TV2

A TV2 aktuális műsorainak főszerkesztője hozzátette: már csak azért sem aggódik a Tények jövője miatt, mert rengeteg szerkesztő-riporter kolléga szeretne a hírműsorban dolgozni, amely jelenleg a TV2 legnézettebb napi műsora.

A több lábon álló birodalom

A György-féle új portál tehát akár a Habony-médiabirodalom online lába is lehet, miközben eddig sokan a via.hu portált sorolták a miniszterelnöki tanácsadóhoz és médiaportfóliójához. Sokkal előrébb tart a cégcsoport az offline médiapiacon, hiszen május végén megjelent a Lokál című, ingyenes terjesztésű bulvárújság - és online kiadása -, amelynek Habony cége a kiadója.

Habony Árpádnak már saját lapja és médiabirodalma is vanForrás: Facebook

Mint arról az Origo is beszámolt, a Lokált kiadó Modern Média Group Zrt.-t (MMG) áprilisban alapították, és kezdetben fele részben volt tulajdonos a sokak által az új Simicska Lajosként emlegetett, a háttérből előlépő Habony Árpád. A hatmillió forintos tőkével alapított részvénytársaság másik tulajdonosa Győri Tibor.

Győri Tibor Habony cégtársa, az Orbán-kormány volt államtitkára és a kormányfő régi ismerőseForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Habony és Győri adták össze azt a plusz 138 millió forintot is, amennyi tőkeemelésről már az alapítás után néhány nappal, a cég április 17-ei közgyűlésén döntöttek. Mint arról az Origo beszámolt, a 138 milliós tőkeemelésből 93 milliónyit vállalt Győri, a maradék 45 millió előteremtését pedig Habony Árpád garantálta.

Régi ismerősök
Győri Tibor egy másik fontos cégben is érdekelt. Idén februárban vette meg a 2006-2010 között általa vezetett Nézőpont Intézetet is működtető Nézőpont Csoport Zrt.-t Mráz Ágoston Sámueltől, az intézet vezető politikai elemzőjétől, a cégcsoport vezérigazgatójától. A Nézőpontot 2005-ben Europtimus néven alapították. Az alapítók között volt Habony Árpád és Győri Tibor, és vezető tisztségviselők is voltak 2005-2008 között. Az Europtimusban felbukkant Nagy Attila ügyvéd is, aki 1997-ben ellenjegyezte a Fidesz-cégeket eltüntető Josip Tot szerződéseit.

Győri Tibor a mostani Orbán-kormányban ugyan tisztséget nem vállal, de az előző ciklusban előbb két évig Orbán Viktor megbízottjaként, majd 2012-től jogi ügyekért felelős államtitkárként dolgozott a Miniszterelnökségen. Portréját az Origo fel is vázolta. Orbánnal régebbről is ismerik egymást: Győri 1993-94 között a Fidesz vezető jogtanácsosa volt.

Londonban is van Habony-cég

Magyarország mellett Nagy-Britanniában is jelentős összeget költött cégalapításra Habony Árpád. Mint arról az Origo is beszámolt, Habony 50 százalékos tulajdonosa a Londonban márciusban alapított Danube Business Consulting Ltd.-nek, amibe 2500 fonttal, vagyis egymillió forinttal szállt be.

Londonban is alapított egy céget Habony a Fidesznek segítő amerikai kampányguruval közösenForrás: Origo

A másik tulajdonos egy cég, az Arthur J. Finkelstein & Associates Inc., amely - mint arra a neve is utal - Arthur J. Finkelstein amerikai választási tanácsadóé. Finkelstein nem ismeretlen sem Habony, sem a Fidesz előtt, hiszen többször segítette a kormánypárt kampányát.

Orbán Viktort régóta segíti tanácsaival a Finkelstein-Birnbaum párosFotó: Szabó Gábor - Origo

Finkelstein már 2008-tól rendszeresen segítette tanácsaival a pártot George E. Birnbaummal együtt. Birnbaum a Századvég Alapítványon keresztül juttatta el ötleteit a Fidesznek. Aligha meglepő, hogy Lánczi Tamás, a Századvég vezető elemzője lett a londoni cég ügyvezetője.

Csúri: Semmi közöm Habonyhoz

A via.hu domainnév az én tulajdonom, ahogy a Via.hu Médiaügynökség Kft. is az enyém, sőt annak ügyvezetője is vagyok - mondta az Origo kérdésére Csúri Ákos, aki szerint kitaláció a komplett magyar sajtó részéről, hogy ennek bármi köze lenne Habony Árpádhoz. Ne szórakozzanak velem, se a via.hu-val” - mondta, és kérdésünkre ismét hangsúlyozta: nincs köze Habony Árpádhoz.

Azt mondta, az is lehet, hogy utazási portált akar csinálni, de az is lehet, hogy valami mást, például baba-mama magazint, viszont azt nem szereti, hogy a sajtó találgatja helyette, hogy ő mit akar kezdeni a saját portáljával.

Csúri Ákos nem szereti, hogy a sajtó próbálja helyette kitalálni, hogy ő mit akarForrás: Gémes Sándor

Csúri arról is beszélt, már nincs tulajdonrésze az N3 PR Kommunikációs Kft.-ben, annak már csak korábbi üzlettársa, Németh Mihály Zsolt a tulajdonosa, és bár a Cvikker Média Kft. - amelynek Németh az ügyvezetője - üzemelteti a Blogstar új magyar blogszolgáltatót, Csúri szerint - aki blogol is ezen a felületen - annak sincs semmi köze Habony Árpádhoz.

Vitézy Témájának nyomában

A május végén indult, már említett Lokál című hetilap nyomtatott formája a Helyi Témáét idézi. A szintén ingyenesen terjesztett és főképp bulvárhírekkel szolgáló Helyi Téma-lapcsalád nem sokkal korábban, március végén dőlt be.

A Helyi Téma által hagyott űrbe lépett be a Lokál és annak internetes változataForrás: Origo

A tulajdonos, a Fidesz-közeli üzletemberként számon tartott Vitézy Tamás akkor jelentette be, hogy a komoly adósságok mellett nem tartja fent az újságot és a Théma Lapkiadó Kft.-t, ami ellen nem sokkal korábban az adóhivatal végrehajtást rendelt el, azóta pedig megkezdődött a felszámolása is.

Kényszer a birodalomépítés

Habony Árpád médiacégének menetelése, a print újság megjelentetése után az online felületek felé fordulás, valamint a további, várható terjeszkedés egyfajta kényszerpálya a Fidesznek a valójában a háttérben akkor már egy éve tartó Orbán–Simicska-háború idén februári kiújulása után.

Simicska Lajos és Orbán Viktor háborúja már jóval az elhíresült "gecizés" előtt kezdődöttFotó: Bielik István - Origo

Mint arról az Origo is beszámolt, az évtizedekig a kormányfő egyik legbizalmasabb emberének számító Simicska Lajos február 6-án nyitott új frontot a háborúban emlékezetes kijelentésével: „Orbán egy geci.” A nyilvános és kíméletlen szakítás azonban magával rántotta az addig kormánypárti Simicska-médiabirodalom orgánumait is.

Már a február 6-ai "fekete pénteken" megindult az Orbán Viktorhoz inkább hű vezetők és médiamunkások elvándorlása a Simicska-birodalomból. Azóta érzékelhető fordulatot vett a Magyar Nemzet és a Hír TV is, ahol ma már szinte alig fordul meg kormánypárti politikus.

Egymás után hagyták ott a Simicska-birodalmat a vezetők és az újságírókFotó: Bielik István - Origo

Így nem is nagyon akadt olyan médiafelület a kormány és a Fidesz számára, ahol a korábbi gyakorlatnak megfelelően kifejthették volna álláspontjukat, megmagyarázhatták volna, mit miért tesznek. Talán nem véletlen, hogy nem sokkal később, márciusban indult el a Kormányinfó.