Bár hivatalosan tervezték a beruházást, ezer sebből vérzett eddig is.

Elhalasztották, magyarul törölték az újpalotai villamos beruházását a megvalósítandó projektek közül. Az ittlakunk.hu portál azt írja, hogy ezt jelentette be a helyi tévében a főváros XV. kerületének DK-s polgármestere, Hajdu László.

Az újpalotai villamossal a Thököly útra is visszatért volna a villamosközlekedés. De nem lesz ígyForrás:BKK

A szakemberek régóta egyetértenek abban, hogy az egyik legnagyobb, jelenleg rengeteg autóbusszal kiszolgált budapesti lakótelepnek 

járna egy korszerű, kötött pályás közlekedési eszköz,amely összeköti a belvárossal. A 4-es metró természetes folytatási iránya lehetne ez. A metró azonban sokba kerülne, így a Tarlós vezette Budapest villamost tervezett ide a Keleti pályaudvarig.

Nagyon sok támadás érte az elképzelést:

  • A helyiek közül sokan kimondva-kimondatlanul úgy érezték, hogy nekik megígérték a metrót, az jár, ha nem épül, akkor inkább nem kell a „jelentéktelen” villamos sem.
  • Volt, aki a kivágandó fákat, a lebontandó épületeket, a felszíni forgalom zavarását, a villamos vagy éppen az építkezés zaját hozta föl.
  • A villamos alig lenne gyorsabb a jelenlegi buszoknál.
  • A villamos nem menne el Dél-Budára, akik ide utaznak (nincsenek nagyon sokan), veszítenek vele.
  • A villamos legnagyobb hívei is úgy vélik, úgy lenne igazán értelme, ha eljutna a belvárosba, de minimum a nagykörútig, a Blahára. Ha csak a Keletiig jár majd, szinte mindenkit átszállásra kényszerít. Tarlósék mégis csupán a Keletiig tervezték, így kívántak EU-s pénzt igényelni a projektre.
  • A körvasút alá egy költséges alagutat kellene építeni.

A metróra kell a pénz

Az Origo azonban úgy tudja, valójában nem ezek az ellenérvek voltak a döntőek a tervek mostani elkaszálásában. Hanem az, hogy másra kell a pénz: a 3-as metró felújítására.

Újpalotára most is eljut a villamos, de rossz felé megy, így nem versenyképes a buszokkalForrás: MTI/Jászai Csaba

Erre eredetileg 125 milliárd forintot lőttek be. Ez a summa sem kevés, sőt, jóval több fajlagosan, mint amennyibe a 2-es metró hasonló rendberakása került, ahogy erre az Origo rámutatott. Ugyancsak óriási az összeg, ha azt nézzük, hogy a teljes hétéves uniós költségvetési ciklusra, azaz 2020-ig mindössze 180 milliárd forintot kívánnak a főváros (és környéke) közlekedésére költeni.

Ráadásul az Origo úgy tudja, a 3-as metró rekonstrukciójára már nem is 125, hanem 139 milliárdot kérnek Tarlósék.

Sokáig maradnak a buszok

Úgy tűnik, Hajdu László polgármester nem örül annak, hogy nem lesz villamos. „Most mi magunk értük el azt, hogy ha ilyen balhés ez, akkor máshová viszik a pénzt” – mondta. Úgy látja, a metrónak soha sem volt realitása. 

Metró? Soha!
Egyes szakemberek szerint az újpalotai lakótelep önmagában nem ad ki egy metrónyi forgalmat, mások viszont úgy vélik, ezen segítene, ha a közeli bevásárlóközpontokat (Pólus, Ázsia) is bekötnék, valamint a fővárosba északkeletről beáramló autóforgalom jelentős hányadát egy hatalmas P+R parkolóval fognák meg. Metró tehát nem ezért nem lesz Újpalotán még évtizedekig, hanem mert nem lesz rá pénz.