Évi 900 millió forintot akar spórolni a BKK a leállított buszjáratokkal

budapesti közlekedés
Budapest, 2015. január 17. Az első vadonatúj Volvo, az Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő, dízel-elektromos hajtású hibrid csuklós autóbusz halad a Szent Gellért rakparton, a Szabadság híd előtt 2015. január 17-én. A beszerzett összesen 28 darab új autóbusz közül az első jármű a 7-es busz vonalán állt forgalomba. Tavaszra a fővárosban fog üzemelni Európában az egyik legnagyobb hibridbusz-flotta. MTI Fotó: Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
Másfél százalékkal csökkenne a teljes buszágazat teljesítménye, és 20-30 busszal kevesebbre lenne szükség, ha pontosan úgy szerveznék át a 4-es metróra hivatkozva a főváros buszjáratait, ahogy a BKK tervezi. De még változhatnak az elképzelések, szerdán még fogadják az utazók észrevételeit.
Vágólapra másolva!

A két éve megnyitott

4-es metró forgalma folyamatosan növekszik,

a BKK szerint az utasok fokozatosan szoknak át a „párhuzamos” buszokról.

Egyre többen a föld alatt

„Az M4-es metró elindulásakor a metró elérését biztosító közlekedési hálózat alakult ki, azonban a párhuzamos hálózatban – az utazási szokások átalakulásáig – csak kisebb módosítások történtek” – írják az Origónak küldött válaszukban.

A 7-es buszcsalád tervezett változtatásai Forrás: BKK

A közlekedési központnál úgy látják, most

A tervezett változásokról az Origo részletesen beszámolt, amikor társadalmi egyeztetésre bocsátotta őket a BKK.

A változások zöme azt célozza, hogy

busz helyett metróval utazzanak.

Egyrészt az M4-essel „párhuzamos” buszokat megszüntetnék, más buszokat pedig elvinnének a metróhoz, hogy át lehessen rá szállni.

900 millió, 1,5 millió, 1,5%, 20-30

Persze a dolog rákfenéje, hogy mit tekintünk párhuzamosnak.

A metró teljesen egyik buszt sem pótolja.

Végeredményben csökkentenék a közlekedő buszok számát. „Amennyiben a BKK az egyeztetésre bocsátott tervezetet vezeti be, az az előzetes becslések alapján évente mintegy 1,5-1,8 millió kilométer futásteljesítmény-csökkentést jelent” – írja a BKK.

20-30 busszal kevesebbre lenne szükség Forrás: MTI/Illyés Tibor

Ez

jelentene egy évben. A buszágazat teljesítménye ezzel az intézkedéssel mintegy 1,5 százalékkal csökkenhet – folytatódik a válasz. A központnál úgy kalkulálnak, hogy a reggeli csúcsban „az egyeztetésre bocsátott tervezet alapján, a menetrendi kialakítások függvényében, mintegy 20-30 autóbusszal kevesebbre lenne szükség”.

Szuper 8-as busz

A 8-as busz útvonalát meghosszabbítanák Újpalotáig, úgy, hogy a Blahától már gyorsjáratként menne, pótolva a megszűnő 107-est. Azt is tervezik, hogy itt csuklósok járnának, és most azt is megtudtuk a BKK-tól, hogy „a 8-as autóbusz követési ideje a tervek szerint a nap nagy részében alapvetően nem változna". Ez tehát azt jelenti, hogy

a járat kapacitása a mostanihoz képest jelentősen nőne.

A központ hangsúlyozza, hogy az adatok arra az esetre vonatkoznak, ha pontosan a tervezet valósul meg. De ez nem biztos, hogy így lesz, az utasok elmondhatják véleményüket az elképzelésekről, és lehetséges, hogy azok a társadalmi egyeztetés hatására változnak.

Szerdán még meg lehet tenni

az észrevételeket.

A dél-budai buszok tervezett változásai Forrás: BKK

A legfontosabb tervezett változtatások

  • Megszűnik a 107-es. Ezt a speciális járatot a 4-es metróhoz fejlesztették. Budán mindenhol megáll, Pesten viszont egyfajta gyorsjáratként járja be az alap 7-es útjának javát, mondván, Budán ott a metró gyorsjáratnak. A pesti oldalon a 8-as pótolná. Ha a 107-es megszűnik, az újpalotaiak és a 7-es járatcsalád Keletin túli részéről utazók lényegében elvesztik gyorsjáratukat Dél-Budára, választhatnak, hogy átszállnak (M4), vagy lassan mennek (7).
  • Megszűnik a 239-es busz, amely csúcsidőben viszi Gazdagrétről az utasokat a belvárosba. Elvileg a 8-as pótolja, de mivel az Farkasrét felé kerül, sokaknak jelentős időveszteséget jelent.
  • Megszűnik a 233-as. Csökken a XXII. kerületből a pesti belvárosba érkező átlapolós, hosszú buszjáratok száma.
  • A 8-as tovább nő. Útvonala egészen Újpalotáig hosszabbodik, miután Kelenföldről Gazdag- és Farkasréten, a Hegyalja és a Rákóczi úton keresztül végighalad az egész 7-es tengelyen a Blahától már gyorsjárat, pótolva a 107-est.
  • Számos olyan busz betér Kelenföldre a metróhoz, amely eddig nem. A cél nyilván az, hogy az utasok egy része átszálljon. Az új csomópont az Osztapenkónál lehetővé teszi a buszok egyszerűbb közlekedését.
  • Bár az interaktív térképről lehagyták, megszüntetnék a 240-es buszt is, amely a budaörsi lakótelepről a Móricz körtérre megy.
  • Teljesen megváltozna a 178-as alsó része, a Naphegyről lényegesen rövidebben, csak a Deák térig hordaná az utasokat, ráadásul nem az Erzsébet, hanem a Lánchídon át.
  • Számos dél-budai járatot átvariálnának, a cél itt is az, hogy összességében kevesebb buszra legyen szükség.