Ezt lehet tudni eddig a metróbalesetről

2016.12.05. 20:02

Annyit a helyszíni szemle biztosan megállapított, hogy a hátulról közelítő szerelvény megcsúszott, mielőtt nekiment a Pillangó utcai megállóban várakozó másiknak a reggeli csúcsforgalomban. Többen megsérültek. Arról azonban egyelőre nem lehet biztosat mondani, hogy a rá hulló levelek, vagy a jegesedés miatt csúszós sínek, netán a metrószerelvények műszaki hibája, esetleg emberi hiba miatt következett be a baleset. Tarlós István főpolgármesternek keddre ígértek vizsgálati eredményeket. 

Ez történt tényszerűen

Összeütközött két zsúfolt metrószerelvény a 2-es metró vonalán hétfőn reggel háromnegyed hétkor. A Pillangó utcai megállóban álló szerelvénybe koccant bele hátulról az Örs vezér tere végállomás felől utána érkező másik. Több utas megsérült, összetörtek a szerelvények is. A metróközlekedés leállt az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion megállók között, a metrót buszokkal pótolták. 

A legsúlyosabb sérülés egy csonttörés
Összesen tizennégy utas sérült meg az Origo információi szerint. Egy könnyebb sérültet a helyszínen láttak el a kiérkező mentők, tíz főt pedig végtagsérülésekkel, zúzódásokkal kórházba szállítottak. A Péterfy Sándor Utcai Kórházba szállított öt fő könnyebb sérüléseket szenvedett, délutánra mindegyiküket hazaengedték. A Honvédkórházba is öt sérült érkezett mentővel – egyiküknek csontja tört –, és további három sérült saját maga kereste fel a kórházat, de estére innen is mindenkit hazaengedtek.

 A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléje megcsúszás nyomait találta a hátulról érkező metrószerelvény kerekein és a pályán is, ami biztosan szerepet játszott az ütközésben. A BKV tájékoztatása szerint 

a hátulról érkező metró vezetője is azt érezte, hogy megcsúszik a szerelvény fékezés közben,

ezért nem tudott megállni. A rendőrség ismeretlen tettes ellen indított büntetőeljárást "vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanúja miatt". 

A szerelvényeken van adatrögzítőForrás: Szabó Gábor - Origo

Egyelőre vizsgálják a hatóságok, hogy mi okozta a balesetet. Az Alstom-szerelvényeken adatrögzítő berendezés is működik. Ezeket az adatokat csak a balesetben megsérült járművek mentése után tudják majd letölteni a kocsiszínben a független közlekedésbiztonsági szervezet jelenlétében – válaszolta az Origo kérdésére a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A KBSZ közlése szerint a megállóban várakozó szerelvény adatait ott helyben ki tudták nyerni, de a hátulról belekoccanó másikét csak a kocsiszínben lehet kiértékelni, ezt szerdára ígérték. Ebből derül ki, hogy mennyivel haladt a szerelvény, és működött-e a fékek csúszásgátló rendszere. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hogyan történhetett?

Az biztos, hogy megcsúszott a szerelvény az ütközés előtt. A pályaszakaszon már a múlt hét vége óta 

30 km/h-s korlátozás volt érvényben 

a sínekre kerülő levelek és a hideg, fagyos időjárás miatt. A múlt pénteken állt is ezen a szakaszon pár óráig a metróközlekedés, mert homokkal szórták fel a síneket a síkosság csökkentése miatt.

Mivel a pálya állapota nagyon változó volt, a szakaszon kikapcsolták az úgynevezett folyamatos vonatbefolyásoló berendezés biztosító automatikáját, és úgynevezett „ellenőrzött kézi vezérléssel” irányították a szerelvényeket a metróvezetők. Ez nem jelenti azt, hogy a számítógép-vezérlés teljesen kikapcsol, de a sebességet a vezető választja meg. 

A metróvezetők azonban már napok óta panaszkodtak arra, hogy 10-15 kilométer per óráról is alig tudják biztonságosan megállítani a szerelvényeket”

– mondta az Origónak Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke. „A baleset előtt a hátulról érkező szerelvény alig lépésben közelíthetett a Pillangó utcai megállóban benn álló másikhoz, és a metróvezető nem számíthatott arra, hogy ilyen lassú tempónál is megcsúszhat a szerelvény” – jegyezte meg az esetről Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. 

KAPCSOLÓDÓ CIKK

A baleset előtt a mi szerelvényünk már percek óta várakozott a megállóban,

amikor óriási robaj, durranások és csattanások hallatszottak, majd óriási lökést éreztünk” – számolt be az Origo egyik olvasója, aki átélte a történteket. Akik álltak, mind elestek az ütközés erejétől. Pánik tört ki az utasok között, többen terrortámadástól féltek. Az ajtók kinyíltak, bezáródtak, és végül olvasónk is csak úgy tudott kiszállni a kocsiból, hogy kifeszítették az ajtókat. 

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Miért történhetett?

A BKV szerint valószínűleg a téli időjárás miatt következett be a baleset, nem műszaki hiba történt. Az tény, hogy az 1990-es évek óta problémás a 2-es vonalnak ez a szakasza, elsősorban a sínekre hulló levelek miatt. Ezek ugyanis az olajos, vizes pályát nagyon csúszóssá tehetik, és ha még deresedés, jegesedés is tapasztalható, csak rosszabb a helyzet. 

A hétvégén a BKV dolgozói rendszeresen homokkal szórták a sínpályát, hogy ne csússzon.

Ez a körülmény azonban felveti azt, hogy nem kellene-e a homoknál modernebb technológiával csúszásmentesíteni a síneket. (Külföldön vannak sokkal korszerűbb eljárások.) 

Átvizsgálják az Alstom-szerelvényeket is, akárcsak a vonatvezérlő rendszer működését, amely, úgy tűnik, kisebb sebességnél nem működik tökéletesenForrás: MTI/Mihádák Zoltán

Tarlós István, Budapest főpolgármestere ugyanakkor azt mondta az Origónak, hogy a téli hidegre és fagyott falevelekre fogni egy balesetet elég szerény és labilis magyarázat. Keddre ígértek a főpolgármesterek vizsgálati eredményeket. 

KAPCSOLÓDÓ CIKK

A csúszós pálya mellett ugyanis 

elképzelhető, hogy az Alstom-szerelvények fékrendszere, illetve a vonatvezérlés szoftvere sem működik tökéletesen. 

Az Origo információja szerint azért is kellett átállni a csúszós szakaszon kézi irányításra, mert a vonatvezérlő automatika kis sebességnél nehezen birkózik meg a feladatával. Ennek hátterében az lehet, hogy az új vonatbiztosító rendszer már nem fix térközökkel működik, mint a régi orosz szerelvények idején, hanem a sebességtől függően növeli vagy csökkenti a szerelvények közti távolságot, és akár 10 méteres megközelítést is enged. 

A Metróért Egyesület szerint az Alstom-szerelvények fékrendszere sem tökéletes, forgalomba állásuk óta gond van a csúszásgátló rendszerükkel, amely az autók blokkolásgátlójához hasonlít. Ezt a BKV elnök-vezérigazgatója, Bolla Tibor cáfolta, mondván: a közlekedésbiztonsági hatóság többször is megvizsgálta a szerelvények fékrendszerét, és rendben találta. 

Fotó: Hajdú D. András - Origo
A szerelvények a fékek miatt nem kaptak elsőre típusengedélyt

A Metropolis-szerelvények nem kapták meg elsőre a magyar típusengedélyt 2010-ben, mert a fékrendszerük műszaki felépítése nem felelt meg a hazai vasúti járműszabályzatnak, és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) akkor nem látta bizonyítottnak, hogy a megfelelő biztonsági szintet képviselik-e.


Akkor a típusengedély hiánya miatt a BKV és a francia gyártó között még 2006-ban kötött szerződést fel is bontották. Az Alstommal egy módosított szerződés keretében egyezett meg a már Tarlós István által vezetett Fővárosi Önkormányzat. A gyártó átalakította a fékrendszert, de végül, újabb tesztek után, a típusengedélyt úgy adták csak ki 2011 végén, hogy a magyar szabályozás egy része alól mentességet kaptak a műszaki megoldások. A fékek biztonsági szintje azonban ekkor már megfelelt az Országos Vasúti Szabályzatban foglaltaknak az engedélyt kiadó NKH szerint.


A szerelvények a 4000 kilométeres tesztüzemet hiba nélkül teljesítették. Egyébként már akkor is felmerült, hogy az orosz szerelvények évtizedekkel korábban csak 100 ezer kilométeres tesztfutás után álltak forgalomba.

Az Origo kérdésére a metróbaleset kapcsán a Nemzeti Közlekedési Hatóság csak annyit közölt, hogy a korábbi években a hatósági engedélyezés során vizsgálták az Alstom-kocsik működését és a teljes infrastruktúrát, amelyek a közlekedésbiztonsági szempontoknak megfeleltek, a jogszabályi és műszaki előírásokat kielégítették. Hozzátették: az eddigi üzemeltetési tapasztalatok is ezt igazolták. 

Most viszont átfogó vizsgálatot indítanak, 

amely kiterjed a járművekre, a vasúti pályára és a biztonságirányítási rendszerre is, sőt az elmúlt időszak karbantartásait, a járműregiszterek adatait és a kiadott vezetői rendelkezéseket is átnézik. 

Addig is, este fél 6 óta a metró újra közlekedik az M2-es teljes szakaszán. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy milyen óvintézkedések léptek életbe a baleset miatt a Pillangó utcai szakaszon.