Gothár Péter szexuális zaklatási botránya: a Katona vezetése nem az áldozatokat, hanem a színházat védi

2019.12.03. 09:50

"Az egész látványosan nem az áldozatokról, nem az áldozatoknak a megsegítéséről, hanem arról szól, hogy a színház reputációja védve legyen. Az áldozatok sajnos mellékesek ebben a történetben" - nyilatkozta az Origónak Fodor-Horváth Zsófia pszichológus, viselkedéselemző annak kapcsán, hogy Máté Gábor, a Katona József Színház vezetője titoktartási szerződést íratott alá alkalmazottaival, miután tudomására jutott, hogy Gothár Péter rendező több női munkatársát is szexuálisan zaklatta. A szakértő szerint Máté Gábornak komoly felelőssége van abban, hogy idáig fajultak a dolgok, és megemlíti a balliberális kettős mércét is az ügy tálalása kapcsán.

Lassan két hete derült ki, hogy a balliberális kulturális élet egyik központjában, a Katona József Színházban súlyos szexuális visszaélésekre került sor. Mint ismert, az intézmény vezérkara eleinte még az elkövető kilétét, az áldozatok számát és az ügyben indított belső vizsgálat formáját is titkolta. Egy idő után azonban kénytelenek voltak nyilvánosságra hozni Gothár Péter nevét (formálisan maga a zaklató Gothár jelentette ezt be). Az is hamar kiderült, hogy Máté Gábor, a színház vezetője az utolsó utáni pillanatokig próbálta eltussolni az ügyet. Az ügy csúcspontjaként fény derült arra, hogy a Katona vezetése titoktartási szerződést íratott alá az ott dolgozó színészekkel, köztük az áldozatokkal is. 

A Katonát csak a hírneve érdekelte

Ez utóbbi kapcsán kíváncsiak voltunk arra, mi játszódhatott le az áldozatokban akkor, amikor kiderült, nincs visszaút: a történtek ellenére vissza kellett menniük a munkahelyükre, és ami ennél is rosszabb, együtt kellett dolgozniuk az elkövetővel.

Fodor-Horváth Zsófia pszichológus, viselkedéselemző, Máté Gábor felelősségét emelte ki. Azt mondja: ha a történteket függetlenítjük a politikától, akkor szimplán arról van szó, hogy a színházi szakember egy intézmény vezetőjeként szemet hunyt a tudomására jutott információk felett, és úgy tett, mintha semmi különös nem történt volna. A viselkedéselemző egyúttal kifogásolta, hogy Máté Gábor hagyta, hogy az elkövető és az áldozat továbbra is együtt dolgozzon, ami azért nagy gond, mert az előbbi "fenyegető elemként" hathat utóbbira.  "Nyilvánvalóan egy ilyen traumatizáció után ez pszichésen, mentálisan egy nagyon feszített, rossz helyzet, amiben Máté Gábornak, mint az intézmény vezetőjének komoly felelőssége van" - értékelt a szakember.

A színház vezetése által aláíratott titoktartási szerződésekről Fodor-Horváth Zsófia azt mondta, az egész a színház védelméről szól. "Máté Gáborék így szerették volna elérni, hogy ne derüljön ki újabb kellemetlen részlet, ne derüljön ki újabb olyan hír, ami a színházat még rosszabb színben tünteti fel" - bontotta ki a szakember, hogy a Katona részéről mire ment ki a játék. Szerinte  

az egész látványosan nem az áldozatokról, nem az áldozatoknak a megsegítéséről, hanem arról szól, hogy a színház hírneve, reputációja védve legyen. Az áldozatok sajnos mellékesek a színház számára ebben a történetben.

A pszichológus szerint a Katona József Színház vezetőségét csak az intézmény hírneve érdekelte, az áldozatok mellékesek voltak Gothár Péter zaklatási ügyébenForrás: MTI

Szégyenérzet

Arra a kérdésünkre, hogy a történtek mekkora kárt okozhattak az áldozatoknak, Fodor-Horváth úgy válaszolt, hogy minden esetben nagyon nehéz a szexuális abúzusról beszélni. Hangsúlyozta, ilyenkor lélektanilag a leginkább meghatározó elem a szégyen: bár ugyan ők az elszenvedői a történteknek, sokszor éreznek szégyent, ami miatt nem mernek beszélni. "Főleg, ha az elkövető magas presztízsű személy, akitől sokan függnek. Nehezíti a helyzetet, ha nincsen kézzel fogható bizonyíték, hiszen a gyakorlat szerint ilyenkor jellemzően az áldozatot veszik elő, nekik kell magyarázkodniuk"  - mesélte, miért vannak irtózatosan nehéz helyzetben a szexuális zaklatások áldozatai, hozzátéve, hogy ilyenkor nagyon sokszor elmeséltetik velük, mi történt, pontosan hogy történt. "Minden egyes ilyen újraelmeséltetés, az egy újabb traumatizáció, ún. másodlagos traumatizáció. Ez azt jelenti, hogy amennyiszer elmesélik, annyiszor történnek meg a szörnyűségek, gyakorlatilag újra és újra át kell élniük, ami történt velük" - fejtette ki a szakember. 

A MeToo-kampány sok kárt okozott a valódi áldozatoknak

Kiemelte ugyanakkor, azt képtelenség mérni, hogy az egyes szereplőknél mekkora kárt okoztak a történtek. Az viszont szerinte biztos, hogy a szégyenérzeten túl az áldozatok ki vannak téve annak is, hogy szavahihetőségüket kétségbe vonják. Fodor-Horváth Zsófia szerint ez oda vezethető vissza, hogy a Metoo-kampányt sokan - főleg a feminista propaganda - a vezető szerepben lévő férfiakkal szemben használták fel, mindenféle valóságalap nélkül. Amikor pedig jön egy valódi áldozat, jön egy valódi szexuális zaklatás, akkor azt sokan nem akarják elhinni, mondván, korábban sok olyan esetről lehetett hallani, amelyről aztán kiderült, nem volt igaz. "Az emberek amúgy is kételkednek az ilyen hírekben. Főleg, ha olyan esetről van szó, ahol az elkövető egy megbecsült szerepben lévő, magas presztízsű ember" - tért vissza a Katona József Színház zaklatási botrányára a szakember, aki szerint most is megfigyelhető volt az áldozatot hibáztató narratívák felbukkanása.

Fodor-Horváth Zsófia, pszichológus, viselkedéselemzőForrás: Origo

Baloldali kettős mérce

Fodor-Horváth Zsófia kitért arra is, a média és az ismert közéleti-színházi szereplők hogyan kezelték az ügyet. "Mivel az elkövető a baloldalnak kedves szereplő, ezért az ellenzéki sajtó, és az ismert balliberális szereplők nem igazán támadták személyét a szexuális botránya miatt. Felhívta egyúttal a figyelmet arra, hogy a baloldali szervezetek, közéleti szereplők nem tartottak egyetlen egy felvonulást sem, nem hirdettek egyetlen egy tüntetést sem Gothár Péter ellen. "Nem álltak ki úgy az áldozat mellett, mintha jobboldali körökhöz köthető személy lenne az elkövető."  - vonta le a következtetést.

Ez abszolút kettős mérce! 

- mondta végül a pszichológus. 

KAPCSOLÓDÓ CIKK