Karácsonyék nyolc hónapja nem tettek semmit a Lánchíd felújításáért

Budapest Lánchíd felújítás előtt
Vágólapra másolva!
A Lánchíd felújítására vonatkozó tendert még ki sem írták, pedig már rég megtehették volna. A Karácsony Gergely által vezetett Fővárosi Önkormányzat tulajdonképpen 8 hónapja halogatja a híd felújítását. A késlekedés pedig csak ront a híd drámaian rossz állapotán és drasztikusan drágítja a munkát. A hivatalos mérnöki hídszemléről szóló beszámoló szerint a Lánchíd állapota valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően folyamatosan romlik, a tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen. Orbán Viktor miniszterelnök azt mondta az ügyről pénteken reggel, hogy "szerencsétlenkedést lát".
Vágólapra másolva!

A Karácsony-féle budapesti baloldali vezetés hónapok óta képtelen megkezdeni a Lánchíd felújítását. Ennek kapcsán a miniszterelnök és több politikus is beszélt már.

Nem baj, ha sok elméleti ember ül egy városházán, de akkor meg kell találniuk a gyakorlati szakembereket, akik kézbe veszik a dolgokat - mondta Orbán Viktor a Lánchídról a ma reggeli rádióinterjúban. "Általában nem rossz szándékot látok, hanem szerencsétlenkedést" - fogalmazott a kormányfő.

- tette hozzá Orbán Viktor, majd megjegyezte, a főváros számláján százmilliárd feletti összeg van.

- mondta a miniszterelnök.

Nagyon rossz állapotban van a Lánchíd. Karácsony és baloldali csapata semmit sem tesz a felújításért Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ha Tarlós lenne, rég megoldotta volna

- ezt már Gulyás Gergely, a Miniszterelnökség vezetője mondta a csütörtöki Kormányinfón.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ pedig azt hangsúlyozta közleményében, hogy

Mint megírtuk, a Világgazdasághoz eljuttatott hivatalos mérnöki hídszemléről szóló beszámoló szerint a Lánchíd állapota valamennyi szerkezeti elemére kiterjedően folyamatosan romlik, a tapasztalt súlyos problémák kezelése már lehetetlen.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Az Msc–Főmterv konzorciuma a Lánchíd hídszemléjének elvégzéséről készített, 9. rajzszámú jelentésében a következők állnak:

- csak remélni lehet, hogy a komplex hídfelújítás megkezdéséig rendelkezésre álló időszakban nem következik be nem várt esemény a hídszerkezetben;
- nagyon nehéz bármilyen prognózist adni arra nézve, hogy mikortól várható a romlási folyamat egy intenzívebb, balesetveszélyesebb szakaszba fordulása;
- a korábbiakban már megfogalmazott aggodalmak továbbra is fennállnak, sőt az idő előrehaladtával súlyosbodnak;
- az öttonnás össztömeg-korlátozás bevezetése minden bizonnyal hozzájárul a Lánchíd állagromlásának lassulásához, a vasbetonszerkezetről kisebb betondarabok lehullhatnak. Ezek esetlegesen kárt is okozhatnak a híd alatt, az alsó rakparton áthaladó gépjárművekben vagy akár a Dunán úszó járművekben;
- a pályalemez vasbeton szegélybordáinak és az azokat alátámasztó acéltartóknak az általános korróziós állapota igen súlyos;
- a legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemeznél áll fenn: ennek a gyorsuló romlása könnyen tömeges lemezbeszakadásba fordulhat át, ez pedig olyan mértékű balesetveszély rizikóját rejti, amely esetlegesen szükségessé teheti a hídi járdák lezárását a gyalogosforgalom elől. A járdalemez bárhol és bármikor átlyukadhat, ennek pontos helye és ideje nem prognosztizálható.

A vizsgálatsorozatot a Budapest Közút Zrt. rendelte meg: a szerződés értelmében a szerkezeti részek szemrevételezését a mérnöki irodák több alkalomra bontva végezték el.