Elszálltak a légi fuvarozás költségei az árurendelésektől

koronavírus, Magyarország, védekezéshez szükséges eszközök
A koronavírus-járvány elleni védekezéshez szükséges eszközöket rakodnak ki egy repülőgépből a Liszt Ferenc-repülőtéren 2020. április 24-én. Aznap négy repülőgéppel újabb, a koronavírus-járvány elleni védekezéshez szükséges eszközök érkeztek Budapestre a Kína és Magyarország között működő légi hídon. 4 millió 600 ezer kesztyű, 1 millió 150 ezer maszk, valamint 500 lélegeztetőgép működtetéséhez szükséges eszköz érkezett.
Vágólapra másolva!
Az egekbe szöktek a légi fuvarok árai, mivel nemcsak az ünnepek miatt növekedett meg az áruforgalom az év végére, hanem azért is, mert megjelent a piacon a Covid-vakcina, amelyből a kormányok, nemzetközi szervezetek jelentős mennyiségeket kívánnak célba juttatni - írja a Magyar Nemzet hétfői számában.
Vágólapra másolva!

A napilap idézi a légitársaságokat tömörítő nemzetközi szövetség, az IATA főigazgatóját, aki arról számolt be, hogy

a légiáru-fuvarozás kapacitáshiánnyal küzd, mivel a személyszállítók repülőjáratok jelentős része még mindig a földön van, így ezek raktere, a belly cargo kiesik.

Illusztráció. Fotó: Polyák Attila - Origo

Az IATA adatai szerint októberben 22,6 százalékkal kevesebb kapacitás állt rendelkezésre a légiáru-fuvarozásban, mint az előző évben, és

november óta rendkívüli mértékben nőnek az árak.

Az IATA januárig nem számít további szabad kapacitásokra. A WHO logisztikai vezetője, Paul Molinaro a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva az oltóanyagok és a fogyasztási cikkek közötti versenyre figyelmeztetett, amely miatt a korábbi,

normál kilogrammonkénti áraknak akár a hússzorosára növekvő légifuvar-díjak tapasztalhatók.

A koronavírus-járvány elleni védekezéshez szükséges eszközöket rakodnak ki egy repülőgépből a Liszt Ferenc-repülőtéren 2020. április 24-én. Aznap négy repülőgéppel újabb, a koronavírus-járvány elleni védekezéshez szükséges eszközök érkeztek Budapestre a Kína és Magyarország között működő légi hídon. 4 millió 600 ezer kesztyű, 1 millió 150 ezer maszk, valamint 500 lélegeztetőgép működtetéséhez szükséges eszköz érkezett. Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Az oltások beadására szolgáló fecskendőket ezért csak tengeren szállítanák a költségrobbanás miatt.

A nagy év végi forgalom nemcsak a légitársaságokat, hanem a reptereket is kihívás elé állítja - írja a lap. Ismerteti a Budapest Airport adatait, amely az idén novemberben 13 864 tonna légi árut kezelt, ami 6,3 százalékkal több, mint a tavaly novemberben kezelt mennyiség, és a valaha volt legerősebb áruforgalmú hónap.

Mindeközben a 2020. január-november között fogadott és indított áru mennyisége átlépte a 120 ezer tonnát.

A magyar főváros repülőterének cargoforgalma, illetve az egy éve átadott BUD Cargo City azonban immunisnak bizonyult a járványra: más repülőterekkel összehasonlítva is kiugróan teljesít - mutat rá a lap, amely szerint

a novemberi csúcsforgalom elsődlegesen az e-kereskedelem felpörgésével, és az év végi vásárlási hullámmal magyarázható.

Kirakodják a Liszt Ferenc-repülőtéren az Antonov Airlines International Cargo Transporter ukrán légifuvarozó társaság Antonov 124-100M típusú teherszállító repülőgépéből a Kínából érkezett újabb egészségügyi védőfelszereléseket 2020. április 4-én. A világ legnagyobb, rendszeresen használt teherszállító repülőgéptípusának egyik gépe érkezett Budapestre. Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az új, idén januárban forgalomba helyezett, 32 600 négyzetméteren elterülő BUD Cargo City stratégiai pont a vírus elleni harcban: az épületben 15-25 Celsius-fokos, 2-8 Celsius-fokos tárolókat és -15-25 Celsius-fokos helyiségeket alakítottak ki, amelyek több tucat raklapnyi árut képesek befogadni - ismertetik.

Itt zajlik az áruk átrakodása, mivel a vakcinák és gyógyszerek hőmérséklet-érzékeny áruk, különös odafigyelést igényelnek.

A repülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához ezért rendkívül sok szereplőre és precíz koordinációra van szükség.