Jövő héten kezdetét veszi a 2020-21-es tanév. A mostani kezdet abból a szempontból egyedi, hogy tavaly március közepe óta a koronavírus-járvány miatt nem volt hagyományos oktatás, a gyerekek csak digitálisan kommunikálhattak a tanáraikkal és társaikkal. A járvány még mindig tart, a védelmi intézkedéseket mindenkinek be kell tartani, a tanév azonban már hagyományos módon kezdődik.
Az iskolák munkájában sokat segít a minisztériumtól kapott intézkedési terv
- mondta Szakál Ferenc Pál az Origónak. A köznevelési szakértő szerint nagyon fontos, hogy ennek alapján minden intézmény átgondolja a lehetőségeit és megtalálja a számára legjobb megoldást.
Az épületek adottságai nem egyformák, különbözőek a létszámok az egyes intézményekben, más és más étkezési lehetőségekkel, szaktantermi megoldásokkal találkozunk.
Ezért általánosságban legjobb megoldást nehéz találni, de az intézkedési terv ajánlásait figyelembe véve fel lehet készülni - mondta a szakember.
Számos iskolai szokást, hagyományt át kell alakítani, talán el is kell hagyni, de a legfontosabb, hogy az iskolai közösség minden tagja tudatában legyen a saját felelősségével és gondosan betartsa a helyben érvényes szabályokat.
Szakál Ferenc Pál emlékeztetett arra, hogy a tanulók március 16-a óta, vagyis csaknem fél éve nem vettek részt hagyományos munkarendben folytatott oktatásban.
A legsikeresebb digitális oktatás mellett is fontos, hogy felmérjük ennek a hosszú időszaknak a következményeit: Mi az, amiben esetleg pótlásra, ismétlésre van szükség, kik azok, akik számára esetleg nehézséget okozott a digitális munkarend, és ezért szorulnak felzárkóztatásra.
Az iskola nemcsak oktat, nemcsak a tananyag átadása a célja, de a tanítást is nagyon sokféle eszközzel, módszerrel teszi. A digitális munkarendnek is megvannak a maga hatékony módszerei, de sok lehetőség elmarad (közösségi programok, erdei iskola, tanulmányi kirándulás, projektek, témanapok, témahetek), amelyekre szükség van a nevelő-oktató munka komplexitásához - tette hozzá.
A köznevelési szakember úgy véli, a személyes jelenlét révén sokkal több interakcióra van lehetőség, és sokkal több minőségi időt tudnak a tanulók egymással és az őket támogató, segítő felnőttekkel együtt tölteni.
A személyes találkozás, kapcsolat hatékonyan támogatja a tanulás folyamatát.
Ugyanakkor a digitális munkarend olyan eszközökre és lehetőségekre irányította a figyelmünket, amelyeknek a használata a hagyományos munkarendben is igen hasznos lehet. Ma már a személyes oktatás is egyre inkább digitális, megfelelő egyensúllyal, az eszközöket, módszereket, lehetőségeket jól kihasználva tehát egy digitális elemekkel gazdagított személyes oktatás lehet a leginkább hasznos - zárta szavait Szakál Ferenc Pál.